Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Další 'genetickou celebritou' je jihoafrický biskup Tutu

Johannesburg - První dva obyvatelé subsaharské Afriky, jejichž kompletní genom se Soudě dle genomu je jihoafrický biskup Tutu příbuzný s Křováky. Nositel Nobelovy ceny za mír Desmond Tutu je jedním ze dvou obyvatel subsaharské Afriky, jejichž kompletní genom se vědcům podařilo rozluštit. Druhým je jeden z příslušníků kmene Křováků. Plyne to ze studie publikované v posledním čísle časopisu Nature.

Jihoafrický biskup Tutu zná svůj genom foto: Bob StronhReuters

Předkové Tutua prý přitom patřili do jazykové skupiny s Křováky spřízněné. Arcibiskup je podle agentury AFP zjištěním, že má mezi předky nejstarší kmen na planetě, "ohromen a nadšen".

Nejstarší etnikum
Vědcům se kromě kompletního rozluštění genomu dvou mužů podařilo rozluštit také značné části DNA třech dalších příslušníků kmene Křováků, jehož stáří se odhaduje na 27.000 let a je tak považován za nejstarší etnickou skupinu na světě.

Vědci dosud rozluštili kompletní genom pouze u devíti lidí, z nichž většinu tvořili Evropané, zatímco ostatní pocházeli z Číny a Koreje. Kompletní genom byl rozluštěn i u jednoho příslušníka nigerijského kmene Joruba.

Desmond Tutu byl vyzván k účasti ve výzkumu kvůli svému původu i proto, aby mu dodal určitého duchovního poselství.

"S matkou z jazykové skupiny tswana a otcem ze skupiny nguni má (arcibiskup) kořeny ve dvou jazykových skupinách, které zahrnují přibližně 90 procent národa Bantuů, žijícího v oblastech subsaharské Afriky," uvedla Vanessa Hayesová z australské Novojihowaleské univerzity. Národ Bantuů, do kterého patří i kmen Křováků, patří ke skupinám, jejichž jazyková různorodost je stejně velká jako u obyvatel Evropy.

Geneticky různorodá Afrika
Vědci také zjistili, že rozdíl mezi genetickou informací příslušníků dvou různých jazykových skupin je stejně velký jako rozdíl mezi Evropany a Asiaty.

"Podařilo se nám získat neskutečné množství informací," pochvalovala si výzkum Hayesová, podle které vědci odhalili "1,3 milionu genetických variant, které nebyly dosud objeveny". Výzkum by tak měl odhalit genetickou rozmanitost lidské rasy a jeho výsledky mohou být uplatněny i při léčbě různých nemocí na africkém kontinentu.

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.