Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

HALÍK: Já nejsem Charlie. Ke svobodě patří zodpovědnost

Vraždy ve Francii mne hluboko zasáhly a nutí k promýšlení mnoha věcí, o nichž by – až pomine vlna emocí – měla být vedena vážná debata.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

11. 2. 2015 19:48
Já nejsem Charlie.

Při pročítání diskuzních příspěvků je člověku smutno a hodně těžko. Tolik nepochopení základní myšlenky p. Halíka, to je strašné. On přece nehájí teroristy a další vrahy. Ale pozastavuje se nad totální netaktností, nekulturností a vulgaritou, která se dnes obhajovaná, nezastaví před ničím. Čili totální popření základních lidských hodnot jako je úcta k druhému občanovi, vlastní kulturnost projevu atd. atd. Co k tomu dodat?

0 0
možnosti

J. Novak

6. 2. 2015 17:19
Halik - bratr muslimu,

jak o nich prohlasuje, podle me popira krestanske myslenky kudy chodi, ac s tim, ze by se na vtipky take mela vztahovat nejaka moralka, zakony a podobne bych celkem souhlasil. Zacit o tom mluvit az po vrazdach, kdyz i u nas v Zelenem Raulovi byly naprosto nechutne pribehy, mi projde ponekud proislamske.

0 0
možnosti

28. 1. 2015 14:06
Profesor Halík se bohužel mýlí

Obrázky CH-H možná byly nevkusné a urážlivé, nestudoval jsem je. Ale každý měl možnost je ignorovat. Kampak by pan Halík položil hranici mezi vkusem a nevkusem, ne-li na hranici průniku do soukromí?

0 0
možnosti

J. Píka

20. 1. 2015 16:45
To není o svobodě, ale o srdcích

Hluboce mne mrzí hrůza, zmařené životy, opuštěné rodiny. Odporné otevřené zlo, které se nedá vrátit. Květ sám je biologický materiál, ale muž maje ho od své milé si ho nese vylisovaný do války. Vztahem byl květ přetvořen. Vztah má tvůrčí schopnost. Obrázek je sám jen změť čar, ve vztahu k někomu pak ale pobavením, zdrojem čtenosti a příjmu, intelektuálním ipulsem, či roznětkou teroru. Žiješ ve světě, kde zákon dovolí někoho urazit. Víš, co druhého nejpravděpodobněji urazí. Uděláš to? Dokážeš všem svou svobodu a své právo? Nebo jsi svoboden od svých pohnutek a ambicí a neurazíš, protože i tebe by bolela bolest druhého? Máš plnou svobodu k obojímu.Co stvoříš? Kde se vlastně ve skrytosti jako odstřelovač připravuje to zlo, které úderem přináší smrt? Kde ho demaskuješ a vykořeníš dříve než otevřeně promluví? Kde s ním svedeš boj a vytvoříš dobro? Prof. Halík mluví o srdci člověka.

0 0
možnosti

25. 1. 2015 11:28
Re: To není o svobodě, ale o srdcích

Z toho co píšete bych chtěl vzpomenout třeba Hitlera. Ja se asi jeho muselo dotknout když si ho dovolil spojenci porazit. Kam se podelo tohle uvažování když mu vybombardovali Německo, nedovolili popravit židy. Pěkně sem sedí to Vaše "Víš, co druhého nejpravděpodobněji urazí. Uděláš to? "

Na příkladu Hitlera a hitlerovského Německa vynikne absurdita toho co zastáváte Vy i Halík. Hitlerovské Německo jsem zvolil schválně protože je velice podobní islámskému státu.

0 0
možnosti

18. 1. 2015 9:43
Stane-li se hrdinou ten, kdo zesměšňuje

idol jiného, musím říct, že Havel byl odporný šmejd.

0 0
možnosti

20. 1. 2015 5:01
Re: Stane-li se hrdinou ten, kdo zesměšňuje

Je rozdíl mezi inteligentní kritikou vzdělance a debilní nenávistí prosťáčka. Něco si o tom někde přečti, primitive!

0 0
možnosti

M. Czernay

17. 1. 2015 19:52
Já jsem Charlie

Když člověku začne být diktováno, co smí slovem nebo kresbou sdělit, smrdí to nesvobodou a cenzurou. Jistě, odpovědnosti je třeba, s tím souhlasím - na druhé straně: každého hranice jsou jinde... To že Time vykreslí Putina jako Hitlera je už za hranicí nebo před ní?

Něco jiného je pomluva či lži, ale požadovat po humoristickém časopisu, aby nereagoval na dění ve světě mi přijde scestné. Církev která nesnese obrázky svého proroka je přímo magnetem humoristům.

Lidé, kteří mají potřebu se stále s něčím ztotožňovat, budou prostě vždy "zranitelní". I pitomým obrázkem. Svobodný člověk nikoliv.

