Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Dvoujazyčná výchova? Pozor na koktání

Pro děti, které jsou už od malička vedeny k tomu, aby mluvily dvěma jazyky, nemusí být dvoujazyčná výchova jen výhodou. Vyplývá to ze závěrů studie týmu britských psychologů z University College of London. Ta prý potvrdila u dvoujazyčně vychovávaných dětí mnohem vyšší riziko koktavosti než u jejich vrstevníků, mluvících do věku pěti let převážně jen jedním jazykem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Alpimera

11. 9. 2008 13:09
mno nevím

Podle mě existuje malé procento dětí které skutečně následkem dvoujazyčné výchovy koktají, ale dovolil bych si tvrdit že většina s tím nemá problém. Podívejme se na naši republiku. Mnoho desetiletí jsme byli Československo, tedy dvoujazyčná výchova je jasná. Několik set let předtím jsme byli součástí Rakouska-Uherska tedy ještě více jazyků a neslyšel jsem o tom že by došlo k masovému koktání. Já osobně mám rodiče Češku a Slováka a nemám problém s koktáním. Studuji na škole kde se mluví pouze anglicky a o-o-opravdu ne-ne-nekoktám.

0 0
možnosti

Pavel

11. 9. 2008 12:44
Nesmysl

Nesmysl, to že rodiče hustí do dětí nějakej jazyk kterej ani sami pořádně neovládají neni dvojjazyčná výchova. To se potom neni čemu divit že to nebohý dítě koktá. Dvojjazyčná výchova má symsl jen pokud je to mateřskej jazyk rodičů.

0 0
možnosti

quetzal

11. 9. 2008 12:10
vyzkum a jeho parametry pochopitelne neznam

ale pokud by ty vysledky o koktavosti byly pravda, tak to by musel koktat, kazdy paty latino v Americe, kazdy paty arab v Maroku, Alziru a na spouste mist, kde se deti uci od malicka dva jazyky, svuj kmenovy a lingua franca daneho statu ... takze to vypada na peknou blbost.

Mimochodem jsem podobne postizeny, ale asi jsem mel kliku. Navic ono riziko je vic nez vyvazeno tim, ze od malicka zijete ve dvou kulturach a ucite se a hlavne prozivate, ze jazyk/svet neni jen jeden atd. Ja to beru jako jednoznacny prinos - i s tim koktanim ;-)

0 0
možnosti

pepr

11. 9. 2008 11:26
Už zase oživují ty kraviny o škodlivosti dvoujazyčné výchovy

Už zase oživují ty kraviny o škodlivosti dvoujazyčné výchovy, které v Česku někteří lidé tak rádi papouškují. Je to naprostá blbost a naopak je nesporné, že má-li se někdo naučit dobře mluvit jazykem bez znatelného přízvuku, tak s tím musí začít co nejdříve. Jsou země, kde tyhle nesmysly ignorují, viz Libanon, kde se každý, kdo může učí od dětsví 2-3 jazyky -  arabsky + anglicky/francouzsky. Proboha už dejte pokoj a nechte lidi ať se od dětsví učí  kromě češtiny i angličtinu, kterou budou v každém případě potřebovat a klidně i třetí jazyk...

0 0
možnosti

Honza

11. 9. 2008 11:57
Re: Už zase oživují ty kraviny o škodlivosti dvoujazyčné výc

A jeje, dalsi kreten, ktery o tomhle tematu vubec nic netusi a hlavne nema sebemensi znalosti z psychologie a detske neurologie. Prosim, odstehujte se do arabskych zemi a aplikujte si tam sariju a klidne i dalsi "pokrokove" metody.

0 0
možnosti

Andersen

11. 9. 2008 10:51
cele generace koktaly cesi rusky

Podle prispevku bych rekl, ze blbost lidi je vetsi probleb nez koktani.

