Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Fantomas se zlobí, na Slovensku sestrojili létající auto nové generace

Ekonomika

  7:00
Dva slovenští vizionáři, Štefan Klein a Juraj Vaculík, představili na letošním technologickém festivalu Pioneers prototyp létajícího auta AeroMobil. S doletem až 700 kilometrů, vzletovou dráhou pouhých 200 metrů a vzhledem luxusního sportovního vozu jde o průlomový model, podobný stroj však v současnosti vyvíjejí i jinde a první létající automobil byl vyroben už v 50. letech.

Létající auto AeroMobil slovenské výroby. foto: Youtube.com

Myšlenka na létající automobil provázela Štefana Kleina už od počátku 90. let, současný stroj je pak výsledkem mnohaletého úsilí dvanáctičlenného týmu. „Opravdový hrdina je ale Štefan Klein. Protože jej postavil a nebál se s ním vzlétnout,“ komentoval Juraj Vaculík video, v němž Klein představuje auto v praxi.

Na ovládání auta je nutný základní pilotní průkaz, vůz však díky dvěstěmetrové vzletové dráze nepotřebuje letiště a na přistání mu podle tvůrců stačí dokonce jen 50 metrů. Poháněn je benzínem a se spotřebou 15 litrů za hodinu nevyžaduje žádné speciální čerpací stanice.

Slovensko jako automobilová velmoc

Neznámou zatím zůstává maximální rychlost. Jasné také není, jestli se bude vyrábět na Slovensku. „Rádi bychom na Slovensku zůstali, už proto, že je to momentálně automobilová velmoc. Ale zvažujeme všechny možnosti,“ řekl Vaculík a dodal, že s výrobou nespěchají. Nejdřív je prý třeba vyřešit legislativu a některé technické detaily. Cena se prý bude pohybovat na úrovni luxusního sportovního auta. 

ČTĚTE DÁLE:

„Náš největší trh budou ty země, kde nemají dostatečně vyvinutou dopravní infrastrukturu. To znamená rychle rostoucí země jako Čína, Afrika či Blízký východ,“ přiblížil Vaculík.

Další létající auta

Podobný vůz vyvíjí už několik let společnost Terrafugia. Její Transition má podobně jako slovenský AeroMobil zatahovací křídla i téměř stejný maximální dolet. Představen byl už v roce 2009 a společnosti se ihned hrnuly desítky objednávek. Od té doby je však jeho uvedení do prodeje neustále oddalováno, v roce 2013 bylo ohlášeno rozhodnutí zkonstruovat zcela nový model. Současný termín uvedení automobilu na trh se odhaduje na rok 2016.

Už v roce 1949 přitom s létajícím autem přišel americký inženýr Moulton Taylor. Vůz se nikdy nedostal do sériové výroby, společnost Ling-Temco-Vought totiž požadovala 500 objednávek a Taylorovi se podařilo sehnat jen asi 250. Přesto bylo nakonec zkonstruováno 6 exemplářů, přičemž jeden z nich létal ještě v roce 2008.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...