Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Evropský den linky 112 – až 70 procent telefonátů je zbytečných

Česko

  14:55
PRAHA/BRUSEL - Lidé se loni obrátili v téměř 3,5 milionu případů na tísňovou linku 112. Až 70 procent hovorů na bezplatné jednotné evropské číslo však nebylo kvůli nouzi, řekla mluvčí hasičského záchranného sboru Ivana Svitáková.

Telefon, mobil foto: Lidové noviny

Podle loňského průzkumu Evropské komise mají Češi nejvyšší povědomí o lince ze všech 27 zemí Evropské unie.

Celoevropská linka

Číslo 112 funguje po celé EU od prosince 2008. Lidé na něj mohou volat bezplatně z pevných i mobilních telefonů.

V Česku se lidé ze všech sítí dovolají na linku od roku 2003, od roku 2005 pak ve všech 14 krajích existují tísňová telefonní centra.

O rok později byl v ČR spuštěn projekt e-Call - automatizované tísňové volání z vozidel.

Pomocí čísla 112 se lidé ve všech státech sedmadvacítky mohou v nouzi dovolat záchranářů, policie nebo hasičů. V Česku to ví podle dřívějšího průzkumu 58 procent lidí. Například v Itálii to jsou pouhá tři procenta.

Přesto tísňovou linku použijí lidé každoročně ve více než dvou třetinách případů nesprávně. "Jedná se o zlomyslnost, omyl, nevědomost nebo si spletou číslo s jinou službou," uvedla mluvčí hasičů.

Od roku 2005 vytíženost linky téměř každoročně klesá. Zatímco v roce 2005 odbavili operátoři 4,8 milionu hovorů a o rok později přes pět milionů, v roce 2007 se snížil počet volání na necelé čtyři miliony, v roce 2008 pak lidé volali na tísňové číslo ve zhruba 3,8 milionu případů. Za posledních pět let se tak uskutečnilo 13 milionů volání na číslo 112.

Podle dřívějšího vyjádření pražské záchranné služby by lidé při zdravotních potížích měli raději využívat číslo 155. Záchranáři uvedli, že na národní lince volající dostanou kvalifikovanou zdravotní pomoc bez časové prodlevy.

Pokud lidé volají na tísňovou linku 112, může podle nich trvat i několik minut, než je dispečerka přepojí. V případě vážného zranění či stavu ohrožujícího život přitom rozhoduje každá minuta.

Češi na záchranářské špičce

Za pokrok při zavádění projektu získali loni čeští hasiči v Bruselu ocenění od evropského čísla tísňového volání (EENA). Čeští záchranáři mají také k dispozici velmi profesionální lokalizační systém, který je schopen při volání z pevné linky i z mobilu poměrně přesně určit místo, kde se volající nachází.

Národní tísňové linky

Kromě evropského čísla fungují v ČR i tři národní tísňové linky 150, 155 a 158. Jejich prostřednictvím lze v Česku přivolat hasiče, rychlou lékařskou pomoc a policii.

V roce 2006 zadal kabinet ministerstvům vnitra a zdravotnictví, aby zpracovala analýzu ohledně možného útlumu národních linek.

Úřady však jejich provoz omezit nedoporučily, vláda pak v polovině roku 2008 jejich názor přijala.

Na vývoji této technologie se podílejí Češi a ne každý členský stát EU ji má k dispozici.

Podle dnes zveřejněného průzkumu Eurobarometr ve všech členských zemích s výjimkou Británie je víc než devět lidí z deseti (93 až 98 procent) přesvědčeno o tom, že je dobré mít v EU jednotnou bezplatnou tísňovou linku.

Většina Evropanů se ale kloní k tomu, že nemá o čísle adekvátní informace. Výjimku tvoří Lucemburčané, z nich jsou o dobré informovanosti přesvědčeny dvě třetiny. V Česku je to 62 procent lidí, v Rumunsku 59 procent a na Slovensku 54 procent.

Většina Evropanů také tvrdí, že o lince za poslední rok informace nedostala. Opak uvedlo jen devět procent Britů, Italů či Dánů, zatímco na Slovensku to bylo 56 procent dotázaných.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...