Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Fakta o bionaftě

Názory

  19:44
Ad LN 4. 9.: Bionafta zatěžuje auta
V článcích týkajících se používání biopaliv u nás jsou uvedeny některé zavádějící informace, na které chceme upozornit.
Pojem bionafta je podle evropské a naší legislativy a norem určen pro čisté metylestry řepkového oleje (MEŘO/FAME). Bionafta je určena pro pohon vznětových motorů a pro její jakostní ukazatele platí závazná evropská a česká norma ČSN EN 14214. Použití ve vozidlech podléhá souhlasu výrobců motorů a vozidel. Podle našich informací se toto motorové palivo neprodává v síti značkových veřejných čerpacích stanic na našem území.
Ve smyslu platné legislativy (zákon o ochraně ovzduší) petrolejářské společnosti, které jsou povinnými osobami, přimíchávají od 1. září 2007 do standardní motorové nafty v průběhu výrobního procesu MEŘO. Jeho obsah se může pohybovat v rozmezí od 0 do 5 procent objemových. Motorová nafta je určena pro vznětové motory a pro její jakostní znaky platí evropská a česká norma ČSN EU 590, která je závazná. Norma platí v zemích EU již několik let (od roku 2004). Na čerpacích stanicích není motorová nafta s obsahem MEŘO do 5 procent objemových zvlášť označována, protože se jedná o běžnou naftu. Pokud však motorista bude chtít znát obsah MEŘO v naftě, může se dotázat obsluhy čerpací stanice a ta mu jej sdělí na základě údajů uvedených v průvodní dokumentaci poslední dodávky paliva na čerpací stanici.
Zásadně odmítáme názor, že motová nafta s obsahem MEŘO do 5 procent objemových může v běžném provozu poškodit vznětový motor. Normu ČSN EN 590 schválil jak automobilový a petrolejářský průmysl, tak ekologická hnutí a příslušné evropské a národní orgány. V SRN se již několik let prodává motorová nafta s obsahem MEŘO do 5 procent objemových a nebyly tam zaznamenány žádné problémy. Stejně je to tak i v dalších zemích EU.
Zdůrazňujeme, že kvalitě prodávaných pohonných hmot dodávaných na trh značkových petrolejářskými společnostmi je věnována péče v celém výrobním a distribučním řetězci v duchu firemní kultury, vlastních kontrolních systémů jakosti a systému další smluvní externí kontroly pod názvem Pečeť jakosti. Podle platné legislativy kontrolu kvality motorových paliv u čerpacích stanic zajišťuje plošně Česká obchodní inspekce. Značkové distribuční společnosti mají trvale chybovost pod jedním procentem odebraných vzorků. Zjištěné závady jsou banální a nemají vliv na provoz vozidel.
Konstatujeme, že pro užití nízkokoncentrovaných směsí biosložek s fosilními pohonnými hmotami předpisy existují a jsou dány legislativními akty EU a ČR a technickými normami, které korespondují s předpisy EU. Pro další etapu používání biosložek ve větších koncentracích připravují státní orgány víceletý program.
Autor: