Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

MACHÁČEK: Sedm změn pro euro podle Stiglitze

Názory nositele Nobelovy ceny za ekonomii Josepha Stiglitze na společnou evropskou měnu jsou dlouhodobé a známé. V první části svého sloupku pro Project Syndicate je pouze zopakoval.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J. Zima 869

29. 8. 2016 20:16

Stiglitz je typický keynesián. Tyto teorie již byly dávno překonány. Fungují totiž jen po omezenou dobu a pak musí přijít reset v podobě války, státního bankrotu apod., který smaže dluhy a začne se nanovo. Vedlejším efektem je ovšem ožebračení obyčejných lidí.

Euro v současné podobě je politický projekt a ekonomický nesmysl. Nahrává především Německu a státům s vysokou produktivitou, pro které je příliš slabé. To podporuje jejich vývoz do méně produktivních států eurozóny. Normálně by tyto státy, jako to dříve praktikovaly, oslabily svoji měnu, případně tlačily Německo ke zhodnocení a učinily tak dovozy méně atraktivními. Situace by se tak vyrovnala. Mají-li však všichni euro, nezbývá těmto státům než si půjčovat a současně pro ně silné euro dusí jejich ekonomiku.

To co Stieglitz navrhuje znamená prakticky, že by Německo a silné státy hradily ony dluhy slabších států v eurozóně. Na to by přistoupil jen blázen. Dnešní euro je odsouzeno k zániku. Doufejme s co nejmenšími škodami pro nás.

0 0
možnosti

29. 8. 2016 6:55

Faktem je, že země na jihu Evropy právě pod řízením socialistických vlád investovaly do ekonomiky s penězi na dluh. Stejné to bylo i se zvyšováním sociálních podpor občanům a splácení dluhu se odkládalo. Samozřejmě úroky přispěly k nárůstu dluhu. Ve Švédsku aspoň na toto nezapomněli, nijak moc se nezadlužili a úroky spláceli.

0 0
možnosti

27. 8. 2016 21:45

Ja len dúfam, že tohto experta či skôr "experta" nebude nikto v Európe počúvať. Pretože by to bola katastrofa. To, že má Nobelovku na ekonómiu, ešte neznamená, že má patent na rozum. Aj Obama má Nobelovku za mier, a všetci vieme, aký bordel v arabskom svete natropil.

Jednoducho tento odborník hovorí, že rozumné ekonomické jednanie ako robí Nemecko, je škodlivé. Že tí, čo s peniazmi vedia hospodáriť, by sa mali prispôsobiť tým, ktorí ich rozhadzujú. A pre tých druhých by sa mali ešte tvoriť fondy, z ktorých to nerozumné míňanie peňazí bude dotované.

Iný nositeľ Nobelovky za ekonómiu Milton Friedman už pri spustení projektu eura varoval, že je to slepá ulička. Pretože spoločnú menu budú mať krajiny s rôznou ekonomickou výkonnosťou a hlavne rôznym historickým vývojom.

Grécko, Taliansko či Francúzsko malo rozvoj ekonomiky založený na pumpovaní peňazí do ekonomiky, ktoré prirodzene sprevádzala vysoká inflácia. Inak povedaná, ľudia každý rok dostali pridané 5 či 10 % k platu, ale takmer všetko im zobrala

0 0
možnosti

27. 8. 2016 21:46

takmer všetko im zobrala inflácia.

Nemecký ekonomický zázrak bol naopak založený na nízkej inflácii a raste miezd len takom, akú dovolil rast produktivity práce. Preto je Nemcom tak smutno za markou.

Južanský prístup k rastu ekonomiky demotivuje sporenie a naopak podporuje život na dlh. U nemeckého je to presne naopak. A v tom je príčina problému južných štátov EÚ. Rozhadzujú peniaze, ako keby euro nemali, ale nie sú za to "trestaní" vysokou infláciou. Na prvý pohľad vyzerá byť všetko v najlepšom poriadku. Lenže v skutočnosti klesá ich konkurencieschopnosť voči Nemecku, Rakúsku či Holandsku. Kvôli vysokým platom a ďalším sa výrobky z južnej časti EÚ horšie predávajú, čo znižuje rast HDP a zvyšuje schodok zahraničného obchodu.

