Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

RNDr., PhDr., MVDr... Česko v zajetí titulů. Není doktor jako doktor

My Češi akademické tituly tradičně milujeme, ale máme v nich tak trochu zmatek.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
NP

N. Pavlíková

12. 6. 2014 15:03
tituly

Rozdělení titulů u nás na vědecké a akademické je u nás těžce mimo :-). Existují tři stupně vzdělání: Bc., Mgr (nebo ekvivalent: MUDr., Ing., MVDr) a PhD. Pokud bereme Mgr. jako standartní vzdělání, PhD. je nadstandartní (nejvyšší dosažitelné). Po jeho dosažení se běžně píše pouze jméno, PhD. Protože je jasné, že ten titul před jménem máte také, jinak byste PhD. nedostali. Výjimkou jsou třeba doktoři, MUDr. přesně specifikuje obor. Strkat PhD. do jednoho pytle s docenty a profesory je nesmysl. Existují tři stupně těchto titulů: odborný asistent (assistant professor), docent (associate professor) a profesor (professor). V zahraničí se na všechny tyto pozice vypisují výběrová řízení. Když jste přijati, můžete si tak říkat. Když vás vyhodí, tak už ne. U nás to platí pouze pro odborné asistenty, doc. a prof. už je titul. Asi aby v tom byl větší binec :-D.

0 0
možnosti
JN

J. Novák 768

12. 6. 2014 16:56
Re: tituly

PRo získání docentury a profesury musíte projít řízením, které je násobně složitější a vyžaduje výrazně větší a dlouhodobější úsilí než získání Ph.D.. Funguje to tak i v zhraničí a přijetí na určitý post k získání takového titulu zpravidla nestačí. Mícháte totiž dohromady pracovní zařazení a vědecko-pedgogické vzdělání.

0 0
možnosti
PZ

12. 6. 2014 14:12
Prý středoevropsá tradice...

Řekl by že tituly se rádi ohání nejenom středoevropani. Zde v diskuzi se občas vyskytne armén Papazian Ing., nebo řek Johanides Ing.

Navzdory tomu, že v registračním formuláři není na titul kolonka, přesto si jej ke jménu vecpali. Jestli už tohle o něčem nevypovídá, pak nevím... :-D

0 0
možnosti
PS

12. 6. 2014 20:55
Re: Prý středoevropsá tradice...

Mate pravdu, ti dva panove jsou skutecne smesni.

V USA se tituly temer nepouzivaji. Ve streleckem klubu jich nekolik bylo, az behem let jsem se dovedel, ze jsou to doktori, rikalo se jim, jak je zde zvykem, jen krestnim jmenem. Jen v ODBORNYCH casopisech je titul autora a kratky zivotopis uveden drobnym pismem pod carou. Je absurdni, kdyz v hobby casopise, jako je Strelecka revue, se to hemzi magistry, doktory a inzenyry treba i u clanku jako vysledky nejakych strelackych soutezi ci zavodu, ci informaci o novych uniformach nebo LED svitilnach. Ze by to byla kompensace toho narodniho komlexu menecennosti? Neco  jako treba "pani vrchni zavodni inzenyrova" z dob monarchie?

0 0
možnosti
KJ

K. Jež

12. 6. 2014 13:53
Komerční SŠ neznají vybraná slova a komerční VŠ

neznají procenta. Nějaké tituly v našem policejním státem a mafií zlikvidovaném školství, už jsou jen trapná třešnička. Neb nejsnáze ovladatelný je občan nevzdělaný, nemocný a neozbrojený !!!! A mafiánsky se ve funkci bude chovat jen nevzdělaný retard - ovšem potřebuje k tomu titul. A proto, čtěte, bděte a ozbrojujme se !!!!

0 0
možnosti
PM

12. 6. 2014 13:20
Sú dva druhy toho istého

Mám titul RNDr . VŠ som skončil na škole univerzitného typu ako promovaný biológ, RNDr. som získal po 3 rokoch obhajobou doktorskej práce pred odbornou komisiou. Dnes sa to bežne získava súčasne s ukončením štúdia. Ako titul rozlíšiť, vie len Boh, pretože sme vhupli na západný spôsob, keď pomaly každý má nejaký predikát. Stredný zdravotný personál mal pôvodne ako vyššie vzdelanie 2. atestáciu v odbore, dnes dostávajú titul Bc. (aby sme to mali ako západniari), resp. Mgr. a nikto si s nimi nevie poradiť, pretože sa považujú za vysokoškolákov a štrajkujú preto kvôli platom aby ich mali prinajmenšom ako neatestovaní lekári. Vysokoškolákov dnes máme pomaly 60% a pracovať pri lôžku pomaly nebude mať kto. Inflácia titulov je hlavným problémom, pretože je dosť podstatný rozdiel, či ste svoj titul získali na renomovanej univerzite, alebo na Vysokej škole v Senici. Hodnota rovnakého titulu je rôzna, a s tým by sa malo niečo urobiť.