0 0
možnosti

quetzal

11. 9. 2008 12:13
Re: cele generace koktaly Cesi rusky

jo, to sedi! R^

0 0
možnosti

Finrod Felagund

11. 9. 2008 9:15
Bullshit

Já sám jsem byl vychováván dvojjazyčně, od té doby mluvím navíc dalšími čtyřmi jazyky a fakt nemám problém. Není to tak dávno, max. takových sto let, kdy národní státy byly ještě v plenkách, a kdy lidé vcelku běžně měli výchovu dvoj, i trojjazyčnou. Židovské děti ve střední Evropě mluvily odmalička jidiš, německy a jazykem majority okolo, tzn. česky, polsky či maďarsky. A uškodilo jim to? Kdepak... za touhle zprávou vidím buď lidi bez zkušeností, nebo ty, co by rádi vytvářeli izolované Čechy. Už tak se dost na jazykové výbavě Čechů podepsala dodnes trvající bolševická výuka jazyků, která má víc znechutit než naučit, tak nezačínejte ještě s tímhle.

0 0
možnosti

cb

11. 9. 2008 9:33
Re: Bullshit

A znas statistiky koktavosti u deti z te doby?

0 0
možnosti

JaS

11. 9. 2008 9:07
Při pohledu

na název článku jsem byl nastražen, co tam bude zase za "geniální" výsledek bádání. Nakonec článek vyznívá rozumněji než jeho název. Hlavní není dvloujazyčná výchova, ale psychické utrpení dítěte způsobené ctižádostí rodičů. V rodinách, kde každý z rodičů mluví jinou řečí, je dvojjazyčnost přirozená a tam děti asi koktat nebudou. Psychické násilí je příčinou, ne dvojjazyčnost.

0 0
možnosti

Honza

11. 9. 2008 12:00
Velmi rozumny prispevek

Naprosto souhlas. Dite neni vyrobni linka, aby se stale zdokonalovala a nekteri blaznivi rodice namisto, aby radeji diteti dali stastne detstvi a lasku, na kterou budou cely zivot vzpominat, tak z nich delaji dalsiho neurotickeho karieristu, co se cely zivot bude za necim hnat a bude porad nestastny.

0 0
možnosti

Sara

11. 9. 2008 8:43
To jsme se toho dověděli

plky a pplky a chození kolem, asi okurková sezona. Největší blbostí je když 2 Češi žijící v ČR vychovávají dítě dvojjazyčně, přitom dítě by jazyk zvládlo lépe od 6let.

0 0
možnosti

Kurvapražská

11. 9. 2008 10:01
Re: To jsme se toho dověděli

nesmysl, brácha má manželku z Ostravy, mají mrňavý děti a každej s nima mluví svým jazykem a žádnej problém není

0 0
možnosti

L

11. 9. 2008 8:13
Jak je to s dvojjazycnou vychovou?

V americkych valecnych filmech a serialech Nemci mluvi anglicky se silnym nemeckym prizvukem a obcas si rikaji Herr a tak podobne. Proto si vetsina americanu mysli, ze v Nemecku se mluvi normalne anglicky ale s tim divnym prizvukem. Kdyby nahodou prijeli do Nemecka, byli by dost prekvapeni, ze se tam vubec anglicky nemluvi.

0 0
možnosti

Quebecois

11. 9. 2008 8:13
Vetsina lidi na svete mluvi od detstvi nejmene dvema jazyky

Pouzivani dvou jazyku je naprosto normalni a nema zadny negativni vliv na vyvoj jedince pokud dotycny jedinec takove jazyky pouziva prirozenym zpusobem. Problemy mohou mit gramaticky nepoddajni individualove v pripade ze sami hovori napriklad anglictinou a francouzstinou ktere jsou si velmi podobne, coz zpusobuje zmatek v bilingualnich jedincich mdleho intelektu, To same muze nastat v pripade jinych reci ale riziko je mensi.

Co se tyce koktani, obavu bych mel zvlaste o deti naprostych kretenu z rad ceskych blbecku kteri si z prachzvlastniho duvodu vzali do hlavy ze jejich spunt musi mluvit anglicky od utleho veku - kde principalni duvody jsou dva: predstava ze prcek se pozdeji v zivote lepe uplaciruje na trhu prace a palcivy komplex menecennosti z vlastniho cesstvi ktery se tahne hluboko do historie. Ubohych deti ktere rodice rvou do anglickych materskych skolek ci se do nich snazi narvat anglictinu jsem videl bezpocet.

0 0
možnosti