Diskuze
Matematik: Maturitní test z matematiky je obtížnější než ty z jiných předmětů
Děkujeme za pochopení.
J. Zima 869
Zkusil jsem si pro zábavu udělat aktuální maturitní test z matematiky http://www.statnimaturita-matika.cz/didakticky-test-2016 . Uvážíme-li, že hranice úspěšnosti je pouhých 33%, tak k němu stačí znalosti z 9. třídy ZŠ. Kdo ho nezvládne, nemá u maturity co dělat.
D. Stirský
Matematika je vrcholem abstraktního myšlení. Pravda, většinu z toho, co nás ve školách učí, v praktickém životě nepoužijeme. Ale! Základ je přece v tom, že matika nás učí logicky myslet, ctít určitý systém, řád. Praktické použití je např. v právu: právník jsa matematicky vzdělán sepíše logicky strukturovanou, srozumitelnou smlouvu či zákon s jasně definovanými pojmy. Bude vědět, že zavede-li legislativní zkratku "dále jen...", musí pak onen výraz použít vždy, na rozdíl od "dále také...", kdy si lze vybrat. Stejně jako v matice, kde řeknu-li, že sudá čísla označím N, pak N vždy bude znamenat sudé číslo. Matika mne třeba naučí uspořádat si knížky v knihovně či kompoty ve spíži. I herec znalý základů matiky napíše správně členěnou učebnici herectví nebo logicky strukturované paměti. Problém je ovšem s učiteli: někteří si na studentech léčí své komplexy méněcennosti, neumějí podat látku poutavě a vysvětlit, k čemu se to či ono používá v praxi - to jsem, bohužel, často zažíval.
Maturoval jsem v roce 1969 ,JAZYK ČESKÝ, RUSKÝ, MATEMATIKA, jsem 73 let stár a můj obor strojírenství. Nužno dodat, že to bylo studium při práci, tedy "večerní strojírenská průmka" třikrát týdně, dnes asi někomu k smíchu, ale tenkrát neúspěch v ruštině= reparát, nebo konec i když v mém oboru ruština k nepotřebě a čeština jak se to vezme, potřeba matematiky částečně (něco) jinak polovinu zapomenete, proč o to píšu? Kdo chce studovat vysokou jasné o tom žádná i když proč? i tady si doktor vystačí s matematikou střední školy a jsou obory kde stačí kupecké počty a tedy maturitu z matiky jenom tam kde je potřebná
Pokud je ta dnesni generace plna blbecku, tak nejlepe zadna matika ci ani maturita. A proc take? Aby studovali na okresnich universitach prava zen, deti, krtku, polnich hrabosu, teplousu a pod? Rekl bych ze zasadni problem je ''studovani zadarmo''. Pokud by si to studenti meli platit, meli by docela jiny pristup ke skole i k remeslu.
J. Jurax
Maturitní test z matematiky je obtížnější než testy z jiných předmětů - inu, možná, ale i tak mi přijde dost lehký proti tomu, co jsem musel umět k matuře před půlstoletím ...
Matematika je královna věd a je základem pro mnoho vědních oborů, namátkou pro fyziku, chemii, biologii, pak pro ty odvozené z těchto jmenovaných. Matematika pomáhá cvičit logiku, což se hodí v operační analýze, teorii her a pod. Matematiku nelze okecat, to nelze, na což mnozí mladí dnes sázejé - kecat, plkat, odvést řeč od tématu, hloupými odbočkami rozmělnit či rovnou zabít celou diskuzi. Člověk kolikrát ani nemá náladu o něčem vyjednávat. Ale matematicky se vše vyjádří jednoduše a jasně, stačí se odpíchnout od 1+1=2 a držet se logiky. Pak vše vyjde všem stejně, tedy těm, co umí.
Víte, pravda je ale jedna věc. Že úroveň znalosti matematiky, které vyžadují testy, je mnohem vyšší, než jaký přináší jakýkoliv život - a to nejen praktický, tak i ten profesionální. Když vezmete, že různé "integrace po částech" a podobné ptákoviny se požadují už na středních školách - a přitom je celý života nepotřebujete ani jako inženýr ...
Výsledkem je, že většinu lidí matematika úplně znechutí a ve výsledku neumí pořádně ani "procenta" ...
