Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Diktaturu posuzujme z hlediska obětí

Ad LN 3. 12.: Křesťan = dobrý člověk?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jar

6. 12. 2007 21:24
Poznámka

Prohlašovat ateismus za příčinu, či zdroj násilí a problémů lidské kultury je zcela neopodstatněné, nemá to oporu v žádné z věd o člověku. Je to šíření nenávisti na základě odlišného pohledu na svět a je to projev náboženské nesnášenlivosti. Myšlenkový postup pana Floriana je v rozporu se zákonitostmi logického uvažování. Namísto důkazu o kauzální souvislosti mezi ateismem a násilím nabízí jakési "souběhy", které nemají vůbec žádnou platnost. Aniž bych chtěl jakkoliv snižovat oběti jakéhokoliv násilí zažívaného či způsobovaného jak věřícími tak nevěřícími , musím panu Florianovi připomenout oběti náboženské nesnášenlivosti v době, kdy ateismus prakticky neexistoval, v době "šíření víry mečem", atd. atd. a přesto z toho ani náhodou nevyvozuji, že příčinou násilí je náboženská víra. Nemyslím si ani, že víra (jakákoliv) sama o sobě plodí násilí. Encyklika současného papeže Spe Salvi, která místy připomíná příručku pro stranické vzdělávání, místy esej studenta střední školy a jen místy úvahy zralého a zkušeného člověka staví ateismus a krutost do neopodstatněné souvislosti, ale přece jen méně než interpreti a "zastánci" jako pan Florian.

0 0
možnosti

Jan H.

7. 12. 2007 14:52
Re: Poznámka

Uplatnovat metody prirodnich ved (napr. logiku) na historii dost dobre nejde (obvykle nelze ani sestavit uplny system premis). Nelze tedy prokazat kauzualnost mezi virou (vc. atheismu) a masovymi vrazdami nedavne doby. Obavam se, ze podsouvate autorovi neco, co nrekl, nebot zadne tvrzeni, ze atheismus je pricinou onoho komunistickeho i nacistickeho, ci fasistickeho vrazdeni. Autor polozil vedle sebe fakta, ze nejvetsi masova vrazdeni moderni doby se odehravala pod taktovkou atheistu. Jaky zaver si ctenar z toho vyvodi, zalezi na nem. Dalsim faktem vsak zustava, ze napr. krestanstvi, na nemz stoji zaklady civilizovane Evropy, vychovava lidi k pozitivnim hodnotam a chovani. Snizovat tuto skutecnosti poukazy na stovky let vzdalenou minulost je spise usmevne... :-)

0 0
možnosti

Franz

6. 12. 2007 21:11
Diktatura z hlediska obětí

Řk. církev svými zástupci skutečně vysvěcovala zbraně wehrmachtu a to, že o tom někdo neví, je věc pouze relativní. Stejně jako zavádějící čísla obětí komunismu, např. v Číně to byli pouze 2 lidi ze sta, což je daleko méně než za mccarthyovského režimu v USA.

0 0
možnosti

slon75

6. 12. 2007 21:28
Re: Diktatura z hlediska obětí

Hmmm, 2% zavražděných za skutečný nebo domnělý nesouhlas s režimem, to je opravdu výraz vysoce humánního systému. Těch pár desítek procent, kterým rozvrátil nebo aspoň značně ztížil život, se ani nepočítá, že.

Hlavně když můžete něco plácnout o McCarthym. Drzost komunistů, kteří vedle sebe klidně postaví desítky milionů obětí v Číně a Ameriku za McCarthyho (žádný "mccartyhovský režim" neexistoval) je neuvěřitelná.

Příště budete tvrdit, že se ti Číňani zbavili života dobrovolně jako výraz úcty k Maovi (Y)

0 0
možnosti

pozornej

6. 12. 2007 19:27
tak si jakube

prohlídni některý noviny z válek.tam těch žehnání vojenskejm praporům a jednotkám najdeš dost na to, abys věděl že se mýlíš.

0 0
možnosti