Diskuze
Bědná Rusalka v Národním
Děkujeme za pochopení.
Pavelka
neexperimentovat
Nejen Prodanou nevěstu a Rusalku, ale i jiné "klasické" opery by se neměly divoce modernizovat a "zanášet" do nich sex - je to trestuhodná nehoráznost. Asi na tu novou Rusalku nepůjdu, nemám rád ty sexynovelizace. ( Před 2-3 týdny jsem viděl Netopýra v Praze a zatím hned ve Vídni - pražské provedení bylo podle mne elegantnější...)
petrjn
běžte na to
neposlouchejte zapšklou Havlíkovou a hlavně se jděte na Rusalku podívat. Je to podívaná, která tu často není. Orchestr ND je problematická banda odborářů, s kterou nic nezmůže ani šéf opery. Divadlo v kterém vzniknou odbory by mělo ve vlastním zájmu zavřít.
Josef
Souhlas s názorem pí Havlíkové
Souhlasím ve většině s kritikou pí Havlíkové. Z předpremiéry jsem odcházel s podobnými pocity.
mmf
to není Rusalka , to je přesný popis posledních 20 let
Nikdy jsem nečetl tak výstižný popis
posldeních dvaceti let v tak krásných uměleckých nadsázkách . Jen mě tam chyběl zrzavý haVEL , JAKO SYMBOLICKÝ SUDETSKONĚMECKÝ DUB . Ani by se nemusel nahlas omlouvat.
Jen tak dál , operetní entroubové . Granty se jen posypou.
Vícekritik
Ubohá Havlíková bledá
Havlíková nezklamala. Jako vždy, co zpívá česky, nestojí za nic. Buď je zlá jako ježibaba, nebo tomu nerozumí. Hlavně že za svóje kritiky bere prachy.
Kuba
Usilí hlavně jinak?!
Myslím, že by paní Havlíková se měla jít pořádně podívat na Evžena Oněgina - to je experiment, u které byl hlavní motiv to inscenovat "hlavně jinak". Naopak musím uznat, že Rusalka, krásně propracovaná inscenace, která jak přesně říká režiséř ukazuje Rusalku v jiném, dramatickém, světle - a proč ne?! Já jsem byl naopak rád, protože nikdo mi nemůže trvdit, že Rusalka je pohádka - už jste někdy viděli sedět dítě 4 hodiny v divadle?! Nebo si myslíte, že libreto (např.: "..je zneučtěn můj klín...", "..až požár můj vás popálí..") jsou metafory určené pro děti?! Myslím si, že jediná dobrá kritika, která toto dokázala ocenit byla kritika v HN a po patosu jménem Oněgin ND konečně zařadilo na repertoár něco na úrovni evropskéhých inscenací. Pěvecky však ale musím víceméně také nesouhlasit - je pravda, že Pecková roli absolutně nezvládla a Haan ve výškách byla příliš ostrá a málo dramatická - ale to jí koneckonců udělali všechny ty Mařenky a Blaženky v ND co zpívá, protože dívence, která zpívala v Pze Lucii (jak jsem jí poprvé viděl) by se toto stát nemohlo. Nejvíc mě však ale na celé recenzi zaráží je kritika vůči vodníkovi, kteoru jsem nečetl nejenom zde - četl jsem spoustu zahr. kritik na pana Kociána a koneckonců angažmá ve Wiener Staatsoper či v MET mluví za vše a kdo ho slyšel 13. v ND také chápe proč tyto angažmá získal....a buďme místo neustálého kritizování rádi, že někdo takový alespoň občas (připomínám koncert Břšlíka nebo Breslika - jak chcete - v příští sezóně v ND) může zpívat v ND! A ještě jedna poznámka: včera jsem byl na Florézovi a pan Heřman, který zde také byl si doufám vzal ponaučení z toho, jak má orchestr ND hrát, protože ty žestě, a nejenom ty, se vážně nedaly poslouchat a byla to při Rusalce spíše ostuda, že orchestr našeho ND hraje takhle stežejní český repertoár takto......
Jan M.
Re: Usilí hlavně jinak?!
Škoda, že se dirigentské taktovky neujal pan dirigent Kout.
JM.
