Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

'Už se na to nemohu dívat,' kritizují učitelé vysokoškolský systém

Už se na to nemohu dívat, říkají Jan Hus nebo Božena Němcová při pohledu na stav českého vysokého školství. Alespoň tedy na letácích stejnojmenné iniciativy. Skupina pedagogů Univerzity Karlovy tak propaguje sdružení, které kritizuje návrhy na reformu vysokého školství. Na internetových stránkách iniciativy se může k protestu připojit i veřejnost.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

mistr svobodnych umeni

12. 12. 2009 5:21
Jan Hus??? by se nemohl divat ? .-))))))))

proc tam ti cesti kantori michaji napr Jana Husa? Ten zazil jeste nemecky mluvici profesory, kteri odesli po proceskem "vylepseni" Vaclavem IV 1409. Jak to vzali do rukou cesi byla to katastrofa, universita upadala a prichodem husitu to bylo dokonano uplne.

0 0
možnosti

Ondra

11. 12. 2009 22:17
Pláčou na svém hrobě,

když mají nejvyšší možné vzdělání ve společnosti, měli začít reformovat sami od sebe. Místo toho nabírají rok od roku více studentů z nichž většina ani vyskou školu nevystuduje. Jediné, co vymysleli, je diplom z práv za tři měsíce.

0 0
možnosti

jejda

11. 12. 2009 19:51
Jak symbolické

První se ozývají učitelé fakulty humanitních studií. Přitom 3/4 absolventů VŠ získávají titul Mgr. a pouze 1/4 titul Ing. (a to ještě musíme odpočítat ekonomy). V zemi, která už dnes citelně postrádá kvalifikované pracovníky prakticky ve všech odvětvích ekonomiky (tedy tam, kde vznikají peníze, za něž mimo jiné studují studenti) ročně absolvují desítky (možná stovky) lidí takové pofiderní studijní obory jako je politpologie, religionistika, "kunsthistorie" a podobně. Bohužel řada absolventů končí se vzděláním, které nebude žádným přínosem pro zemi, která financovala jejich studium a ani žádnou přípravou pro jakékoliv smysluplné zaměstnání.

Podotýkám, že nejsem "odpůrcem" toho, aby lidé studovali "co se jim zlíbí" nebo obecně "popíračem" společenské potřebnosti i "netechnických" studijních oborů. Ale domnívám se, že kritériem pro státem placené vzdělání by zejména měla být potřebnost/prospěšnost daného oboru pro společnost. Chce-li někdo studovat pro zábavu - prosím - ale za svoje.

Řešením asi nebude "regulace" VŠ jako tomu bylo před rokem 1989, ale určitě by nebylo od věci zavést "odstupňované školné" - podle poptávky po jednotlivých oborech vzdělání a potencionální návratnosti této investice.

0 0
možnosti

homunculus

12. 12. 2009 11:41
Re: Jak symbolické

Titul "Mgr" získávají absolventi nejen filozofických fakult, ale i právnických, přírodovědeckých, pedagogických, lékařských (některé obory) atd.

0 0
možnosti

Lenka

11. 12. 2009 19:14
Petru Fialovi

Petře Fialo, tabulkový příjem začíná na 15.000 hrubého u začínajícího učitele ZŠ a končí na pouhých 30.000 u docenta na VŠ s mnohaletou praxí (kolem třiceti let). Roční plat je tabulkový plat krát dvanáct plus nějaké osobní ohodnocení (cca 500 - 1.000 na ZŠ měsíčně; ale někde taky jen 260 anebo nic; kol. 1.500 Kč na SŚ - ale často také nic; a cca 3.000 na VŠ, ale někdy kulový) a také odměny na Vánoce - záleží na typu školy. Krásně tyto odměny rozděluje ředitel Václav Klaus ml. na svém gymnáziu, protože mu tam cpe finance otec; Nulové odměny jsou naopak ve škole v Horní Dolní.

0 0
možnosti

mod

11. 12. 2009 17:33
nezaštiťujte se historickými jmény

a bílou knihou modrých zlodějů.už se na to nedá dívat,jak vy,učitelé a profesoři jste zkorumpovaní a jak umožňujete v různých-podle vás-zkrácených termínech vystudovat řadě primitivů nové modré šlechty.jděte do sebe,neskrývejte se za poklonkováním jiným a nechtějte,aby vás někdo brál dnes vážně:-)))))vy že učíte?jo jo jo.......

0 0
možnosti

Lenka

11. 12. 2009 19:07
Zaštiťujte se historickými jmény, v hrobě se obracejí!