D. Stirský
K panu Hankemu: mám podobný příklad, V rodinné kronice máme schovány kondolence k úmrtí pradědečka, zemřel v r. 45. Psané v ruce, nikoli na stroji. Autoři: pradlena, pan rada, řezník, učitel, zedník, malíř pokoj?ů, posluhovačka... I ti nejprostší mají krásný, čitelný rukopis a s výjimkou interpunkce je vše bez chyby. Y, i, mě, mně, s, z... Žádná dyslexie, dysortografie... Jak to, že pradlena či řezník uměli psát bez chyb, měli pěkný rukopis a dnes vymýšlíme různá zjednodušená písma, chceme zjednodušit pravopis?
J. Sovák
Možná to byl krásný rukopis ale to je tak asi všechno. Já prohledávám staré archivy a hledám v matrikách. Je to utrpení číst. Místa v kolonkách bylo málo a tak ty kudrlinky přecházely plynule do jiných a bylo to tak napsáno jedno přes druhé. Ale děkuji i za to, pokud se to člověk trochu naučí tak pak již to jde. Začátečníci to většinou opouští bezúspěšně a nepřečtou to. Musí se i domýšlet a pak si z těch variant nějakou vybrat.
No nevím. Učím na gymnáziu (fyziku, matematiku a ICT), ale nejsem toho názoru, že maturitní test z matematiky je přespříliš náročný (alespoň pokud jde o didaktický test v té základní úrovni - matematika plus už byla poněkud náročnější). Prošel jsem si zadání a jsem přesvědčen (a to i podle katalogů požadavků), že jde jen o trochu rozšířené učivo základní školy. Snad s výjimkou dvou či tří úloh, v nichž byly vyžadovány základní znalosti o logaritmu, počtu pravděpodobnosti a posloupnostech. Jinak stačila trojčlenka a určitá povědomost o procentech. To si pak kladu otázku, k čemu je vlastně takováhle státní maturita. Na druhou stranu se člověk nemůže divit, má-li být stejný test na na všech typech středních škol, tedy nejen na gymnáziích.
J. Hanke
dostalo se mi kdysi do ruky několik učebnic matematiky, geometrie a deskriptivy pro reálná gymnasia, septima a oktáva z roku 1935.
Úroveň velmi vysoká. Namátkou: Analytika, základy dif. a integrálního počtu, komplexní čísla, kvadr. i kubická rovnice, kombinatorika, polynomy, limity, L ́Hospital, vynikající goniometrie a funkce, pochopitelně logaritmy (dekadický i přirozený) a trigonometrie ta tedy fest.
Pravda, o množinách ani ťuk.
Úroveň tak 1. ročníku ČVUT. Možná i druhého.
Čerpal jsem z nich, a dobře jsem udělal.
S matematikou jsem neměl na ČVUT problém.
Pokud tohle hoši z reálky (děvčat tam údajně bylo pranepatrně) opravdu znali, tak by z nich byli podle dnešních měřítek nejmíň Bc a nikoli maturanti z pomocné či zvláštní.....
A to nemluvím o skvělé deskriptivě.
D. Stirský
A pro různé mudrlanty, kteří tvrdí, že důležité je hlavně diskutovat, vyhledávat informace, zamýšlet se nad smyslem našeho bytí, filosofovat atd., mám jen tuto poznámku: Platón měl na své slavné athénské akademii nápis, že tam nemá vstupovat nikdo, kdo nemá znalosti z matematiky.
D. Stirský
Myslím, že maturita z matiky by měla být povinná. Lze diskutovat o obtížnosti, různých úrovních a maturanti by v časovém stresu být určitě neměli. Ale slyším-li různé TV celebrity, jak se chvástají svojí hloupostí, pokud jde o matiku (přitom jsou na to ve skrytu pyšni) a diváctvo nadšeně přikvikuje, je mně z toho smutno. Kdysi jsem se své neteře - jinak velmi chytré mladé dámy - zeptal, zda by jí vadilo, kdyby jí kluk v e-mailu napsal, že x na druhou = x + x. To, když žehrala na jakýsi dopis od mládence, kde bylo abyjste, mislet, s holkamy atd. Řekla, že to s tím x by jí nevadilo. Přitom je to stejná zrůdnost, jako abyjste či mislet. Je ovšem zvláštní, že svojí naprostou neschopností naučit se pravopis se žádná celebrita nechlubí. I to o něčem svědčí. Podotýkám, že já sám maturitu z matiky nemám a lituji toho a trochu se stydím - její důležitost jsem pochopil až ve zralejším věku. Byť pro moji profesi mně stačí čtyři úkony, procenta, indexy, průměry a občas nějaký vzoreček na úročení,
Na x na druhú=x+x nie je nič zrúdneho, je to normálna rovnica s dvoma riešeniami 0 a 2