Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

PETRÁČEK: Škola, základ života

Kdyby měla škola jen nalévat vědomosti, jen „produkovat konkurenceschopné absolventy“, segregace na bílé a romské třídy by měla jakousi racionalitu. Je přece známo, zněl by přesvědčivý argument, že úroveň třídy se přizpůsobuje těm slabším žákům, tudíž po rozdělení tříd by romské děti přestaly zdržovat ty bílé. Proč to tedy nezkusit tak, jak to navrhovali ve Valašském Meziříčí?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Silvie

29. 5. 2009 10:51
Bože, ty to vidíš!

Pane Petráčku, napsat takovou hovadinu od zeleného stolu umí každý. Já, jako matka, bych do takové školy své dítě nikdy nedala - na jaké úrovni bude asi tak výuka, když první rok stráví paní učitelka tím, že bude učit děti držet v ruce tužku(většina z nich ji asi uvidí poprvé v životě) a mýt si po použití toalety ruce. Předpokládám, že právo na vzdělání platí pro všechny. Proč by děti, kterým se rodiče od jejich narození věnují a rozvíjejí jejich schopnosti, měly doplácet na nezájem cikánského etnika o svoje potomstvo. Podotýkám, že nemám vůbec nic proti tomu, že s dcerou chodí do třídy Vietnamci (s nimiž se přátelí i ve volném čase) - naopak je to pro ni motivující, neboť patří k těm nejlepším studentům. Stejně tak by mi nevadili i ostatní civilizovaní cizinci jiné barvy pleti.

0 0
možnosti

veka

27. 5. 2009 23:59
neco na tom je

souhlasim s autorem clanku v tom, ze uloha skoly je taky socializacni, jinymi slovy pripravit deti na setkavani a konfrontaci s lidmi jinych nazoru, vyznani, ras a tak dal. nevidim problem v tom, ze nektere deti jsou pomalejsi a muzou brzdit vyuku tech bystrejsich (to se da osetrit), ani v tom, ze nektere deti maji spatne hygienicke, kulturni a ucebni navyky (to neni nakazlive - ta hygiena muze byt, ale i na tom se da pracovat). V cem vidim uskali je stupnujici se agresivita, kterou prinaseji prave ty mene bystre deti (ktere to prece musi necim kompenzovat). Ne ze by i inteligenti nebyli agresivni, ale neni to jejich domena. Tohle je velky orisek pro skoly, jestli tohle dokazou zvladnout nebo to nechaji prerust, jako v nekterych zemich od CR na zapad. Ceska spolecnost neni prilis multi kulti, ziju v Anglii, kde se usadili kultury, ktere maji nasili jako beznou slozku reseni problemu a prosazovani se, takze ceske skoly to nemaji jeste tak drsne. Ale stejne...

0 0
možnosti

Ludva

27. 5. 2009 17:47
Diskriminace a tolerance

Nesouhlasím s autorem článku. Nemohu souhlasit proto, že romští rodiče nepovažují vzdělání za prvotní východisko pro zlepšení situace své komunity, ale děti jsou pro ně zdrojem příjmu. O jejich děti se "starají" různé "neziskové"organizace, které v dětech posilují povědomí, že se o ně vždy někdo postará, ale co je horší, že se bude také starat o jejich děti. Za celou dobu sledování "začleňování" jsem neviděl působení těchto organizací na rodiče a tím si vytváří prostor pro nekonečnou činnost ale hlavně svoji existenci. Chceme-li tento problém řešit, stanovme cíle, prostor a prostředky včetně termínů, do kdy je chceme dosáhnout. Stanovme odpovědnost těchto "organizací" za splnění určených cílů. Berme představitele těchto organizací k odpovědnost (v případě,že program není plněn) za rozkrádání státních peněz.

