Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Děti přestávají zvládat matematiku

Česko

  20:40
PRAHA - Žáci čtvrtých tříd českých základních škol nezvládají matematiku a přírodovědu. Tak by se dal interpretovat výsledek mezinárodního srovnávacího testu TIMSS, kterého se loni účastnili žáci ve třiceti sedmi zemích světa. Tvrdí to rakouský deník Österreich, kterému se údajně podařilo sehnat s předstihem výsledky testu. Ty by měly být oficiálně zveřejněny v americkém Bostonu teprve v úterý.

Školáci mají potíže nejen s chápáním matematiky či psaného textu, ale i se vzorečky. foto: Pavel WellnerLidové noviny

Podle statistiky deníku se čeští desetiletí školáci v prověrce znalostí matematiky nevešli ani mezi dvacítku nejlépe hodnocených zemí, v přírodních vědách pak obsadili až dvacáté místo.
České ministerstvo školství ani Ústav informací ve vzdělávání (UIV), které výsledky zveřejňují, se k nim nechtěly včera vyjadřovat, publikovat je mají ve středu dopoledne. „Výsledky dopředu nikomu říct nesmíme,“ reagovala mluvčí UIV Bohumila Beranová.

Pokud jsou informace rakouských médií pravdivé, pak jsou výsledky pro české školství velkou ostudou. Když totiž stejný test dělali žáci čtvrtých tříd v roce 1995, dopadli v něm nadprůměrně. V matematice skončili na pátém místě, v přírodovědě dokonce na čtvrtém.

Znamenalo by to tedy, že školáci mají potíže nejen s chápáním matematiky či psaného textu, ale že jim dělá problémy i naučit se vzorečky. To by potvrzoval i mezinárodní výzkum PISA 2006, ve kterém skončili v přírodovědě na 15. a v matematice na 16. místě. „Školákům dělá problémy používat vzorečky v praxi a potíže mají i s pochopením delších textů,“ potvrdil  mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.

Ve výzkumu TIMSS 2007 byly úlohy pro čtvrťáky sestaveny v matematice z geometrie, měření a práce s daty. V přírodovědě pak z učiva o živé a neživé přírodě a o znalostech Země. V úlohách museli prokázat, jaké mají znalosti, jak je umějí používat a jak uvažují.

České děti nejsou jediné, které hloupnou
Na problémy českých školáků s pochopením a analyzováním textů, nebo i s použitím „nabiflovaných“ znalostí v praxi, upozorňuje i poslední zpráva České školní inspekce. Podle inspektorů mají ale i sami učitelé problémy naučit děti texty chápat. „Učitelům se ne vždy daří výuku modernizovat tak, aby děti dlouhým textům porozuměly a chápaly je správně. Největší problémy pak mají s pochopením odborných textů,“ varoval Libor Vacek ze školní inspekce. 

Žebříček zveřejněný v rakouských médiích ale ukazuje i na to, že české děti nejsou ve střední Evropě jediné, které „hloupnou“. Například právě rakouští žáci, kteří před třinácti lety získali v testu z přírodních věd bronzovou medaili, se propadli o dvanáct příček dolů. V matematice pak obsadili patnácté místo proti šestému z předchozího srovnání.

Zatímco české ministerstvo školství nechtělo informace o výsledcích nijak komentovat, to rakouské je nepřímo potvrdilo. „Vidíme, co se stane, když se na našich školách šetří,“ komentovala drtivý propad v testu rakouská ministryně školství Claudia Schmiedová.
Nejúspěšnější byli v matematice školáci z Hongkongu, Singapuru, Tchaj-wanu a Japonska, stejné země se dostaly do první čtyřky i v přírodních vědách.

TIMSS je mezinárodním projektem v měření výsledků vzdělávání, který se uskutečňuje od 90. let. V loňském roce se ho účastnilo 425 tisíc žáků z 36 zemí.

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...