A tento expert radí, že eurozónu treba vyliečiť tak, že Nemecko, Rakúsko či Holandsko by mali robiť rovnakú nerozumnú politiku ako južné štáty EÚ.

0 0
možnosti

27. 8. 2016 0:12

Určitě jste slyšeli o tom, že jde při použití hélia pouze přidávat kyslík a potápěčská výstroj tím nabývá vyšší výkon. Nikdo to však nezkusil s prostředím v ponorce nebo ve vesmírné lodi. Taky mi nikdo neřekl kde na planetě Zemi blízko Rovníku existuje jediný bod v kterém se dá postavit startovací plocha pro lety do Vesmíru protože má nejvýhodnější polohu. Stále se tu něco řeší, ale o globálních extrémech se moc nemluví. Dokonce i rádio je zajímavější když slibuje elektrárny kde v primárním okruhu použijí sodík. Technika je dobrý sluha, ale krutý pán. To co bychom měli zanechat dalším generacím jsou trenažery pro rychlejší vzdělávání a obratnost.

0 0
možnosti

26. 8. 2016 23:52

Mám problém. Zase se svět připravuje na válku a pod pláštíkem ukládání radioaktivního odpadu buduje nákladné podzemní kryty. Vždy když se ví, že to jde, tak se musí hledat jak? Severní Korea a Írán umí v odstředivkách vyrábět Paladium z jaderného odpadu. Stačí vypsat tématickou cenu za nalezení technologie a máme Paladium místo nákladných podzemních bunkrů. Paladium nabídneme Japonsku a to nám za to postaví Paladiovou elektrárnu. Samozřejmě s lepší účinností než současné jaderné elektrárny. Ať se na mne kolegyně Drábová zlobí jak chce, ale nejde o zaměstnávání horníků na několik generací. Jde o pokrok a když se to nepovede nám, tak snad přijde s nápadem jak získat knou hou pro všechny někdo jiný. Protože tu není tachometr úhozů tak končím.

0 0
možnosti

26. 8. 2016 18:58

Ivan Krastev je zcela mimo mísu.

0 0
možnosti

26. 8. 2016 15:18

Rozumný cíl zvyšuje náskok0. Společnost Uber začíná rozvážet jídlo a už to není jen taxikaření přes internet. Singapur jako první pustil do ulic 6 taxíků bez řidiče s přivoláním zdarma. Proč tedy nesloučit příjemné s užitečným a vyvinout auto se skřínkami na rozvoz zboží, léků a pošty, včetně nákupů a jídla? Potom si můžete přivolat jakékoli zboží bez řidiče a zmizí i dodavatelské problémy s časem dodání protože stroje nemají dovolenou ani nemarodí. Budou li mít tato auta či tříkolky na sobě navigaci tak jde sledovat kde se právě nacházejí. Cílem je dopravní obslužnost s minimem techniky. Původně se počítalo s Drony na letecký rozvoz zboží. Nová trasa metra přinese pohyb souprav bez strojvůdce a totéž by šlo u tramvajových linek kde už nyní může mít řidič tlačítko na uvolnění cesty přes semafory. Metro zkazilo projekt v Motole kde nejde projet nemocniční postelí z metra do nemocnice Motol. Vím, že nabourala nová Anglická vzducholoď protože neměla kotvu. Také vím jak udělat kotvu pro b

0 0
možnosti

27. 8. 2016 0:03

Také vím jak udělat kotvu pro bezpečné přistávání bez pomoci pozemního personálu.

0 0
možnosti

26. 8. 2016 13:34

Jsme jedna z protektorátních zemí Německa....„To,že by Východoevropané opustili svůj odmítavý postoj (k přijímání běženců), senedalo očekávat. Německo (pro ně) sice je nejdůležitější obchodní partner, aledokud se odpůrci společného řešení nebudou muset bát skutečně účinných sankcí,jako je odebrání hlasovacích práv (v EU) nebo podpůrných fondů, jen málo setoho změní,” napsaldeník Schwäbische Zeitung

0 0
možnosti

26. 8. 2016 14:34

Jsme vyvojova zem a budme radi, ze dostaneme z Nemecka praci. Nas prumysl zatim neni schopny konkurence.

0 0
možnosti