Naprostá většina učitelů je neúplatných a musí být skromných. To, jakou pověst udělala všem slušným učitelům všech typů škol Západočeská univerzita, je bohužel fakt, který nemění nic na tom, co jsem napsala. Učitelé jsou bohužel placeni ze státního, a proto jsou odkázáni na libovůli (idiotských) politiků. Každý chodník či dálnice je důležitější než vzdělání. Vzdělání totiž není vidět. Topolánek ani Paroubek si neumí představit, jak lehký technologický postup je udělat metr chodníku a jak těžké je někoho něco naučit. Na výstavbu chodníku si lze připravit ty nejvýhodnější podmínky. Učit však musíte děti i nevzdělavatelné. v r.1991 (po rozpadu SSSR) bylo ve Finsku 30% nezaměstnaných. To u nás nikdy nebylo. Co Finové udělali, že jsou dnes jednou z nejvyspělekších zemí EU i světa? VSADILI NA VZDĚLÁNÍ! Učitel tam dostal dvojnásobek průměrné mzdy a byl tak motivován ke své náročné práci. Nejsme zvyklí na to, že učitel by měl brát 40.000 Kč a na VŠ 50. Než mi začnete nadávat, uvažte, co o náročném povolání učitele víte. Ve Finsku se tehdy rozdělil třídy na půlku. Od 25ti studentů více nenaučíte efektivně nic.

0 0
možnosti

marek

11. 12. 2009 17:19
Ta iniciativa

je mi sympatická - věčná škoda, že je předem odsouzena k výsměchu, když ji vede kdosi z Katedry gender studies Fakulty humanitních studií, tj. ten nejzbytečnější z nejzbytečnějších. Snad je to ale aspoň malá známka toho, že vážnost situace už začínají chápat i akademici,...

0 0
možnosti

jejda

11. 12. 2009 19:53
tomu se říká udeřit hřebíček na hlavičku

viz můj příspěvek výše - ano, rozhodně zvýšit investice do vzdělání, ale rozhodně ne plošně

0 0
možnosti

Petr Fiala

11. 12. 2009 17:12
Plat a roční příjem

Je velký rozdíl mezi tabulkovým platem a ročním příjmem.

Bylo by možné zveřejnit oba dva údaje, prosím?

0 0
možnosti

mod

11. 12. 2009 17:15
Re: Plat a roční příjem

asi neeee....vono to platí u všech prosesí:-)neznáte kapitalistickou křivku lhaní?tak to se divím,u nás ty demokratické šmejdy zdá každej:-))))

0 0
možnosti

David Šimáčk

11. 12. 2009 17:08
školné 100% ANO

a nejlépe v plné výši nákladů na studium,  stát se pak musí postarat o rovný přístup ke vzdělání formou půjček, stipendií a grantů (stejně typeníze do těch škol nacpe) ale musí mít možnost tyto prostředky cílit tam kam je stát potřebuje, co je nám platný premiant studia když po škole odejde do zahraničí, to jsou prostát vyhozené peníze!

Halt když bude někdo hloupý a chudý tak nebude studovat VŠ a hloupý a bohatý, ať si ji klidně studuje celý život, ale titul smí dostat jen když prokáže, že si ho zaslouží. 

0 0
možnosti

Carlos

11. 12. 2009 17:19
Re: školné 100% ANO

To by ovšem nemohly  být soukromé školy ,  tam „ nemít možnost“....

0 0
možnosti

tutti

11. 12. 2009 17:02
to je srandista

Uz to prohlasil nekdo prede mnou:"...zástupce iniciativy Petr Pavlík z Katedry gender studies Fakulty humanitních studií."

Tohle je opravdu trefny zastupce :-)

A jak dulezita je zrovna jeho katedra pro ostatni.

0 0
možnosti

tutti

11. 12. 2009 17:00
taky blbnou

Trochu nechapu proc protestuji zaroven proti nizkym platum a zaroven proti placeni skolneho.

Takze zvysime platy a snizime penize a vsichni budou spokojeni, jen matematikum ten soucet nebude nejak sedet.

0 0
možnosti

hugo

12. 12. 2009 15:23
Re: taky blbnou

říká se tomu logika:když zavedete v současné situací školné dojde k masivnímu úbytku studentů na státních školách a k nárustu soukromých škol,kterým nastanou zlaté časy a státu bolavá hlava co s potulujícími se mladými nezaměstnanými,co s budovami zkrachovalých státních vš atd. problémů kupa....

0 0
možnosti