Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Dětská kriminalita jako téma opery? Temné dílo Nica Muhlyho má úspěch

Kultura

  6:00
Mladý americký skladatel Nico Muhly zpracoval v opeře Two Boys neobvyklé a smutné téma. Dětskou kriminalitu inspirovanou virtuálním světem webu, související s osaměním a ztrátou schopnosti vnímat rozdíly mezi fikcí a realitou.

Nico Muhly foto: MATTHEW MURPHY

Dvaatřicetiletý Nico Muhly se stal nejmladším skladatelem, jehož dílo kdy objednala a provedla newyorská Metropolitní opera. Zároveň s Met objednávala a podílela se na nákladech londýnská Anglická národní opera. A nejen kritici z The Independent či The Guardian lichotivě vymezili Muhlymu prostor "mezi Philem Glassem a operou Johna Adamse The Death Of Klinghoffer“. Přitom Two Boys (Dva kluci) jsou prvním opravdu rozsáhlým Muhlyho dílem. V měřítkách soudobé hudby se zkrátka Muhlymu vydařil tryskový start.

Nico Muhly: Two Boys

Když operu o dvou dějstvích, na které autor pracoval od roku 2008, uvedla v premiéře 24. června 2011 zmíněná English National Opera, reakce v odborném tisku vyznívaly smíšeně. Americké provedení loni v říjnu už udělalo z Muhlyho oslavovanou osobnost. A letos 30. září vyjde nahrávka v nastudování The Metropolitan Opera Orchestra And Chorus pod vedením Davida Robertsona jako dvojalbum na prestižním labelu Nonesuch. Nakolik pomohla věhlasu autora samotná hudba a nakolik dobře vybraný, šokující příběh o vraždění podle internetu?

Web jako "tradiční" rámec pro operu?

Na popud o více než generaci mladšího Muhlyho napsal slavný dramatik, herec, autor scénářů i režisér Craig Lucas (mj. Předehra k polibku) libreto podle skutečného tragického příběhu. Čtrnáctiletý mladík, tísněný pocitem odcizení, si v rámci chatů pohrával s pozměněnou identitou a prosil "přítele na webu", ať jeho internetové ženské alter ego zabije. Skutečnost se mladíkům slila s fikcí a nebezpečná hra ve virtuální realitě skončila opravdovými bodnými ranami. Craig nastiňuje příběh z pohledu policejní inspektorky vyšetřující případ (na albu její roli brilantně uchopila anglická mezzosopranistka Alice Coote) a výpovědí "těch, kteří žijí svoje mysteriózní, osamělé životy v temných zákoutích internetu".

Právě ona mysteriózní povaha webu přinesla Muhlymu inspiraci nejen k samotné opeře, ale vlastně k celkovému přístupu k opernímu světu. "Už nežijeme ve světě maskovaných postav. Tak jsem si říkal, že internet, kde může každý předstírat, že je někým úplně jiným, představuje vlastně docela tradiční rámec pro operu. Two Boys obsahuje jak něco nového, tak cosi velmi, velmi starého," uvedl autor v tiskové zprávě k albu. Něco na Muhlyho teorii je. Síť se svojí anonymitou a možností utíkat z všedního života do fantaskních světů opravdu nabízí spoustu místa pro všeliké tradiční "fantomy v opeře".

Aktuální dějová linie a v rámci soudobé opery zatím neotřelé téma virtuální reality určitě pomohlo přitáhnout pozornost, ovšem bez nosných skladatelských nápadů by Muhly ambiciózní dílo těžko prosadil. Zvláště mu sedí hudební motivy vykreslující rozostřené hranice mezi logikou a absurditou (slyš dialogy inspektorky a vyslýchaného chlapce v podání tenoristy Paula Applebyho), mezi konkrétním a mlžným, hmotným a horečnatě sněným.

Přestože nejde o lehký poslech, Muhly udrží pozornost diváka jak melodickými vějičkami, tak pestrostí použitých prostředků. Dokáže být ve správných momentech úsporný v aranžmá a jindy naopak zvukově hýřit. Efektně a zároveň funkčně pracuje se zvukovým prostorem a různými žánry, velmi zdařilá je například chorální pasáž s prvky sakrální hudby v sedmé scéně prvního dějství. Má pod kontrolou střídání ploch záměrně monotónních, ponurých i dramatických.

Nico Muhly: Two Boys

Nonesuch 2014 2CD

celkový čas: 64:46 + 50:20

Ačkoliv se Muhly nikdy nebránil výletům na území rocku i popu a spolupracoval například s Glenem Hansardem, skupinou Antony and the Johnsons či Björk, v opeře se bez podobných přesahů obešel. Spíše bez mindráků prozrazuje, že když ho ve druhé polovině desátých let zaměstnával Phil Glass jako editora notových záznamů, dirigenta a klávesistu, hodně od mistra odposlouchal. Operní žánr s prvky serialismu si vyzkoušel v komorní podobě dílkem Dark Sisters (dokončeno 2010), odkud už vedla přímá cesta kplnému obsazení Two Boys.

Nakonec je jedno, jaký podíl na Muhlyho vyšvihnutí měla atraktivita tématu pro média i publikum a jaký talent a kvalita díla. Dvě věci jsou jisté: soudobá opera získala nového, důležitého tvůrce. A další "velký" Muhlyho opus bude očekáván netrpělivě a posuzován přísně.

Autor: