Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Dřevo je materiál blízký všem. Příjemný na dotek i pohled, říká designérka

Design

  6:31aktualizováno  11:31
Pracovala jako designérka pro dánskou firmu Bang & Olufsen, získala mnoho prestižních designových ocenění, před šesti lety si založila vlastní značku. „Když předměty navrhuji, chci, aby byly něčím jiné, originální, měly v sobě určitý vtip a více využití. Variabilita je jednou z vlastností, kterou se snažím do vývoje zahrnout. Snažím se, aby jeden produkt nabízel lidem více možností použití i určitou skladnost, v případě, že v dané chvíli není plně používaný,“ říká designérka Alžběta Zimmerová.

Alžběta Zimmerová foto: Alizi design

Lidovky.cz: Z vaší tvorby čiší hravost, variabilita, minimalismus a vizuální čistota. Nejčastěji pracujete s porcelánem a dřevem. Čím vám jsou tyto materiály blízké?
Porcelán je úžasný materiál s dlouholetou tradicí, čistým a elegantním vzhledem a rozmanitými možnosti pro jeho zpracování. S porcelánem jsem přišla poprvé do styku na univerzitě, kde jsme měli možnost s ním pracovat, a to od vytvoření si vlastních sádrových forem až po přípravu na vypálení. Samotná práce s porcelánem mě velmi bavila a jsem ráda, že jsme tuto možnost měli. Právě tam vznikl i nápad na porcelánové origami loďky a šálky. Dřevo je materiál blízký snad nám všem. Je velmi příjemný, a to nejen vzhledem, ale i na dotek. Navíc dřevo úžasně voní a to ve mně vyvolává velmi příjemné pocity a vzpomínky. Se dřevem zatím pracuji ve formě dřevěné překližky, ze které tvořím šperky a závěsné mobily s ptáky řezané laserem či ve formě masivu, ze kterého jsou frézovány variabilní stohovatelné svícny.

S porcelánem jsem přišla poprvé do styku na univerzitě, kde jsme měli možnost s...
S porcelánem jsem přišla poprvé do styku na univerzitě, kde jsme měli možnost s...

Lidovky.cz: Zaujal mne u vás neustále se opakující motiv loďky. Jsou pro vás lodě srdeční záležitostí. Co pro vás symbolizují?
Lodě samy o sobě ani ne. V mém případě jde konkrétně o papírovou origami loďku, která mi připomíná dětství. Je to pro mě symbol kreativity a hravosti. Nevím proč, ale mám tento motiv velmi ráda. Rozhodla jsem se ho realizovat jak v porcelánu, kdy působí elegantně a čistě a je ideální jako dekorace na poličku například s květinou, tak ve dřevě ve formě šperků, které jsou též velmi oblíbené. Jde totiž o předmět, který každý z nás zná, a je nám určitým způsobem velmi blízký.

Alžběta Zimmerová

Alžběta Zimmerová je mladá designérka žijící v Německu. V roce 2011 zakončila magisterské studium v oboru produktový design Diplomovou prací pro dánskou firmu Bang & Olufsen. Během studia absolvovala jeden semestr na Estonské akademii výtvarných umění a dva semestry pracovala jako produktová designérka v Idea Factory ve firmě Bang & Olufsen v Dánsku. V průběhu studia se účastnila soutěží zaměřených na produktový design, v nichž získala mnohá ocenění. V letech 2002 - 2011 se věnovala především grafickému designu a od roku 2011 pracovala jako produktový designér pro několik firem. V roce 2011 též založila vlastní značku ALIZI DESIGN, pod kterou vystupuje a navrhuje produkty vyznačující se moderním, čistým a hravým designem. Veškeré její produkty jsou vyrobeny ve spolupráci s českými firmami.

Lidovky.cz: Zmiňovala jsem už multifunkčnost a variabilitu vašich produktů, která je patrná například u svícnu pro čajové svíčky. Svícen je vyveden v minimalistickém stylu, krásných pastelových barvách a navíc je skládací. Je možné jej libovolně rozložit a jednu část použít například pro malý sukulent. Je pro vás právě variabilita produktů důležitá?
Když předměty navrhuji, chci, aby byly něčím jiné, originální, měly v sobě určitý vtip a více využití. Variabilita je jednou z vlastností, kterou se snažím do vývoje zahrnout. Snažím se, aby jeden produkt nabízel lidem více možností použití i určitou skladnost, v případě, že v dané chvíli není plně používaný. To se týká například i závěsných dělících stěn, které se skládají z jednotlivých dílků, jen pomocí speciálních zámečků či závěsných dekorativních mobilů s origami ptáky nad dětskou postýlku. Upřímně musím říci, že objekty navrhuji nejdříve pro sebe. Jsou to prvky, které bych ráda měla ve svém interiéru, ale na stávajícím trhu se mi je nepodařilo najít. Tak vznikly i stohovatelné variabilní svícny. V průběhu zimy u nás neustále hoří čajové svíčky, které do interiéru vnáší velmi příjemnou a intimní atmosféru. Čajové svíčky jsou sice praktické, ale na pohled ne moc hezké. Proto jsem se rozhodla navrhnout vlastní svícny, do nichž je lze schovat. Design působí velmi příjemně a hodí se do každého interiéru. V období léta je lze použít jako květináčky na sukulenty nebo malé kaktusy a zpříjemnit si interiér tímto způsobem.

Lidovky.cz: Jak byste popsala svou tvorbu vy sama?
Snažím se navrhovat tvarově čisté, elegantní produkty, které v lidech vyvolávají příjemné pocity. Chci, aby z nich byla cítit určitá hravost a lidem dělaly v interiéru radost. Jak již jsem zmiňovala, snažím se, aby produkty, které navrhuji, byly něčím jiné, měly určitý vtip a na pohled působily příjemně. Při navrhování myslím i na životní prostředí, proto se snažím využívat recyklovatelné materiály a navrhovat produkty tak, aby je bylo možné rozložit a zabalit do relativně malého tvaru, jak kvůli uskladnění, tak minimalizování náročnosti na transport.

Lidovky.cz: Už během studia jste spolupracovala mimo jiné s dánskou značkou Bang & Olufsen, pro kterou je charakteristický nadčasový design, dokonalé řemeslné zpracování a moderní technologie. Jak na tuto práci vzpomínáte?
Na práci v Bang & Olufsen nikdy nezapomenu. Byla to zkušenost k nezaplacení. Měla jsem veliké štěstí, že jsem měla možnost pracovat v samotné Idea Factory, kde produkty vznikají, být součástí týmu a podílet se na vývoji produktů ve všech směrech. Měla jsem možnost potkat se s jejich tenkrát dlouhodobým hlavním designérem Davidem Lewisem, který stál za designem téměř všech produktů Bang & Olufsen. Byl to kolektiv úžasných, vzdělaných a přátelských lidí, pro které byla radost pracovat. První setkání s Bang & Olufsen bylo prostřednictvím Innovation Camp, pro který jsem byla vybrána skrze naši univerzitu, následně jsem zažádala o pracovní stáž, na kterou jsem byla přijata. K mému překvapení jsem na konci stáže byla požádána, jestli by bylo možné stáž o půl roku ještě prodloužit, což se opravdu neodmítá. Univerzita mi to povolila a tak jsem diplomovou práci pro Bang & Olufsen dělala paralelně s prací. Po ukončení roční stáže jsem dostala nabídku, stát se lektorem na samotném Innovation Campu a s Bang & Olufsen spolupracovat jako externí designér.

Lidovky.cz: Co si můžeme pod Innvation Campem představit?
Jde o třítýdenní projekt, který dává možnost studentům z různých zemí a oborů vyzkoušet si práci, v přibližně pětičlenných mezinárodních týmech.Od firmy Bang & Olufsen je pro ně připraven program nabitý přednáškami, workshopy, exkurzemi, ale i zábavou. Na studenty jsou kladeny vysoké nároky, pracují velmi intenzivně v krátkých časových intervalech a čelí poměrně velkým stresovým situacím. V týmu zastupují svůj obor a jsou za svou práci zodpovědní, musí komunikovat v angličtině a být schopni se v týmu domluvit, jakým směrem se vývoje produktů budou posouvat. Jde především o inovaci a vývoj konceptů, které na konci kempu musí proměnit ve fungující prototypy a odprezentovat je vedení Bang & Olufsen. Úkolem lektora je své studenty vést celým Innovation Campem, nabízí jim možnost konzultace jak po technické stránce, tak i ve smyslu vývoje či postupů. Někdy je potřebný i jako psychická podpora. Mimo to práci studentů hodnotí, vyplňuje různé formuláře týkající se procesu a konzultuje vývoj s ostatními lektory a zaměstnanci Bang & Olufsen.Innovation Camp je poměrně náročný, ale všichni studenti odtamtud odjíždí nadšení, plní energie s touhou podílet se na campu dalším.

Chci, aby z nich byla cítit určitá hravost a lidem dělaly v interiéru radost....

Lidovky.cz: Je vám tedy blízký severský styl a design?
Ano je. Myslím že pobyt v Dánsku a Estonsku mě velmi ovlivnil. Ze severského stylu čiší čistota, jemnost a jednoduchost. Důležitým elementem jsou přírodní materiály a to především světlé dřevo, které v interiéru působí velmi příjemně, lehce a útulně.

Lidovky.cz: Z Dánska se přesuneme ještě více na sever. Jeden semestr jste studovala na Academy of arts v Estonsku. Jak se liší přístup tamní přístup k designu od toho českého?
Je to především v přístupu k přírodě a životnímu prostředí, tedy tak to na mě alespoň působilo při práci na projektech, na kterých jsme mohli pracovat. Zadání byla rozmanitá – od řešení problematiky grafitty na elektrických stanicích pro národní estonskou energetickou společnost, využití odpadního materiálu firmy zabývající se výrobou zahradního nábytku přes papírová stínidla na energeticky úsporné žárovky až po design přístroje na měření očních vad. Projekty nám byly nabídnuty a každý student si mohl zvolit, na jakých chce pracovat. Všechna zadání byla od reálných firem, kdy na konci byly vybrány nejlepší práce a ty byly taky oceněny, což u nás na univerzitě takto nefungovalo.

Lidovky.cz: Určitě je nutné vyzdvihnout také vaši spolupráci s jedním z našich nejznámějších a nejúspěšnějších českých sklářů a designérů, s Ronym Pleslem. Jak vaše spolupráce probíhala a jaké na ni máte vzpomínky?
S Ronym jsme spolupracovali přes dva roky. Pracovat pro něj byla úžasná zkušenost. Spolupráce probíhala formou jak osobních schůzek, tak přes skype. Tou dobou jsem totiž už žila v Německu a za Ronym jsem dojížděla. Na schůzkách jsem dostávala skicy a informace k zadáním od firem jako je SAHM, Pilsner Urquell, Starobrno, Kofola a spousta dalších, ale například i pro princeznu z Kataru či soukromé interiéry. Mým hlavním zadáním bylo převést jeho skicy do 3D modelů, zvizualizovat a připravit pro dané firmy prezentace, které pak Rony používal na jednáních s nimi. Rony je úžasný člověk! Nejen vzdělaný ale hlavně pozitivní, příjemný a především lidský. Bylo velmi zajímavé pozorovat, jak nad novými návrhy přemýšlel. Za každým skleněným objektem stál příběh a spousta zajímavých podnětů například i z hudby či filmů. Jelikož měl Rony čím dál více práce, potřeboval někoho, kdo s ním bude sedět v ateliéru každý den, což jsem bohužel nemohla, tak jsme se rozhodli spolupráci ukončit. Já jsem zůstala tak trochu u skla a navázala na spolupráci pro německou firmou ESCHENBACH zabývající se výrobou čoček pro dalekohledy či mikroskopy, ale hlavně produkcí dioptrických a slunečních brýlí pro velké firmy v Evropě i Americe.

Snažím se navrhovat tvarově čisté, elegantní produkty, které v lidech...

Lidovky.cz: Skočme nyní zpět do současnosti: na m čem aktuálně pracujete? Můžeme se těšit na nové kolekce?
Nyní mám jako hlavní projekt téměř roční dítko, ale samozřejmě pracuji na vývoji dalších produktů. V současné chvíli jsou to siluety lučního kvítí z překližky. Tento nápad vznikl s příchodem jara a touhou mít květiny ve váze neustále. Luční kvítí je samo o sobě velmi milé a v jemných pastelových barvách působí velmi příjemně. Snad se bude líbit i ostatním a přijde podnět jej realizovat ve větším množství.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...