Diskuze
Za tragédii u Jaroslavle mohl pilot, omylem brzdil
Děkujeme za pochopení.
J. Černý
Díky
Jak za podrobné vysvětlení, tak za čas a ochotu. Věřím, že Vaše odpověď zaujala nejen mne. Hezký den přeje JČ
J. Černý
Já vím,
že "plyn" mají letadla ruční. Chtěl jsem jenom naznačit, že těsné sousedství pedálů zcela jináho určení je i v autech. Přitom o jejich záměně spíše kolují humorné historky, než aby byla příčinou vážné nehody.
Jelikož můj předdiskutující se vyzná, mám laický dotaz. Mám naivní představu, že existuje určitý bod na dráze (pro každý let jiný) a určitá minimální rychlost. Pokud ji letadlo nedosáhne, musí start přerušit (a brzdit co to dá). Pokud ji má vyšší, musí už odstartovat. (No přesně tak to asi nebude, spíše asi v každé chvíli pilot ví, zda ještě může, nebo dokonce musí, přerušit start, nebo už musí vzlétnout).
A omlouvám se za další laický dotaz. Nemělo by se trvat na tom, aby i letadla s tak krátkým rozjezdem, jako JAK 42, nebyly povinny začínat start na začátku dráhy? Onen nešťastník prý musel zprostředka (což mu vždy předtím stačilo).
Díky a hezký den
J. Klepal
Re: Já vím,
Ano, máte pravdu. Zjednodušeně se vše točí kolem rychlosti V1, která se stanoví před vzletem a ovlivňuje jí především hmotnost letadla (mění se lidé+náklad+palivo). V případě problémů (např. vysazení motoru) se před dosažením této rychlosti brzdí, po dosažení rychlosti se pokračuje ve vzletu. Dále se určí bod rozhodnutí (Takeoff Decision Point) a pokud se nepodaří dosáhnout rychlost V1 před tímto bodem, pak se provede přerušení vzletu (Rejected takeoff).
Z jakého místa se provede vzlet je rozhodnutí velitele letadla (dříve kapitán, nyní se označí jeden z pilotů jako PIC - Pilot In Command). Řídící letového provozu může pilotovi nabídnout vstup na dráhu a vzlet z bližší pojížděcí dráhy. Pokud je dostatečná rezerva, pak není nutné použít celou dráhu, ale má-li pilot sebemenší pochybnosti může odmítnout a nikdo jeho rozhodnutí nebude zpochybňovat.
Nechci obhajovat vyšetřovatele ani techniku, ale bohužel to s největší pravděpodobností byla chyba pilotů. V letectví jsou katastrofy způsobené řetězcem chyb a i pokud by mělo letadlo závadu způsobující nedostatečný tah, pilot měl přerušit vzlet... pilotům i cestujícím budiž země lehká.
Hezká ukázka profesionálního zvládnutí situace je na YouTube... vyhledejte si "ThomsonFly 757 bird strike".
Z. Bureš
Ano - i toto je možné v zemi . . . . . .
. . . . . kde zítra znamená již včera . . . . . .
Tam byl . . . je . . . a ještě hóóóódně dlouho bude bordel - pro nás těžko představitelných rozměrů !!! A jelikož jsem na vnitrostátních aero-linkách v CCCP párkrát vzlétl a přistál - tak vím o čem hovořím !!!
V kontextu skutečnosti, že tam opilý pilot půjčil řízení letadla svému nezletilému synovi . . . .a letadlo se poté zřítilo - tak v kontextu této skutečnosti je je výše popsaná chyba pilota . . . . takovým prdečkem v moři . . . . .
J. Černý
I v autě je brzda vedle plynu.
Ale v letadle by sešlápnutí brzdy mělo být velmi výrazně signalizováno a v kombinaci s vysokým výkonem motorů by se snad měla spustit i siréna, ne?
J. Klepal
Re: I v autě je brzda vedle plynu.
V žádném letadle není plynový pedál. Letadla mají dva pedály na řízení směrovek a většina letadel má na těchto pedálech i brzdy, kterými lze brzdit zvlášť levý a pravý podvozek (sešlápnutím pedálů nahoře). Při pojíždění na zemi a v počáteční fázi vzletu se pomocí těchto pedálů také zatáčí (řídí směr). Takže brzdit omylem je velice nepravděpodobné. Nejspíš se opravdu jednalo o chybu v komunikaci, kdy se jeden pilot snažil vzlétnout a druhý se snažil vzlet přerušit a brzdil. Jinak existuje "siréna" upozorňující na špatnou vzletovou konfiguraci, kterou opravdu nelze přeslechnout. Bohužel pod velice silným stresem sice uši slyší, ale mozek zvuky nevnímá.
J. Cerny
Vot eta bolsoja technika
Pochopitelne ruska technika nemuze selhat, to by byla ostuda a mohlo by to mit negativni dopad na prodej i modernich letadel. Tak se to zamete pod koberec, za nehodu muze mrtvy, ktery se nemuze branit (cili je to lidsky faktor, zatimco eta technika je ta nejlepsi na svete...)... a jede se (nebo lita) v klidu dal....
V. Hajková
Re: Vot eta bolsoja technika
Plácáte voloviny- u celého vyšetřování byli přítomni odborníci z Čech- Švédska a Kanady!! Tím nikterak nepopírám, že bych byla v takových to věcech ochotna rusákum věřit!