Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Orientalista: Debata o islámu? Řada lidí odsoudí šmahem celé náboženství

Česko

  20:00
PRAHA - Od džihádisty k muslimovi je jen krůček, zdálo by se podle české debaty o islámu. „I spousty vzdělaných lidí si kladou otázky, z nichž mi vstávají vlasy hrůzou,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz orientalista Bronislav Ostřanský.

„Muslimy a kopty stíhá stejná tragédie.“ Pieta za zavražděné křesťany a protest proti Islámskému státu v Káhiře. foto: ČTK

Lidovky.cz: V médiích se to teď hemží zprávami o hrůzách, které páchá Islámský stát a jeho příznivci. Jaký to má vliv na českou společnost?

Bronislav Ostřanský

Vystudoval arabistiku a dějiny a kulturu islámských zemí na Filozofické fakultě Karlovy univerzity v Praze a v současnosti působí jako vědecký pracovník v Orientálním ústavu Akademie věd ČR. Odborně se specializuje na středověký islám a islámskou středověkou mystiku, především súfijskou.

Orientalista Bronislav Ostřanský.

Zdroj: Wikipedia

Debata tady o islámu běží, řekněme v posledních týdnech a měsících, velice emotivně a zároveň po věcné stránce, jak bych to řekl... Zkrátka, když se taková zpráva objeví, okamžitě se vynoří záplavy komentářů, blogů na téma, jací jsou ti muslimové, ne Islámský stát, ne to konkrétní komando, jací jsou barbaři, nepřátelé civilizace, jak se s námi střetnou. Mimochodem, Islámský stát hraje na milenialistickou notu, že se blíží poslední boj. To je jejich oficiální rétorika, když si přečtete ta pdfka, co šíří, to je samý milenialismus.

Lidovky.cz: To mi trochu připomíná dobu husitskou...
To máte pravdu. Kolegyně Pavlína Cermanová o tom psala krásnou knížku Čechy na konci věků. Samozřejmě ale nevíme, jestli to, co oficiálně islamisté zveřejňují, odráží jejich skutečné přesvědčení, nebo jestli je to jenom rétorika.

Lidovky.cz: Vraťme se zpátky k současné české společnosti. Jak reaguje na zprávy o islámu obecně?
Podívejte se, co se běžně píše, a teď nemyslím ty hrubozrnné výlevy na sociálních sítích Islám v České republice nechceme a podobně. I spousty vzdělaných lidí si kladou otázky, z nichž mi vstávají vlasy hrůzou. Například s tím selektováním uprchlíků podle náboženského klíče.

Klišé v debatě o islámu

„...tady je orientalista, ten, který se zastává muslimů, pak je tu aktivista, který odkrývá tu strašnou pravdu o islámu, ale to jsou takové zkratky.“

Nemá cenu to rozebírat, vždy to v článcích skončí u toho klišé: tady je orientalista, ten který se zastává muslimů, pak je tu aktivista, který odkrývá tu strašnou pravdu o islámu, ale to jsou takové zkratky. Každá tragédie, která se dotýká islámu, debatu ještě nějakým způsobem vyostří. Už tam nepůjde o to, že dojde k odsouzení strašného činu, ale okamžitě se to posune do té roviny: muslimové nám zase něco provedli.

Lidovky.cz: Je pro Čechy černo-bílé vidění typické?
Každý tragický čin se dřív nebo později dostane do nějaké globální šablony. Kdyby se ale událo cokoli jiného než islámského, patrně by to tak nedopadlo. Kritický názor, že nejde všechny házet do jednoho pytle, si lidi většinou uvědomují. Když ovšem přijde řeč na islám, jako kdyby se i lidé velmi vzdělaní, lidi, kterých si vážím, přepnuli do jiného modu. Tím však nechci říct, že by byli nějací islamofobové.

Lidovky.cz: Jak se k tomu mohou postavit muslimové?
Čeští muslimové mohou oficiálně vydat prohlášení, jako to udělali po tom atentátu ve Volgogradu, jako to udělali ve věci Islámského státu, jako to udělali v případě teroristických útoků v Bruselu v židovském muzeu a tak dále, ale stejně jim to bude houby platné, když nikdo neřekne: podívejte se, odsoudili to. Řekne se: no, víte, to je takové to chlácholení, muslim to odsoudí na oko.

Lidovky.cz: Lišíme se v našem přístupu od okolních zemí?
Podle statistik, kalkulačky eurovox a následujících modelů tady máme zdaleka největší obavy z islámu a z muslimů. To číslo je výrazně vyšší v případě České republiky než Francie, než Itálie, kde jsou reálné problémy s reálnými muslimy. Pro Francouze to jsou konkrétní kauzy s konkrétními muslimy, kdežto u nás je to víceméně abstrakt. Kolik myslíte, že z těch lidi, kteří na facebooku bojují proti muslimům, mají nějakou konkrétní negativní zkušenost, maximálně že je někdo obral, když si v Hurghadě zaplatili šnorchlování v Rudém moři.

Lidovky.cz: Jak se díváte na vystoupení osobností, která se týkají zpráv o útocích islamistů?
Velice bych doporučoval v situacích, které vyvolávají ohromné emoce, vážit slova. Je třeba položit si otázku, jestli odsuzujeme neospravedlnitelný čin nějaké bojůvky, nebo šmahem příslušníky jednoho velkého monoteistického náboženství en bloc. V té dnešní české debatě o islámu to vyvolává ohromnou sledovanost, ohromné diskuse množství lidí.

Lidovky.cz: A co se týče Islámského státu?

Tady je třeba jakýkoliv špatný nebo kritický ohlas. Tak zvaný Islámský stát, to je hrůzovláda, to jsou zvěrstva. Co myslíte, že píšou arabské tiskové agentury? Jenom to nejhorší. Příznivci Islámského státu chtějí být bráni za lidi, kteří reprezentují islám, ale nedaří se jim to. Paradoxně se jim to víc daří mezi nemuslimy. Být hnusný na Islámský stát je naprosto přiměřené.

Lidovky.cz: Jak se citlivost lidí na téma islám odráží v politice?
Na jedné straně jsou ty české internetové pře o islám směšné, na druhé straně i ‚hater‘ je volič. Takže i politikové, kteří jsou seriozní, si u tématu islám dávají velký pozor, to znamená, aby nemohli být označeni z populismu, ale zároveň, aby si neznepřátelili tuto početnou skupinu voličů. V parlamentu je pár lidi, kteří o islámu něco ví, možná pan Milan Šarapatka, který ale má tu smůlu, že je z Úsvitu. Takže si každý představí odborníky na islám typu pana Tomia Okamury.

Autor: