Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Falafel vs. hamburger. Arabské fastfoody expandují do Evropy

Jídlo

  7:00
DUBAJ/PRAHA - Kurs se mění. Dlouho se západní fastfoodové řetězce rozpínaly světem orientu, teď postupně expandují arabské řetězce s rychlým občerstvením na Západ. Klasickému fastfoodu ale, zdá se, odzvonilo. „Fastfoodový řetězec, to není budoucnost,“ říká zakladatel obřího řetězce s falafelem, který proniká do Evropy.
Falafel. Ilustrační foto.

Falafel. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Po stěnách graffity, uvnitř prostoru hraje pop, u dřevěných stolků posedávají mladí lidé: jedí wrapy, přikusují saláty, popíjejí mátovou limonádu. Několik hbitých párů rukou se stará o chod restaurace s rychlým občerstvením JF Street Food v Dubaji. JF Street Food ale není malý stánek s falafelem, nýbrž arabská odpověď na McDonald’s, líčí v reportáži redaktorka německého serveru Zeit Daniela Schröder. 

Arabský fastfood míří na Západ

Je brzké poledne a k redaktorce přisedá Mohamed Bitar, zakladatel a vedoucí obchodu. Bitar má ve vlasech sluneční brýle, lehce neoholenou tvář, džíny a triko. V jeho fastfoodovém řetězci se všechno točí kolem typického arabského jídla: cizrnové kuličky, falafel, hummus, fatuš, taboulé. Nic neobvyklého pro jakoukoli ulici na Blízkém Východě a přesto je JF průkopník. Řetězec na rychlé občerstvení s typickým arabským jídlem na celosvětovém trhu chyběl.

„Falafel je pokrm, k němuž neexistovala žádná značka ani řetězec,“ říká Bitar. V roce 2007 se tento Libanonec chopil šance a otevřel si v Abu Dhabi první restauraci. Dnes už má 45 filiálek v deseti zemích, zejména v arabských. Zastoupení má ale i v USA a Kanadě, v Londýně před časem otevřel už třetí pobočku a letos chce Bitar se svým řetězcem začít v Berlíně a Amsterdamu.

Odpověď na západní řetězce

Ve velkých městech Blízekého Východu se dlouho postupně rozšiřovaly známé řetězce jako Burger King, KFC, Starbucks a další. Dnes se tu, zejména v Dubaji, rodí místní fastfoodové značky, které také uvažují globálně. Kromě Bitarova řetězce s falafelem jsou to:Manoushe Street se stejnojmennou verzí libanonské pizzy, Wild Peeta s grilovanou specialitou Schawarma, Operation Falafel nebo S’wich se šauarmou (druh wrapu). 

K momentálním stravovacím trendům v západní Evropě a Severní Americe se arabská kuchyně hodí perfetkně, míní Michael Schäfer z amerického institutu pro výzkum trhu Euromonitor. „Čerstvé, jednoduché, bohaté na vůně, známé přísady a přesto exotické,“ vyjmenovává atraktivní atributy arabských jídel Schäfer.  „Pokrmy jako falafel a šauarma mají potenciál stát se oblíbenými jako byl doteď hamburger,“ říká. 

Burger, sushi, falafel

Euromonitor předpovídá arabským fástfoodům slibné vyhlídky.  Mohamed Parham al-Awadhi, jeden ze zakaldatelů řetězce se šauarmou Wild Peeta, si myslí, že je jen otázka času, než se arabské jídlo prosadí celosvětově. „Sushi také potřebovalo dlouho, než se stalo globálním.“ 

Když pomineme golfské státy, tak je situace v arabském světě politicky i hospodářsky velmi nejistá. Také to je důvod, který řetězce tlačí na Západ. A pak je tu ještě problém s arabskou mentalitou. Šéf JF Bitar už musel zavřít pobočky v Libanonu a Jordánsku. „Je velký odpor vůči kulinářským inovacím, svůj falafel si člověk koupí u stánku za rohem a tomu zůstávají spotřebitelé věrní.“

Nový fastfood

O financích Bitar mlčí, arabská média zmiňují obrat minimálně 12 milionů dolarů. Jeho řetězec by měl růst hlavně v Evropě a Severní Americe. Do roku 2017 byl mělo po celém světě vzniknout 310 restaurací, z čehož téměř 60 v Beneluxu. V Německu stojí v hledáčku Berlín, Mnichov, Hamburk a Kolín. 

Chtěl by se JF Street Food stát arabským McDonaldem? „To bychom chtěli,“ odpovídá Bitar. „Ale fastfoodový řetězec, to není budoucnost,“ říká. Budoucnost je tzv. fast casual, nový typ restaurace s rychlým občerstvením, který si zakládá na kvalitních přísadách, domácích pokrmech a stylovém prostředí, uzavírá reportáž Daniela Schröder.

Autor: