Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Vláda už ví, jak konkrétně bude integrovat Romy

Vláda jednomyslně souhlasila s koncepcí romské integrace na roky 2010 až 2013, kterou kabinetu předložil ministr pro lidská práva Michael Kocáb. Podle premiéra Jana Fischera je koncepce připravená velmi odpovědně, ale nelze se zastavit jen u ní. Nyní prý bude potřeba vypracovat realizační plány na nižší, například obecní úrovni.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P. Čech

22. 12. 2009 16:16
Jak konkrétně integrovat cikány?

Žádný pan Kocáb či jeho "ministerstvo" nemůže nic vymyslet, protože jeho myšlení nedosahuje dál než k plotu vlastního dvorku. Cesta je podle mne jen jedna. Skutečně zavést v ČR občanskou společnost, kde všichni občané mají své poninnosti a po jejich splnění svá občanská práva ( pozor! Ne lidská práva). Pokud občan ať je jakékoliv národnosti bude plnit své občanské povinnosti, musí mu být přiznána jeho občanská práva. Nebude-li si je plnit, tato práva mu přiznána nebudou. Je zcela lhostejné, bude-li někdo Rus, Němec, Vietnamec, Číňan, nebo cikán. Především bude český občan a jako takový bude mít stené povinnosti a stejná práva. Půjdeme-li však cestou pana Kocába, a to takovou, že cikán bude mít pouze práva (dokonce větší než ostatní) a povinnosti žádné, nikam nedojdeme. To je ovšem nad chápání pana Kocába.

0 0
možnosti

J. Kosíková

22. 12. 2009 7:41
Bydlení cikánů v nejdražších lokalitách

je specifické zejména pro Brno. Ještě jsem neviděla a nepotkala  v jiných evropských městech a ani u nás tolik cikánů v historických středech jako v Brně. I po roce 1989 zde ještě přibyl nový  nízkonákladový dům pro neplatiče.Proč se pořád oprašují staré neosvědčené projekty, když v Evropě existují  státy, kde tyto problémy nejsou. Pan Kocáb si musí uvědomit, že tato skupina obyvatel byla  k trvalému bydlení  donucena komunisty až v  v 60.tých letech minulého století. Já sama si pamatuji jak svobodně kočovali a pravidelně se objevovali s vozy a koňmi  na břehu řeky pod železničním viaduktem. Byli mezi nimi takoví, kterým se způsob života většiny zalíbil a z jejich rodin se dnes prezentuje cikánská elita. Ti ostatní si  jsou vědomi jen svých  občanských práv a nikoliv povinností a bez sankcí to tak zůstane nadále. Pokud  se jim budou stále cpát byty a peníze tak to k ničemu nepovede. Dejte jim svobodu jakou měli ještě jejich dědové a rozhodnout se musí sami.

0 0
možnosti

R. Škrabal

22. 12. 2009 17:09
Re: Bydlení cikánů v nejdražších lokalitách

Víte na to jsem se ptal taky kde se ve středu města vzalo tolik cikánů. Nevím jestli jsou mé iformace správné, ale prž dostali spostu bytů po Němcích. No a zásluhu na to má K, Gottwald.

0 0
možnosti

J. Stejskal

21. 12. 2009 21:44
Ono když se to čte jen v bodech,

tak to pochopitelně zní blbě socialisticky. Zajímavější by bylo přečíst si to rozpracované, jak toho chtějí dosáhnout. A především se už třesou všechny romské "organizace" na to, kolik do toho bude chtít stát vrazit.

Vidím dva zásadní problémy. První je to, že Romové, (upřímně řečeno nikdy jsem se nedozvěděl, co je pejorativního na Cikánech), sami nechtějí. Motivace zárazem sociálních dávek proti školní docházce, je správná, ale už vidím praktické provádění. Druhý problém je to, že p. Kocáb vychází neustále z chybného předpokladu, že Romové chtějí "oficiální uznání", jejich kultury, řeči a historie. Nechtějí. Chtějí prachy. Vzpomínám jak se dělalo politikum z KT v Letech. Zájem byl jen u politiků, pokud se z toho daly vytřískat body. Když měli sáhnout do kapsy pro 500 Mio, chcíplo to. A pan Kocán to v nové vládě oprášil - dneska. Musel působit jako šílenec. Romům to bylo fuk. Oni se necítí méněcenní. Oni mají pocit, že mají právo na to, aby se o ně společnost starala. Nevím proč, ale je to tak.

0 0
možnosti

J. Malinovský

21. 12. 2009 21:16
Zajímavé je, že hned první body jsou zaměřené proti Čechům

Zajímavé je, že hned první body jsou zaměřené proti Čechům, kteří prý kladou bariéry, diskriminují atd. a další jsou mimo jiné i na finančí podporu Romů.

Osobně souhlasím se snahou o zachování jejich specifické identity. Bohužel pokud se o to někdo v reále snaží jako v případě oně tříd pro Romy na zákldních školách, hned různá masmédia a Kocábové začnou halekat o hovořit o diskriminaci, rasismu či podobných prázdných frázích.

0 0
možnosti

J. Tínek

21. 12. 2009 20:34
Po kolikáté už tohle čteme ?

Já nevěřím....... Tohle je a bude  neverending story.....Pokud sami nebudou chtít, neuděláte nic.

0 0
možnosti

V. Kraus

21. 12. 2009 21:21
Re: Po kolikáté už tohle čteme ?

Přesně tak! Souhlasím.

0 0
možnosti

L. Hejl

21. 12. 2009 19:46
integrace

Má smysl integrovat? Možná.

Chuť ale musí být u obou stran. Romské zvyky jsou ale natolik specifické, že klasickým českým tradicím asi vyhovovat nebudou. Nicméně si myslím, že i my (myšleno Češi) si můžeme od Romů vzít nějaké zajímavé tradice, např. v oblasti rodiny, kde u Romů bývá zvykem starat se o své seniory, kteří pobírají určité vážnosti, a neodsouvat je do domovů pro přestárlé.

0 0
možnosti

J. Sirový

21. 12. 2009 19:33
Snaha musí být.

Je správné,že stát přistupuje k cikánskému problému otevřeně a konstruktivně.Ale to hlavní musí přijít od jejich etnika,musí mí t snahu se učit a hlavně něco naučit.Hlavně odpovědnost k vlastním dětem a jejich řádné výchově.Toto socíální dávky nevyřeší.Nyní budě řada na nich samotných jak se zachovají.Já bych jim to přál,ale nevěřím.

0 0
možnosti

V. Kraus

21. 12. 2009 18:54
Jaen další z mnoha zcestných kroků

Ve výčtu jednotlivých kroků ministr Kocáb uvedl například "včlenění romské kultury do kultury většinové společnosti, rozvoj romského jazyka, dějin, rozšíření výuky romského jazyka atd."

Hm, a kdo bude o rozvoj romského jazyka pečovat? Čeští učitelé, kteří se kvůli tomu napřed sami naučí romsky? Při sčítání lidu se většina Romů ke své národnosti nehlásí a vydává se za Čechy, Slováky popřípadě za jiné národnosti. Ze své vlastní zkušenosti vím, že naši Romové dnes sami mezi sebou hovoří vetšinou česky nebo slovensky a většina z nich romsky pořádně ani neumí. Navíc se obávám, že umělé budování romské národní identity může v budoucnu vést k podobným problémům, jaké jsme měli se sudetskými Němci.  

0 0
možnosti

L. Pixa

21. 12. 2009 18:23
Tak to mi spadl kámen ze srdce....

Hlavně,že to ví.Od zítřka budou spořádaní a slušní občané ..... To bude ráj.....

0 0
možnosti