0 0
možnosti

Michal

27. 5. 2009 13:53
zcela mimo

právě proto, že škola má naučit více než jenvědomosti, byl tento plán správný. Rozpor je v tom, že podle pana Petráčka se mají děti z většinové společnosti učit žít dohromady s menšinami, ale podle zdravého rozumu se mají naopak menšiny učit jak koexistovat s většinovou společností. Proto dočasné odělení, poskytující příležitost dohnat návyky (nikoliv vědomosti), které těm dětem jejich vlastní prostředí nedokáže a ani nechce vštěpovat, nemá nic společného se segregací, je to nabídnutá účinná pomoc.

0 0
možnosti

Janula

27. 5. 2009 14:54
Re: zcela mimo

Já furt nechápu,proč střízlivé úvahy,jako je tato,zůstavají bez odezvy ze strany kompetentních  úřadů.Co se stále ohánějí rasismem,copak jsou Romové jediná menšina u nás?Něco jiného ovšem je nahlas si přiznat,že z podstatné části je ona menšina nepoužitelná.Ne každý je pan ing.Holomek a jeho vzdělaná rodina.Kolik jich vydrželo na té sociální škole ,štědře dotované?Snad jen ten mladý redaktor ČT.A při tom šance vštípit těm dětem základy a chuť by v té škole ve Valmezu byla.Min.týden srovnávala v Reflexu Na vandru jedna mladá učitelka své zkušenosti z Afriky a z  t.zv.Speciální školy.V neprospěch oné "speciální".

0 0
možnosti

pepa

27. 5. 2009 12:56
jen na okraj

Pane Petráčku, jak se mají zachovat rodiče sedmi dětí, kteří budou ve třídě s převážnou částí nepřízpůsobivých dětí odlišné mentality, vztahu k hygieně atd.atd. Mají zatnout zuby včetně rodičů a být zticha? Pokud tento názor máte - asi ano - doporučuji dr. Chocholouška nebo ministerstvo p. Kocába. V debatě to již zaznělo? Jaký je názor Vaší manželky? Nechala by své děti v této třídě a vše by trpěla pro blaho společnosti ? 

0 0
možnosti

Toman10

27. 5. 2009 13:20
Re: jen na okraj

No pane Petráčku, vy tomu dost nerozumíte a plácáte. Já osobně bych do takové třídy dítě nedal. Ne z důvodů rasistických nebo nedejbože barvy pleti. Ale proč by mé dítě řešit ve svém věku následky modelu, co se nám tady pseudohumanisté snaží vnucovat? Proč by se mělo každý den vystavovat riziku žloutenky, napadení, nulovým návykům a nudit se tempem učení? Proč za prvé nenesou sankce rodiče, kteří nevěnují svůj čas a peníze  dětem a čeká že je škola převychová ? Já dítě piplám, hraji si s ním, učím se s ním  a tedˇ bych měl sledovat jak mého potomka válcuje mašinérie nemotivovaných a zanedbaných dětí? Není to v době vzdělanostní společnosti ztráta také pro stát? V momentě újmy mého potomka bych tvrdě zažaloval zřizovatele školy a potažmo stát. To je spíše rasismus naruby.

0 0
možnosti

právník

27. 5. 2009 12:31
čekám

oproti jiným obdobným diskuzím je tato (alespoň prozatím) vpodstatě slušná, vyjadřující názory různých občanů této země. Zatím bez urážek, spíše s nevyřčenými otázkami. Tak jen čekám, kdy autor tohoto článku bude věcně, slušně a nikoli teoreticky polemizovat s těmito vyřčenými, z praxe pocházejícími názory. Jedno je bez diskuze: jinak se situace posuzuje z Prahy od čistého stolu, jinak se posuzuje tento problém těm, kteří mají každodenní soužití s těmito nepřízpusobivými občany. Pokud bych chtěl být jízlivý, asi bych měl říci: více praxe, pane Petráčku, méně teorie!  Brání Vám v tom něco?