0 0
možnosti

20. 1. 2015 5:02
Re: Já jsem Charlie

Svobodný člověk puťku jako Hitlera vidí, kremrole ne, ty svobodný nejsou, ale hloupý jsou dost.

0 0
možnosti

15. 1. 2015 8:13
když někdo vtipně napíše

JSEM CHARLIE KOULIBELY, je to považováno za trestný čin. Takže svoboda slova platí jen pro ty správné satiriky...:o)

0 0
možnosti

15. 1. 2015 4:59
Nejsem si úplně jist, co je v tomto případě odpovědnost.

Pan Halík, jakožto představitel církve, má o té odpovědnosti trošku relativní představu. Ona ta církev typicky upřednostňuje poslušnost před jinými cnostmi. Jak bylo konečně vidět u církevních restitucí, kdy se zdá, že touha po majetku celkem stírá hranice.

Pokud se podíváme např. na Pussy Riot, tak ono znesvěcení chrámu bylo celkem logické. To není tak, že pravoslavná církev není státem. Je to spíš tak, že je součástí režimu a byla i toho komunistického. Ono to znesvěcení tedy může být docela relativní. Osobně považuji za mnohem horší, pokud někdo káže a pak donáší.

... a s tím se jak známo, ani naše církev tak nějak nevypořádala, a že někdy to je docela hodně ostudné.

Rád bych tedy panu Halíkovi vzkázal, že jsou tu lidé, kteří věří, že svoboda slova, zahrnuje i satiru. Satira není hanobení, protože není vedena cílem ubližování. Může být trapná, hloupá a nevzhledná, ale nejde o hanobení. Je to umělecký pohled na svět, který má dráždit kritické myšlení. Nechť i tuto víru respektuje.

0 0
možnosti

P. Chmelař

14. 1. 2015 10:58
Moje douška

Problém terorismu a zabíjení jakýchkoliv lidí, stejně jak problém svobody slova proti svobodě vyznání, jsou určitě závažné věci, o kterých je třeba diskutovat. Ale, podle mého názoru, nikoli ve smyslu přesvědčování jeden druhého, že se zabíjet nemá a že kde jedna svoboda začíná, druhá svoboda prostě končí. To jsou dané věci a tím, že cítíme potřebu o nich takto diskutovat vlastně dáváme najevo, že nám dané tak úplně nejsou, že jaksi předpokládáme, že ten druhý o tom pochybuje. Ale zkusme předpokládat, že jsme už všichni o úroveň výš a tohle jsou pro nás samozřejmé věci - že to jsou základní hodnoty naší evropské kultury a mentality. Pak i předmět naší diskuse bude o úroveň vyšší. Např. o tom, jestli mojí nejvyšší hodnotou, vyšší než přesvědčování jiných a vlastně hlavně sebe o mé pravdě a mých právech, není úcta k jiným lidem - i když jsou odlišní, mají jiné názory a uznávají jiné hodnoty. O tom byl, podle mne, příspěvek p. Halíka a nelze než s ním úplně souhlasit!

0 0
možnosti

15. 1. 2015 7:16
Re: Moje douška

No to je pěkné, ale bohužel si neuvědomujete, jak si protiřečíte.

Všechny ty výroky o svobodě jen ilustrují nepochopení obrovského kulturního rozdílu mezi "západním" a islámským světem. Já s nimi samozřejmě souhlasím, ale to jsou NAŠE hodnoty, chápete? Pro islamisty a velkou část muslimů jsou prostě mnohem větší hodnotou slova Proroka, než nějaká osobí svoboda. Takže pokud na ně budete chtít aplikovat svoje (tj. "západní") chápání svobody, už jim "vnucujete" svoje hodnoty.

V tom je důvod nefukčnosti multukulti ideologie - nekompatibilta hodnot a nesplnitelnost jejích předpokladů ve větším měřítku.

0 0
možnosti

14. 1. 2015 10:43
Nezbývá, než poděkovat!

Shodou okolností jsem něco podobného napsal bezprostředně po vraždě novinářů. Osobní svoboda není bezbřehá! Končí ostře a přesně tam, kde začíná osobní svoboda mého bližního, se kterým nemusím souhlasit, ale musím si jej respektovat, jako jedince, kterému jsou dány stejné svobody, jako mně! Svoboda urážet, zesměšňovat, útočit a napadat neexistuje! To není svoboda, to je zlovůle a darebáctví!

0 0
možnosti

15. 1. 2015 5:04
Re: Nezbývá, než poděkovat!

Klídek. Bližní, co se chová k ženám jako k nesvéprávným dětem, včetně tělesných trestů a má pocit, že je třeba vyhladit bezvěrce, celkem na mnoho svobod nemá nárok.

... ale jinak fajn filosofická úvaha. :-)

0 0
možnosti