Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dynastie Auböcků, téměř zapomenutá legenda vídeňského designu

USA

  6:00
Zapomenutá legenda vídeňského designu a uměleckého řemesla se po více než půlstoletí opět dočkává pozornosti po celém světě. Tvorba Carla Auböcka a jeho stejnojmenného kreativního klanu se v posledních letech stala vyhledávanou sběratelskou raritou.

Tvorba Carla Auböcka foto: Werkstaette Carl Auboeck

Vídeň je slavná především svou secesní architekturou a uměleckým řemeslem počátku minulého století. Tehdy veměstě dosáhlo mezinárodního věhlasu mnoho architektů a designérů z okruhu historicky významných Wiener Werkstätte včetně Josefa Hoffmanna, Kolomana Mosera, Adolfa Loose či Oswalda Haerdtla. Na dekorativní a zároveň přísně geometrický přístup k designu předmětů vídeňské secese navázal již ve dvacátých letech Carl Auböck, zakladatel rodinné značky na výrobu drobných kovových předmětů a dekorací.

Byl to však až jeho syn, Carl Auböck II, který během třicátých let změnil konvenční produkci artdecových předmětů svého otce a rodinné značce vytyčil zcela nový avantgardní směr.

Poválečný rozkvět

Ten se ve své celistvé kráse prosadil až o několik let později v době poválečné. Dobový optimismus a principy mezinárodního modernismu přijal ve své tvorbě dekorativních předmětů právě i Carl Auböck II a jeho značka začala prosperovat a prodávat vše od drobných užitných předmětů, jako byly otvíráky na pivo, stojánky na knihy, misky či vázy, až po svítidla a drobný experimentální nábytek. Tvorba Carla Auböcka II dostala během padesátých let svůj nezaměnitelný charakter. Dekor se v ní propojil s precizním zpracováním materiálů, především ušlechtilých kovů, formální pitoreskností a nakonec ojedinělým smyslem pro humor. Otvíráky ve tvaru lidských ručiček, figurativní sošky, které pouhým pootočením změní svůj výraz z pesimistického na optimistický, nebo svícny s integrovanými stínidly vyrobenými z vyleštěné rohoviny... To jsou jen některé příklady ze stovek rozmanitých návrhů Carla Auböcka II a jeho dílny.

Tvorba Carla Auböcka

Ve své produkci spojila Auböckova dílna inspiraci předválečným surrealismem s organickou modernou i lidovým uměním či kýčem. Dnes jsou slavné také jeho ojedinělé návrhy, které přímo reagovaly na poválečnou dobu a její společnost. Tvůrce je například autorem minimalistické vázy pro jednu květinu, která byla inspirována faktem, že v padesátých letech byl celý pugét květin velmi drahou záležitostí a jen tak někdo si ho nemohl dovolit. Jeho slavné nízké stolky jsou zase tvořeny surovými kusy dřeva, které designér často sbíral na březích Dunaje při svých oblíbených procházkách. V konvičkách nebo stojáncích na noviny tvůrce pro změnu mistrně kombinoval mosazné konstrukce s proutím nebo kůží a vytvářel mimořádně elegantní formy každodenní potřeby. Samostatnou kapitolu pak tvoří svítidla: subtilní objekty z drátů, plechu nebo barevného plátna, jejichž světelné kvality a možnosti se daly nastavovat rafinovanými mechanickými systémy.

Na tvorbu svého otce navázal i další Carl v řadě a v šedesátých a sedmdesátých letech posunul produkci značky novým směrem blíže k sériové průmyslové produkci, racionalismu a dobové přísnosti. Vyplývalo to z přirozeného výtvarného přístupu třetího z rodu Auböcků, který studoval a po většinu svého života se věnoval především architektuře. I přesto, že objekty značky Auböck v té době ztratily svůj intuitivní základ i typický formální humor Carla II, na stranu druhou produkci obohatily aktuálními experimenty a radikálnějším geometrickým uvažováním.

Návrat na scénu

Poté co se na produkci vídeňské dílny v průběhu devadesátých let zapomnělo, začaly se unikátní dekorativní objekty Carla Auböcka II postupně objevovat v nabídkách prestižních aukčních domů i světově uznávaných galerií.

Zatímco se o historické artefakty rozhořel neúprosný boj mezi sběrateli, čtvrtý z rodu Auböcků, jak jinak než s křestním jménem Carl, se rozhodl sumarizovat odkaz své rodinné tradice. V původních prostorách firmy začal uspořádávat archiv a obnovil produkci některých ikonických, ale i zapomenutých tvarů.

Nově vyráběné předměty se dostaly do obchodů s designem v Londýně, New Yorku i Los Angeles a uspokojily tak poptávku modernistických fanoušků. Ve stejně době o tvorbu polozapomenuté dílny projevil zájem také newyorský galerista Patrick Parrish, který ve své galerii Mondo Cane připravil první soubornou výstavu tvorby značky Carl Auböck v USA. Svou vášeň pro tuto svéráznou tvůrčí rodinu ještě zpečetil minulý rok, když ve spolupráci s nakladatelstvím power House Books, fotografem Clemencem Koisem a majitelem concept storu Project No.8Brianem Janusiakem vydal obsáhlou obrazovou knihu obsahující desítky detailních fotografií tvorby Carla Auböcka II jako jednoho z nejoriginálnějších mistrů mezinárodního modernismu a zároveň zásadního představitele vídeňského výtvarného genia loci.

Autoři:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...