Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

WEISS: Právo, či moc?

Jsme ještě suverénním státem? To záleží na tom, co je to suverenita. Někdo pojem suverenita chápe v běžném hovorovém smyslu (Ten Leoš Mareš je suverén!) anebo mu splývá s pojmy moc či vliv, případně mu asociuje nacionalismus, války a další historickou veteš. Suverenita znamená moci si dělat, co chceme, a to přece Česko dávno nemůže.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Lelek Slávek

4. 11. 2009 18:26
Proč ztrácíme suverenitu?

Je to způsobeno tím,že většina podniků je *vynunelovaných* nebo prodaných do zahraničí a výnosy z výroby směřují právě tam. Sám jsem kdysi napsal článek pod titulkem *Heim ins Reich*,byl jsem velmi ovlivněn skutečností,kterou si prožila moje maminka s mladšími sourozenci a babička,které Němci vyhnali z pohraničí.Článek je zveřejněn na webu: Ivan Hoffman osobnosti net Simon Wiesenthal. Od toho okamžiku se doba ale hodně změnila,Němci odsoudili fašistické zločince a tak se mi snaha našeho presidenta o zachování suverenity zdá poněkud absurdní,když ji v devadesátých letech zničil náš průmysl nepodařeným experimentem *kuponové privatizace*,mělo to *ušlechtilý* název *transformace ekonomiky*.

0 0
možnosti

Bath

4. 11. 2009 21:51
Re: Proč ztrácíme suverenitu?

Jasně, Klaus zničil prosperující socialistické hospodářství. A teď tu o Smolíčkovi.

0 0
možnosti

S.Š.

4. 11. 2009 16:43
Pane Wessi, pořiďte si právní minimum.

P.S.: Prosím Vás, ne ale u Kindla, poradce prezidenta ... :-))

0 0
možnosti

Dino

4. 11. 2009 14:27
Suverenita

S tím jak postupuje globalizace zároveň ustupuje a mění se role státu (tím i jeho suverenita) a hlavně se mění obsah demokracie, která je rovněž omezovaná. S tím bohužel nic nenaděláme. Integrace EU pak de facto je "obranou" reakcí na globalizaci.

0 0
možnosti

Jk

4. 11. 2009 12:19
Prvni veta "Jsme suverennim statem?"

Co je to za hloupost? "My" nejsme statem, my jsme maximalne suverenni lid (dle ustavy). Statem jsou ustavni instituce. A nakolik ty jsou suverenni (pripominam, ze svrchovanost neni absolutni velicina, ale z definice je dana ustavou a mezinarodnimi smlouvami), je mi srdecne sumafuk. Jde mi o efektivnost. A empiricky vzato je zcela zrejme, ze efektivita spravy bude vetsi, cim vice se u nas budou uplatnovat zapadni standardy a zkusenosti. Zdejsi bordel po 20 letech? Dekuji, nechci.

0 0
možnosti

Jindřich

4. 11. 2009 12:12
v osmnáctém století

bylo Polsko po třikrát rozebráno. Naše úpění pod Habsburky bylo ve srovnání s tím brnkačka. Hlavním důvodem bylo, že v rámci polské šlechtické demokracie měl každý suverénní šlechtic liberum veto ke každému stánímu rozhodnutí. Výsledkem pak bylo, že se nikdy na ničem nemohli usnést, protože se vždy našel někdo, kdo ono "nie pozwalam" vyřkl. Takže nakonec přišli Poláci na dost dlouho dobu o veškerou suverenitu. (Hodně zjednodušuji, ale nedeformuji).

Jsou-li našimi partnery  miliardová Čína, miliardová Indie, USA a vícero dalších stamilionových států, nezbývá Evropě, nežli utvořit entitu srovnatelnou s nimi. Jinak si nás posléze jednoho po druhém začnou posílat pro pivo (a my pro něj budeme běhat). 

Sdílená suverenita umožňuje, aby se o každém upšouknutí nekonalo 27 (či 28) ratifikací. Je to jediná cesta, jak si efektivní suverenitu uchovat.

0 0
možnosti

Jk

4. 11. 2009 12:20
Re: v osmnáctém století

Jo, to je hezka paralela s tim delenim Polska. Diky! To jste vynasel sam, nebo jste se ji docetl?

0 0
možnosti

PetrKnap

4. 11. 2009 10:32
Ne suverenita ale suzerenita

Zadny stat ktery chce zit v rodine EU nema a nemuze mit uplnou SUVERENITU, uziti toho slova je zavadejici a nespravne, protoze obsahuje pojem nezavisly a neomezeny. Jde spise o SUZERENITU coz znamena omezene svrchovane pravo. Omezena suverenita nemuze byt suverenitou ale stava se suzerenitou.

0 0
možnosti

ryba

4. 11. 2009 9:57
Hýn sa hukáže.

Teprve budoucnost ukáže, co Česko získalo a oč přišlo.

0 0
možnosti

milan

4. 11. 2009 9:42
Proč, pane Weissi?

Proč ze ztráty suverenity nemají strach stejně velké nebo ještě menší stáy, než je Česká republika? Proč na to ještě nikdo neodpověděl včetně Václav Klause?

0 0
možnosti

Jk

4. 11. 2009 12:23
Re: Proč, pane Weissi?

Rad odpovim: jsme vyvoleny narod. Dali jsme svetu Komenskeho, Dvoraka, roboty, hromosvod, Paroubka, levou a pravou nohu Karla Poborskeho. Jsme ostruvkem vyspele demokracie ve stredni Evrope. Mame zlate rucicky a jsme vsichni muzikanti. A nas pan president je ten nejosvicenejsi ze vsech. Proto je zrejme, ze jen on na to mohl prijit, zatimco Maltane, Belgicane ci Danove jsou tupe stado, ktere si niceho nevsimlo.

0 0
možnosti

Petr Fiala

4. 11. 2009 9:09
Politika a hospodářství

Po politických aktech přicházejí na řadu ekonomické akty.

Vsadím se, že mezinárodní obchody za EU nebude uzavírat nikdo z malého či menšího státu. Bude to někdo za Německo či za Francii a ten bude rozhodovat o tom, jak se rozdělí práce a jak zisky.

0 0
možnosti