Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Czechia aneb staronová diskuze o jméně státu? Bratři Čapkové chtěli Velkou Moravu

Boj a hádky o jednoslovné pojmenování České republiky spějí pomalu ke konci. Česko jazykovou válku vyhrálo už před několika lety, na zahraniční verzi Czechia se vrcholní státní činitelé shodli zase během čtvrteční schůzky na Hradě. Vášnivá debata o názvu republiky se ale zdaleka netýká pouze posledních let. Už po třech letech života v prvorepublikovém Československu přišli s kritikou bratři Čapkové. V textu, který vyšel 1. 1. 1922 v Lidových novinách, objasňují, proč zahořeli pro vznešenější Velkou Moravu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J. Škodák

18. 4. 2016 21:22

Jak vidno,tak problémem není Morava,ale Čechy. Anglický název Czekia je problematický,protože vychází ze slova Czech=Čech. Podívejme se do velkého anglicko-českého slovníku a u slov začínajících na cz je jen pár slov jako: czar=car,czardas=čardáš,carism=carismus... Je to samý východ a asi proto Zeman usiluje o tento název. Pejorativní význam má v angl.narrov minded Czech=čecháček. V italštině il ceco je Čech,ale il cieco je slepec,slepý. Stačí ceco vyslovit s nepatrnou prodlevou s náznakem i a je z Čecha slepec,slepý. A tak mne napadla podobnost náhodná,kterak slepý Mareš zpívá ve Fidlovačce budoucí českou hymnu. Latinský název Bohemia není však také bez problémů. Protože bohém je volně a svérázně žijící lehkomyslný člověk,umělec obdařený více talenty,kočující cirkusáci a cikáni.V němčině je to pojem„Böhmische Dörfer"=české vesnice a znamená to něco chaotického a neznámého. Je to podobné tomu, když říkáme „španělská vesnice". Jak Czekia,tak Bohemia není správné řešení a jak z toho ven?

0 0
možnosti

J. Škodák

18. 4. 2016 21:37

Pokračování

Tak to neví ani bohémové zvaní Ztohoven. Tak mne napadlo,že když vezmu dvě počáteční písmena ze zemí koruny české:Bo-hemia,Mo-ravia a Si-lesia,vznikne tak jednoslovný název,na jehož konci je společné písmeno a. Vznikne tak„Bomosia",všichni budou uspokojení a zní to docela dobře. Mnohým se to nebude asi líbit,ale než bych láteřil,tak jsem se kreativně snažil.

0 0
možnosti

18. 4. 2016 7:48

Zajímavé! Jen se ukazuje skutečnost, že kolik lidí, zde lépe řečeno občanů, tolik názorů. Různých, ale i stejných či podobných. Jsou jen dvě možnosti, kdo tyto občany rozsoudí. V totalitě to je politik či skupina politiků, v demokracii většina (nadpoloviční počet) občanů. Podle výsledku uvidíme, kam skutečně patříme.Nějaká deklarace, uvedená v čl.1, odst.1 ústavy nemusí (obvykle není) být pravdou.

0 0
možnosti

17. 4. 2016 17:54

Velmi vhodným názvem by bylo Bohemialands, tedy v množném čísle, neboť zastřešuje zemi českou, moravskou i slezskou !!!

0 0
možnosti

17. 4. 2016 16:28

Ač rodilý Čech, Velká Morava by se mi velmi líbila. Jako mnoho Čechů, mám předky na Moravě a V.M. myslím spojuje Čechy, Moravany i Slováky. Odtud přišlo křesťanství. Tak proč ne.........

