Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Bědná Rusalka v Národním

Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka v Národním divadle se snaží vyprávět archetyp romanticko-secesní pohádky jinak – jako ponuré existenciální drama závistivé stárnoucí ženy, křehké dívenky, muže plného zmatku a pozorujícího starce.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pavelka

27. 5. 2009 21:38
neexperimentovat

Nejen Prodanou nevěstu a Rusalku, ale i jiné "klasické" opery by se neměly divoce modernizovat a "zanášet" do nich sex - je to trestuhodná nehoráznost. Asi na tu novou Rusalku nepůjdu,  nemám rád ty sexynovelizace. ( Před 2-3 týdny jsem viděl Netopýra v Praze a zatím hned ve Vídni - pražské provedení  bylo podle mne elegantnější...) 

0 0
možnosti

petrjn

25. 5. 2009 11:10
běžte na to

neposlouchejte zapšklou Havlíkovou a hlavně se jděte na Rusalku podívat. Je to podívaná, která tu často není. Orchestr ND je problematická banda odborářů, s kterou nic nezmůže ani šéf opery. Divadlo v kterém vzniknou odbory by mělo ve vlastním zájmu zavřít.

0 0
možnosti

Josef

20. 5. 2009 14:52
Souhlas s názorem pí Havlíkové

Souhlasím ve většině s kritikou pí Havlíkové. Z předpremiéry jsem odcházel s podobnými pocity.

0 0
možnosti

mmf

16. 5. 2009 14:58
to není Rusalka , to je přesný popis posledních 20 let

Nikdy jsem nečetl tak výstižný popis

posldeních dvaceti let v tak krásných uměleckých nadsázkách . Jen mě tam chyběl zrzavý haVEL , JAKO SYMBOLICKÝ SUDETSKONĚMECKÝ  DUB . Ani by se nemusel nahlas omlouvat.

Jen tak dál , operetní entroubové . Granty se jen posypou.:-©:-©:-©

0 0
možnosti

Vícekritik

16. 5. 2009 14:27
Ubohá Havlíková bledá

Havlíková nezklamala. Jako vždy, co zpívá česky, nestojí za nic. Buď je zlá jako ježibaba, nebo tomu nerozumí. Hlavně že za svóje kritiky bere prachy.

0 0
možnosti

Kuba

16. 5. 2009 13:53
Usilí hlavně jinak?!

Myslím, že by paní Havlíková se měla jít pořádně podívat na Evžena Oněgina - to je experiment, u které byl hlavní motiv to inscenovat "hlavně jinak". Naopak musím uznat, že Rusalka, krásně propracovaná inscenace, která jak přesně říká režiséř ukazuje Rusalku v jiném, dramatickém, světle - a proč ne?! Já jsem byl naopak rád, protože nikdo mi nemůže trvdit, že Rusalka je pohádka - už jste někdy viděli sedět dítě 4 hodiny v divadle?! Nebo si myslíte, že libreto (např.: "..je zneučtěn můj klín...", "..až požár můj vás popálí..") jsou metafory určené pro děti?! Myslím si, že jediná dobrá kritika, která toto dokázala ocenit byla kritika v HN a po patosu jménem Oněgin ND konečně zařadilo na repertoár něco na úrovni evropskéhých inscenací. Pěvecky však ale musím víceméně také nesouhlasit - je pravda, že  Pecková roli absolutně nezvládla a Haan ve výškách byla příliš ostrá a málo dramatická - ale to jí koneckonců udělali všechny ty Mařenky a Blaženky v ND co zpívá, protože dívence, která zpívala v Pze Lucii (jak jsem jí poprvé viděl) by se toto stát nemohlo. Nejvíc mě však ale na celé recenzi zaráží je kritika vůči vodníkovi, kteoru jsem nečetl nejenom zde - četl jsem spoustu zahr. kritik na pana Kociána a koneckonců angažmá ve Wiener Staatsoper či v MET mluví za vše a kdo ho slyšel 13. v ND také chápe proč tyto angažmá získal....a buďme místo neustálého kritizování rádi, že někdo takový alespoň občas (připomínám koncert Břšlíka nebo Breslika - jak chcete -  v příští sezóně v ND) může zpívat v ND! A ještě jedna poznámka: včera jsem byl na Florézovi a pan Heřman, který zde také byl si doufám vzal ponaučení z toho, jak má orchestr ND hrát, protože ty žestě, a nejenom ty, se vážně nedaly poslouchat a byla to při Rusalce spíše ostuda, že orchestr našeho ND hraje takhle stežejní český repertoár takto......

0 0
možnosti

Jan M.

18. 5. 2009 13:00
Re: Usilí hlavně jinak?!