P.s. nevím, zda jste ženatý a máte děti. Pokud ano,opravdu  velmi by mě zajímal názor Vaší manželky a matky dětí. 

0 0
možnosti

Míra

27. 5. 2009 12:11
Pane Petráčku,

souhlasím s Vámi ve všem, co jste napsal. A říkám si, jestlipak ten pan Petráček bydlí v blízkosti cikánských rodin a má nějakou osobní zkušenost s životem v romské komunitě? Školní třída s polovinou malých romčat takovou komunitou je. Jak by se panu Petráčkovi asi líbilo, kdyby se do domu vedle něho nastěhovala rodina-tlupa jedinců házející odpadky za dveře bytu, ničící malbu na chodbách, zaplňující sklepy různým harampádím a plnící celý dům hlukem a smradem? Vidím pana Petráčka, jak s úsměvem a pochopením uklízí nepořádek vytvořený sousedy, nechává několikrát ročně vymalovat chodbu (a taky to hezky zaplatí), nosí ke sklenáři neustále rozbitá okna. Vidím pana Petráčka, jak se bohorovným klidem dívá na malé romáčky poskakující po střeše jeho auta, vytloukající skla, o stěračích a reflektorech nemluvě. Vidím pana Petráčka odcházejícho po probděné noci (romové oslavovali zvýšení sociálních dávek pro sociálně vyloučené) vesele do redakce LN, aby tam napsal oslavný článek na téma "Romové potřebují pomoci". Zcela jasně vidím paní Petráčkovou, jak se jednou pokusila napomenout ty nevinné děti - hned druhý den měla vypáčenou poštovní schránku a na dveřích do bytu vyrytou velikou p...u i s ochlupením, pomočené (=pochcané) dveře do bytu...

Pan Petráček to nakonec nevydrží, prodá svůj byt (za patřičně sníženou cenu) nejlépe nějakému romskému lichváři, vezme si hypotéku a nastěhuje se do vlastního bytu, kde žádní, ale opravdu žádní romové nebudou. Pan Petráček není rasista, jen nevydržel. Myslíte si, že dá svoje šestileté dítě do třídy, kde polovinu žáků tvoří romčata?

miroslav.vojta@volny.cz 

0 0
možnosti

caramela

27. 5. 2009 11:19
Mám štěstí

naše dcera chodí do školy kam chodí pouze jeden polo, otec bílej a matka s idickými předky, ale můžu říct, že to úplně stačí, naštěstí je mladší, takže větší děcka nechá na pokoji, ale lituji ty, co s ním chodí do třídy. Škola s nim nic dělat nemůže a jeho otec, když už je toho moc a pozvou ho do školy, tak je sprdne, že jsou podujatí a jeho syn je hodej a hrdě odchází středem, jenže okolí trpí dál. Ať jdou do háje, jaká segrgace, nikdo nechce mít děcko, který piplá jako v bavlnce mezi zdivočelejma primitivama a pan Kocáb má co nejmíň kecat, kdyby se na týden nastěhoval do nabízenýho holobytu mezi ně, ale je to šišlavej, švigravej, zbabělec, kariérista. Doufám, že mu v brzký době jeho chráněnci za odměnu vykradou barák.

0 0
možnosti

Tydýt

27. 5. 2009 11:44
Re: Mám štěstí

Zajímavý, otec bílý, nejspíš nepracuje, je nepřizpůsobivý ... a děcko nevychovaný. Jestli ono to fakt nebude v něčem jiném, než v barvě pleti.

0 0
možnosti

TTSO

27. 5. 2009 10:34
což o to to je všechno pravda , škola dostala sekec

Což o to to je všechno pravda , ale škola dostala urychlený sekec...

Teď bude zajímavé co se stane rodičům, kteří "pro jistotu" přehlásí své děti jinam.

Co myslíte přijede za nimi někdo od Kocába, nebo od Peciny nebo rovnou nějací aktivisté typu K.Jacques rozená Pajerová?

