Sobota 30. března 2024, svátek má Arnošt
130 let

Lidovky.cz

Fiat 500 C: Připomínka starých časů

Ekonomika

  8:00
Nový Fiat 500 C není klasický kabriolet. Stejně jako jeho předchůdce z padesátých let se vrátil k jednoduchosti a z minima chce dostat co nejvíc.

Fiat 500 C foto: Fiat

Říká se, že původní Fiat 500 dal Italům kola. Přesněji čtyři místo dvou – majitelé motocyklů si mohli pořídit své první auto. Již první pětistovka z roku 1957 měla také stahovací plátěnou střechu, aby se její majitelé v horkém italském klimatu neupekli.

Stejně jednoduše Fiat vymyslel i otevřenou verzi současné pětistovky, nazvanou 500 C. Nejde o klasický kabriolet, ve skutečnosti je to spíš auto s obrovskou otevírací plátěnou střechou, kterému zůstaly střešní sloupky.

Nejlevnější způsob, jak nabídnout nebe nad hlavou bez ztráty tuhosti karoserie, kterou i střecha drží pohromadě. Fiat tak nemusel přidávat u kabrioletů obvyklé výztuhy skeletu ani vymýšlet, kam střechu uložit – plátno i se skleněným oknem se jen jednoduše zatáhne k zádi a zůstane vně auta, kde omezí výhled směrem vzad.

Fiat 500 C

Prostor pro posádku se nezměnil: do Fiatu 500 C se při troše skromnosti vejdou podle výšky řidiče tři, možná čtyři dospělí a objem kufru se zmenšil o zanedbatelné tři litry. Ale to nikomu nevadí – jde jen o to, aby se otevřená pětistovka co nejvíc podobala svému původnímu vzoru.

Střecha se ovládá elektricky a lze ji do několika poloh nastavit i za jízdy, do rychlosti až 60 km/h. Dokonce má spoiler s třetím brzdovým světlem, a když ji zatáhnete, nad předním oknem se automaticky vysune větrná clona, odvádějící proudy vzduchu od kabiny.

Ve vyšších rychlostech se za to ale platí hlukem, který clona vydává. Také je třeba počítat s tím, že plátěná střecha posádku příliš neizoluje od okolí. Otevřená verze Fiatu 500 C je stavěná spíše na klidnější jízdu, kochání se krajinou.

Proto má o trochu měkčí podvozek, který na našich silnicích funguje lépe než standardní, trochu uskákaná pětistovka. Auto je to velmi hbité a vejdete se s ním takřka všude.

Fiat 500 C

Nejsilnější motor o 1,4 litru je asi nejlepší volbou. A to přesto, že vůz pak stojí o sto tisíc víc než se základní dvanáctistovkou – prodává se jen jako součást lepší výbavy. Sto koní mu dává slušnou dynamiku a hlavně má typický charakter menších italských motorů.

Rád se nechá vytáčet a příjemně bručí, i když na dálnici možná až moc. Navíc se s ním dá rozumně jezdit se spotřebou kolem šesti litrů.

Právě s ním si pětistovku nejvíc užijete. Fiat 500 C totiž sází hlavně na emoce, levným přibližovadlem jako jeho dávný vzor zcela jistě není.

Už proto, že jen za střechu, která může být černá, béžová nebo červená, si připlatíte pětadevadesát tisíc. Pořád je však levnější než jeho asi jediný přímý konkurent Mini. Za hračky se ale odjakživa platí.

Technické údaje

Fiat 500 C 1,4 16v
  • Rozměry 3550x1630x1490 mm
  • Zavazadlový prostor 182l
  • Hmotnost 1005kg
  • Motor zážehový 4válec; 1,4 l
  • Výkon 74 kW (100k)
  • Zrychení na 100 km/h 10,5 s
  • Nejvyšší rychlost 182km/h
  • Kombinovaná spotřeba 6,1 l / 100km
  • Cena 461 900 Kč

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!