Škoda, že se dirigentské taktovky neujal pan dirigent Kout.

JM.

0 0
možnosti

Jan M.

15. 5. 2009 16:44
jděte do toho

Pokud chce někdo poznat operu, musí na ní jít a vidět ji a slyšet ji. Pak si lze udělat názor, dle sebe a svého cítění. I kritici jsou jen lidé a jejich názor je  subjektivní. Pokud nebyla pochopena režie - hm - škoda. Ale je to věc vkusu a pochopení a otevření se fantazii. Ten mladík co se pohybuje celý čas po scéně je MĚSÍC, kolem kterého rusalky tančí a který se nese nad vodou. Chce to znát text a mít oči naražené na skobě pozornosti. Pokud viděla redaktorka v scéně to co viděla, tak snad by měla na operu rezignovat a věnovat se něčemu jinému. Když ne, tak její recenze netřeba brát zcela vážně. Píšu to samozřejmě s velkou nadsázkou. Ve věci orchestru a sólistů má její hodnocení pravdu. A to co diplomaticky nazvala indispozicí není žel asi jen indispozice. To samé bylo i na předpremieře. Uvidíme, co bude v neděli (2.premiera).

Doporučuji podívat se do Hospodářských novin - v něčem se kritika shoduje, v něčem se liší :-)

do konce roku vyprodáno

JaM

0 0
možnosti

Jenda

15. 5. 2009 14:19
No jak to tak ctu ... jeste, ze jsem to nevidel

Ale hlavne, ze si pan režižér zaexperimentoval. Nejaky ten grant na to dostane a divaci nikoho nezajimaji.

0 0
možnosti

Rimidalv

15. 5. 2009 11:43
Nemístná kritika

Rád bych věděl, kdo vlastně Helena Havlíková je. Její kritika nové Rusalky je podle mého skromného názoru zcela mimo, zlomyslná, a hloupě kritická (snad kromě kritiky opravdu indisponované, či stárnoucí Dagmar Peckové).

Neviděl jsem premiéru, ale předpremiéru a odešel jsem nadšen. Skvělá a dojemná Rusalka Dana Burešová, výborné žínky, perfektní kuchtík a hajný, mohutný vodník. Střídmá krásná moderní a neagresivní, ale podmanivá scéna, která vodní prostředí přesvědčivě navozovala zajímavými světelnými barevnými proměnami a matnými panely, na nichž se promítají tajemné postavy děje, to vše doplněné světelnými bazénky s vodou a padající mlhou. Těžko navodit lépe vodní prostředí jak pod, tak nad hladinou, nebo lépe navodit zámeckou svatební náladu ostrým kontrastem červených kostýmu polonézy v krásně provedeném tanečním intermezzu.

Podle paní Havlíkové «Ohnivá kola lustrů s desítkami svic(!) na zámku asociovala satanistické horory». Podle mne se jednalo o velmi působivé navození děje. Stejně tak, jako zvukový záznam pravého vodního šumu, který se ozývá z amplionů krátce před začátkem předehry a utiší tak breptající jeviště.

Myslím, že jsem pravděpodobně neviděl stejnou inscenaci Rusalky, nebo je paní Havlíková taková znalkyně divadla a muziky, že jejím znalostem nesahá normální divák ani ne po podrážky, natož po kotníky. Nebo je to tak, že je jedním z těch kritiků, kteří musí kritizovat, aby si zasloužili svůj titul kritika;-).

0 0
možnosti

mercator

15. 5. 2009 9:24
neexperimentovat

Máme 2 opery, které bychom nikdy neměli různě upravovat do moderní podoby, tj. Prodanou nevěstu a Rusalku. Je to skoro urážka obou skladatelů, když si současní patlalové myslí, že ji zpracují lépe (říkají tomu - pro lepší pochopení současného diváka). Všechny úpravy Dvořáka (např. Rusalka), Gounoda (Faust a Markétka), Verdiho (Va Pensiero z Nabucca - Iveta Bartošová a jiní) ... původnímu záměru autora jen škodí. Každopádně jsem přesvědčen, že Prodaná nevěsta a Rusalka jsou něco jako národní poklad a neměly by být převáděny do moderní podoby. Vím, že jeviště bez dekorací je trendem doby (ušetří se), ale je to hrůza. Viděl jsem takového Nabucca z vídeňské opery a porovnat se k provedení Metropolitní opery v NY vůbec nemůže.

0 0
možnosti

Vesselina

15. 5. 2009 11:20
Re: neexperimentovat

Pod tento názor se lze jen podepsat. Podle mne současní skladatelé a režiséři mají témat na své nové výtvory až až. Tak  ať se ukáží co umí .

0 0
možnosti