Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dopravní podnik: vyšší dotace, nižší výkony

Česko

  14:35
PRAHA - Pražský dopravní podnik dostává v posledních letech každý rok vyšší dotace od města, vykazuje ale nižší výkony. Vyplývá to z analýzy hospodaření dopravního podniku, kterou si nechali zpracovat opoziční zastupitelé za TOP 09. Analýza ukazuje také to, že i přes zvýšení jízdného v roce 2008, se podniku nezvýšily tržby z jízdného. Dopravní podnik výdaje obhajuje, některé výstupy analýzy zpochybňuje.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Lidové noviny

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dostal letos od města ve schváleném rozpočtu na provozní náklady 10,86 miliardy korun. V letech 2007 a 2008 tato dotace činila 7,7 respektive 7,3 miliardy korun. "V roce 2009 a 2010 přitom prudce klesly výkony, a to více než v době povodní v roce 2002," řekl zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09). Zastupitel dodal, že podle neoficiálních informací DPP na příští rok požaduje asi 13 miliard korun, vedení města mu takovou částku odmítá dát.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle mluvčí DPP Ilony Vysoudilové ale v minulých letech klesala investiční dotace od města. Celkový objem peněz, které z městské kasy proudily do DPP, tak podle Vysoudilové klesl z 15,2 miliardy korun v roce 2007 na 12,7 miliardy korun v loňském roce. DPP ale čerpá na investice každoročně stamiliony korun také z evropských fondů. Vysoudilová popírá, že by v posledních letech klesl objem služeb, které DPP poskytuje. Podle ní navíc DPP poskytuje služby levněji a s menším počtem zaměstnanců.

Zvýšení jízdného nezvýšilo tržby

Podle analýzy také podnik přes razantní zvýšení jízdného v roce 2008 nevydělává výrazně více na prodeji jízdného. V roce 2008 sice tržby stouply zhruba o miliardu korun na 4,88 miliardy korun, v dalších letech ale klesly na 4,22, respektive 4,27 miliardy korun. "... což rozhodně nelze interpretovat jinak než, že 'za ty peníze ta služba není zas až tak výhodná a lidi přestali jezdit'," uvádí se v analýze.

Předražené konzultační služby

Už v úterý TOP 09 zveřejnila informace o tom, že dopravní podnik utratil za dva roky přes 160 milionů korun za poradenské a konzultační služby. Pro podnik by tak podle obvyklých tržních cen muselo pracovat každý pracovní den přes 21 konzultantů na plný úvazek. Vysoké byly náklady především v roce 2009, kdy dosáhly částky 102,9 milionu korun.

Podle Vysoudilové byly služby zaměřené především na snižování nákladů a získávání peněz z EU. Díky tomu bylo podle mluvčí mimo jiné zrušeno 768 pracovních míst a byly získány stovky milionů korun z programu Praha Konkurenceschopnost.

Podle Hudečka se tak podobný trend dá očekávat i po zdražení, které vedení města prosadilo k letošnímu začátku července.

Analýza porovnávala také náklady na opravy a údržbu v posledních letech. Přestože podnik tyto činnosti vyvedl mimo firmu s cílem snížit náklady a zefektivnit provoz, výdaje na tyto účely se podle analýzy každoročně navyšovaly. Celkové náklady na externí opravy v roce 2008 činily 915,5 milionu korun, loni dosáhly částky 1,686 miliardy korun. Vyvedení činností mimo podnik tedy nebylo výhodné. Podle analýzy by si outsourcingy v dopravním podniku zasloužily forenzní audit. Podle Vysoudilové je ale nutné efektivitu tohoto opatření posuzovat během trvání celého projektu.

Analýza upozorňuje rovněž na to, že od roku 2008 prý neodůvodnitelně vzrostly náklady na odměny členům statutárních orgánů. Do roku 2008 postupně klesaly na částku 1,59 milionu korun ročně. Poté se ale začaly zvyšovat až na loňských 2,74 milionu korun. DPP to odmítá, odměny jsou prý od roku 2001 stejné.

Analýza vycházela z dat zveřejněných ve výročních zprávách Dopravního podniku hlavního města Prahy. TOP 09 ji chce nyní předložit dozorčí radě podniku, v které má město své zástupce.

Autoři: ,

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...