0 0
možnosti

19. 6. 2014 9:34
Re: Sú dva druhy toho istého

Svůj titul RNDr. jsem dostal po stejné proceduře jako Vy a i když slovo "doktor" v běžném životě nepoužívám, takho  v názvu firmy a při podepisování odborných posudků uvádím vždycky. Je to jediná možnost, jak se odlišit od těch  geniálních PhD, kteří se ke svému titulu stihli dopracovat i při náročném zaměstnání za dobu, kterou mě a mým kolegůmi trvalo uzavřít v řádném termínu ročník. Tuším, že právě tohleto je ten pravý důvod, proč se neustále vynořují snahy naše malé doktoráty zrušit. Od velkých doktorátů se totiž dají snadno odlišit, protože ty veliké se píší DrSc. a za jménem.

0 0
možnosti
JK

12. 6. 2014 13:17
Najlepší doktori boli RSDr. :-)

RSDr bol doktor sociálno-ekonomických vied udeľovaný za komoušov absolventom Vysoké školy politické UV KSČ. :-)

Ja si titul Ing. nepíšem ani na vizitky, ani na zvončeky. Výnimočne ho používam pri písaní listov na nejaký úrad či inštitúciu. Zistil som totiž, že úplne inak jednajú s absolventom VŠ ako "len" s absolventom strednej školy. Aspoň na Slovensku je to tak.

Písať si titul na poštové schránky a zvončeky môže byť ošidné. Nedávno som čítal o partičke zlodejov, ktorá sa špecializovala práve na byty, ktorých majiteľ mal pri mene titul...

0 0
možnosti
JZ

J. Zima 869

13. 6. 2014 8:31
Re: Najlepší doktori boli RSDr. :-)

Ještě bych upřesnil, že ona Vysoká politická politická ÚV KSČ byla v Praze-Vokovicích a mezi lidmi známa jako "Vokovická Sorbonna".

Titul RSDr. byl lidmi též interpretován jako Rozhodnutím Strany Doktor. Dnes slouží její budovy Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

0 0
možnosti
Foto
tak moravec

je titul sám za sebe, žejo ... :D

0 0
možnosti
Foto
Re: tak moravec

s prominutím, reakce níž na příspěvek p. Nováka ;)

0 0
možnosti
JG

J. Gogo

12. 6. 2014 11:41
Není ani tak důležité, co má kdo za titul,

ale co má v hlavě. A podle svých zkušeností to opravdu není nijak valné.

0 0
možnosti

27. 6. 2014 10:17
Re: Není ani tak důležité, co má kdo za titul,

Máte pravdu - jsou i lidé s akademickým titulem, kteří mylně propagují a obhajují jednoslovný název ČR "Česko" ?!  Těmto lidem titul rozumu nepřidal.

0 0
možnosti
MS

M. Sedmík

12. 6. 2014 11:07
Pro novináře a politiky

je vhodný titul "Kandidát vět".

0 0
možnosti
JR

12. 6. 2014 10:46
Titulofilie

Dlouhodbým zkoumáním mi vychází tato korelace: Čím větší počet neschopných, ustrašených, ale namyšlených lidí v organizační jednotce, tím větší postižení titulofilií. Nepřekvapí, že největším propagandistou této podivné úchylky je státní správa a jí ovládané instituce, firmy a organizace. Jak se normální lidé mohou bránit? Myslím, že občansky. Nikdy a nikam nepsat před nebo za jméno svůj titul. Nikoho neoslovovat titulem psanou či ústní formou.

0 0
možnosti
VN

V. Novak

12. 6. 2014 10:40
Komunisti kdysi taky zrušili doktorské tituly,

že by se inteligence vytahovala nad lidem. Výsledkem bylo, že k neotitulovaným absolventům neměl neotitulovaný lid důvěru a žádal si otitulovaných MUDrů a JUDrů.  I zavedly se tituly aspoň "promovaný cosi". Z titulu "promovaný dětský lékař" (zkr. "prděle") si pak lid obecný dělal... no... prdělky...

S tituly se celých 40 let šibovalo sem i tam, jednou se přiznávaly ty "promované", jindy "malodoktorské", pak zase žádné - a jak vidím, je to pořád hlavní problém našeho školství. Oni se sice naši žáci propadají v mezinárodním hodnocení stále hloubš - ale řešit se budou tituly...

0 0
možnosti