Jan M.
jděte do toho
Pokud chce někdo poznat operu, musí na ní jít a vidět ji a slyšet ji. Pak si lze udělat názor, dle sebe a svého cítění. I kritici jsou jen lidé a jejich názor je subjektivní. Pokud nebyla pochopena režie - hm - škoda. Ale je to věc vkusu a pochopení a otevření se fantazii. Ten mladík co se pohybuje celý čas po scéně je MĚSÍC, kolem kterého rusalky tančí a který se nese nad vodou. Chce to znát text a mít oči naražené na skobě pozornosti. Pokud viděla redaktorka v scéně to co viděla, tak snad by měla na operu rezignovat a věnovat se něčemu jinému. Když ne, tak její recenze netřeba brát zcela vážně. Píšu to samozřejmě s velkou nadsázkou. Ve věci orchestru a sólistů má její hodnocení pravdu. A to co diplomaticky nazvala indispozicí není žel asi jen indispozice. To samé bylo i na předpremieře. Uvidíme, co bude v neděli (2.premiera).
Doporučuji podívat se do Hospodářských novin - v něčem se kritika shoduje, v něčem se liší :-)
do konce roku vyprodáno
JaM
Jenda
No jak to tak ctu ... jeste, ze jsem to nevidel
Ale hlavne, ze si pan režižér zaexperimentoval. Nejaky ten grant na to dostane a divaci nikoho nezajimaji.
Rimidalv
Nemístná kritika
Rád bych věděl, kdo vlastně Helena Havlíková je. Její kritika nové Rusalky je podle mého skromného názoru zcela mimo, zlomyslná, a hloupě kritická (snad kromě kritiky opravdu indisponované, či stárnoucí Dagmar Peckové).
Neviděl jsem premiéru, ale předpremiéru a odešel jsem nadšen. Skvělá a dojemná Rusalka Dana Burešová, výborné žínky, perfektní kuchtík a hajný, mohutný vodník. Střídmá krásná moderní a neagresivní, ale podmanivá scéna, která vodní prostředí přesvědčivě navozovala zajímavými světelnými barevnými proměnami a matnými panely, na nichž se promítají tajemné postavy děje, to vše doplněné světelnými bazénky s vodou a padající mlhou. Těžko navodit lépe vodní prostředí jak pod, tak nad hladinou, nebo lépe navodit zámeckou svatební náladu ostrým kontrastem červených kostýmu polonézy v krásně provedeném tanečním intermezzu.
Podle paní Havlíkové «Ohnivá kola lustrů s desítkami svic(!) na zámku asociovala satanistické horory». Podle mne se jednalo o velmi působivé navození děje. Stejně tak, jako zvukový záznam pravého vodního šumu, který se ozývá z amplionů krátce před začátkem předehry a utiší tak breptající jeviště.
Myslím, že jsem pravděpodobně neviděl stejnou inscenaci Rusalky, nebo je paní Havlíková taková znalkyně divadla a muziky, že jejím znalostem nesahá normální divák ani ne po podrážky, natož po kotníky. Nebo je to tak, že je jedním z těch kritiků, kteří musí kritizovat, aby si zasloužili svůj titul kritika.
mercator
neexperimentovat
Máme 2 opery, které bychom nikdy neměli různě upravovat do moderní podoby, tj. Prodanou nevěstu a Rusalku. Je to skoro urážka obou skladatelů, když si současní patlalové myslí, že ji zpracují lépe (říkají tomu - pro lepší pochopení současného diváka). Všechny úpravy Dvořáka (např. Rusalka), Gounoda (Faust a Markétka), Verdiho (Va Pensiero z Nabucca - Iveta Bartošová a jiní) ... původnímu záměru autora jen škodí. Každopádně jsem přesvědčen, že Prodaná nevěsta a Rusalka jsou něco jako národní poklad a neměly by být převáděny do moderní podoby. Vím, že jeviště bez dekorací je trendem doby (ušetří se), ale je to hrůza. Viděl jsem takového Nabucca z vídeňské opery a porovnat se k provedení Metropolitní opery v NY vůbec nemůže.
Vesselina
Re: neexperimentovat
Pod tento názor se lze jen podepsat. Podle mne současní skladatelé a režiséři mají témat na své nové výtvory až až. Tak ať se ukáží co umí .