Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Evropští astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii

WASHINGTON - Astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii, která vznikla "pouhých" 600 milionů let po velkém třesku. Vědecká zpráva zveřejněná v internetové verzi časopisu Nature potvrdila, že galaxie, kterou poprvé spatřil Hubbleův teleskop, je nejvzdálenějším, a tudíž i nejstarším objektem, který se kdy podařilo najít.

Ilustrační foto foto: NASA, ESA

Skupina astronomů měřením zjistila, že první světelné paprsky, které cestují rychlostí přibližně 300.000 kilometrů za sekundu, se od galaxie směrem k naší planetě vydaly před asi 13 miliardami let, tedy nedlouho po velkém třesku.

Podle Michela Trentiho z Coloradské univerzity, který ke zprávě vědců napsal komentář, objev "představuje zásadní skok kupředu v pozorovací kosmologii". Ze jména galaxie je však jen stěží možné usoudit na její význam. Evropští vědci, vedení Matte Lehnertem z pařížské observatoře, ji totiž pojmenovali UDFy-38135539.

Galaxie, která podle Lehnerta pravděpodobně ani neexistuje ve své dřívější podobě, by odborníkům mohla pomoci zodpovědět některé otázky o tom, jak vypadal vesmír ve svých počátcích.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...