0 0
možnosti

17. 4. 2016 14:42

Myslím, že Čapek pochopil už pred desaťročím to, čo za 70 rokov nepochopili pražskí politici. Že to najdôležitejšie na spolužití viacnárodnostného štátu je potrebná jednotlivá teritoriálna identifikácia skupín s celkom. Hlavne v štátoch, kde sa hovorí viacerými jazykmi. Takisto je dôležitá viacjazyčnosť na celom území (napr. Belgičania majú dvojjazyčné označenie polície na uniformách). Jediný prezident, ktorý sa snažil hovoriť slovensky aj česky bol Husák. Ostatní to nepovažovali za slušnosť. V Kanade alebo Belgicku by nemohol byť premiérom, alebo prezidentom človek, čo by nevedel komunikovať dvojjazyčne. Británia a Belgicko a Čapkovia to pochopili, ČSR nie. Aj preto ČSR nestála za veľa a neuspela. Slováci by sa s teritoriálnym názvom V. Morava, alebo Stredoslovanská republika dokázali stotožniť. Nie však s Czech.

0 0
možnosti

18. 4. 2016 8:13

Nemate pravdu pane Smatano, Husak nebyl jedinym prezidentem ktery dokazal mluvit slovensky i cesky. Jeste lepe to dokazal Tomas G. Masaryk jenz byl po otci Slovak a jeho matka byla moravska Nemka. Jako decko asi cesky vubec neumel, na Slovacku se mluva podoba vic slovencine nez cestine. Sveho syna po slovensku-slovacku nazyval jeste po letech zivota v Praze Jano. Tedy Husak se cesty naucil, kdezto pro TGM slovensky mluvil doma s tatem a predtim nez se naucil cesky.

0 0
možnosti

17. 4. 2016 14:14
Uživatel požádal o vymazání
0 0
možnosti

17. 4. 2016 13:20

Dal bych prednost te v diskuzi zminene Bohemii, nez Velke Morave bri Capku.

Proc nebylo mozne zvolit nazev Bohemia? Jiste to v nejakych diskuzich predchazejici te Cechii figurovalo?

0 0
možnosti

17. 4. 2016 14:45

Bohemia je starý latinský názov pre Čechy. A pre časť Západnej Európy znamená niečo ako Cigáni. Urobili by ste ignorovaním bývalej Moravy a Sliezska rovnakú centralistickú chybu ako so Slovenskom.

0 0
možnosti

S. Vor

17. 4. 2016 12:52

mně je to srdečně jedno,já tenhle stát neoslovuju ani neberu vážně,vzhledem k tomu,že jsme tu stejně jako trestanecká kolonie a to doslova (eu) a ten Zaorálek si ještě plete odvahu s drzostí něco mektat o tom,že něco není důstojné.Brzo to bude spíš socansko-Sobotkovská republika s dluhem na koho se podívá.:-))

0 0
možnosti

17. 4. 2016 13:26

Vite, byli jsme pred 'nimi', budeme i po 'nich'. Kdo se dnes jeste boji, ze by treba takovy 'plnouparoubek' mohl prijit k moci, jako tomu bylo jeste pred par lety? Kde je dnes nejaky Sladek, ktery malem ohrozil zvoleni Havla prezidentem, kde jsou ty partajni, ci koalicni poslanecke 'jazycky na vahach', tak dulezite ve sve dobe... ono je to vsechno jen smradek na dvorku, ktery casem vyvane. Ale jinak mate pravdu, napriklad bojovat za tuto zemi pod temito vudci bych nesel ani nahodou.

0 0
možnosti

17. 4. 2016 12:29

MÁM LEPŠÍ NÁPAD......

...a ani nic za něj nechci. Aby byli uspokojeni Češi i Moravané - navrhuji název "ČECHOMOR".

Jak je těžké být skromný, když je člověk geniální :-))

0 0
možnosti

Y. Fetsyshkanyn

17. 4. 2016 12:19

a pak že mají Češi špatně, když blábolí už několik dní nad totálně marginální kravinou... válku na vás, švejci

0 0
možnosti

a to se najdou jedinci, co jsou schopni se bít kvůli daleko větším hovadinám vycházející z nemocných mozků novinářů

0 0
možnosti