Tady totiž nejde o rasismus spíš o pragmatismus a o to, že  romské děti pravděpodobně neprošly  ani pro ostatní děti povinnou  "přípravou na školu" v mateřské školce.... to ovšem nikomu nevadí, že ?

To že stát, ve své nekonečné moudrosti, není schopen ani zajistit stejné startovací podmínky pro děti romů už víme dávno. Dokonce víme, že stát umí zadupat do země kohokoliv, kdo se pokusí jeho chybu napravit. Novinkou ale je, že stát už neřídí ani sám sebe, je řízen skupinkami aktivistů. A to je vážený velký průšvih

0 0
možnosti

Toman10

27. 5. 2009 13:29
Re: což o to to je všechno pravda , škola dostala sekec

Třeba to říci otevřeně - část aktivistů za evropské peníze se nám snaží vnutit to co nefunguje, mluví do věcí kterým nerozumí a věřím, že v žádném případě nemají zkušenosti se soužitím s nepřizpůsobivými občany. Prostě dokud nebudou makat (pečovat) rodiče s dětmi (a bez rozdílů barvy pleti) tak soužití ve třídách nebude. Rodiče ze strachu dají děti jinam. Prostě tyto neziskové organizace škodí nám, státu a naší budoucnosti. NIKDO JE TOTIŽ  NEVOLIL.

0 0
možnosti

nestraník

27. 5. 2009 9:52
jen dotaz

ano, škola má připravit na život. Můj syn se těší do 1.třídy, má připravenu aktovku, zkoučí psát písmenka atd. Chodí čistě oblečen, jíst příborem považuje za samozřejmé, těší se na nové kamarády. Pokud podle pisatele je příprava na život to, že bude konfrontován s těmi, kteří vyznávají od mala jiný styl života, tak nelze nic namítat. Ale nikdo mně nevymluví, že výuka bude stejně kvalitní, jako v případě dětí stejného ražení. Nechápu, proč stát přenáší své povinnosti - tj. výchovu nepřízpusobivých - na "normální" občany. Z celého článku čiší naprosto zjevně prosazování pozitivního rasismu a nelze se divit nárustu extremismu u nás. Logicky-proč bych měl já, resp. mé dítě doplácet na neschopnost draze placených úředníků, dobře se živících např. u ministra Kocába? Kde studují děti těchto úředníků a politiků? Celý případ bude ale darem i romským dětem. Ovšem danajským.

Vždyť by stačilo jediné: rozčlenit malé člobrdíky bez ohledu pleti či náboženství podle toho, co v 6ti letech umí a co by měli umět - hygienou počínaje. Pak by nemohl namítat nic ani podobný pseudohumanista jako autor tohoto článku. (snad). 

0 0
možnosti

matylda

27. 5. 2009 13:00
Re: jen dotaz

Pane Petráčku, vaše články mám velice ráda a v 99 % s nimi souhlasím. Bohužel dnes absolutně ne. Zkuste dát dětem test, jak znalostní, tak týkající se hygieny atd. a uvidíte. že to dopadne přesně tak, jak chtěla škola děti rozdělit. Kdyby test ukázal, že 1-2 romské děti jsou výjimečně nadané, proč je nezkusit zařadit mezi ostatní, ale víc není možné. Třídu s 10 romskými prvňáky a dalšími 20 dětmi by mohl učit pouze anděl. Nazývat to výukou je velice eufemistické, spíš se bude jednat o krocení divé zvěře. Děti nebudou umět nic, ty, které se chtějí učit, budou nešťastné a žádat rodiče, aby je přeřadili do jiné třídy nebo školy. Proč by od mala měla většina těch hodných, slušných a chytrých dětí ustupovat a podřizovat se  nepřizpůsobivé menšině? Dal byste  vy své děti nebo vnoučata do takové třídy?

0 0
možnosti