Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Film Patrola: Zapálení strážníci s kamerou

Kultura

  8:00
Americký film Patrola je něco mezi dramatem, pseudodokumentem a tzv. buddy movie. Ničím z toho není pořádně, dílčí kvality snímku Davida Ayera ale upřít nelze.

Začala to rutinní dopravní kontrola, ale pak... Film Patrola je příběh policistů, kteří se připletli k něčemu ošklivému foto: H.C.E.

Kalifornská megapole Los Angeles je častým dějištěm policejních dramat. Aby taky ne – je tam všechno. Luxusní vily, jejichž zdi mohou být svědky dekadentních radovánek příslušníků třídy superbohatých, šíbři, již pro ty mejdany dodávají – ve všech smyslech toho slova–materiál, houfy ztracených existencí, snažících se udržet při životě svůj hollywoodský sen.

A taky pověstná čtvrť South Central, kde vedou různé etnické gangy permanentní válku o dominanci, duní jí hip hop i latina, dost se střílí, ulice jsou plné rázovitých a často taky nebezpečných „lidiček“, které rozpaluje jasné kalifornské slunce.

Svět těch, kdo na těch ulicích mají udržovat alespoň zdání pořádku, je často zobrazován ve filmech a televizi. Losangeleská policie je většinou ukazovaná jako instituce, mírně řečeno, rozporná, v jejíchž řadách kromě sympaťáků slouží i gauneři s černou duší (příkladem budiž fascinující grázl Vic Mackey z výborného seriálu Policejní odznak). Výraznou figuru zkorumpovaného policisty napsal David Ayer do scénáře k ceněnému filmu Training Day, jako režisér ukázal rozporné hrdiny v modrém i ve filmech Drsné časy nebo Králové ulic.

Patrola

USA, 2012
Režie: David Ayer
Hrají: Jake Gyllenhaal, Michael Pena
Premiéra 8. 11. 2012

Jeho nový film Patrola je ale až překvapivě „propolicejní“. Začíná zapáleným monologem mladého strážníka Briana (Jake Gyllenhaal), odříkávaným sice s dávkou ironie, přesto ale myšleným vážně. Zbytek filmu ukazuje, že Brian a jeho hispánský parťák Mike (Michael Pena) se to svoje – možná naivní – krédo skutečně snaží žít.

Film je zachycuje při dlouhých jízdách v hlídkovém autě, kde neutuchající vzájemné popichování střídají často dost adrenalinové zásahy, dost prostoru dostane i jejich – trochu konvenčně zachycené – soukromí. Tradičně založený mexický ženáč udílí dobré rady Brianovi, jenž je víc do světa, právě ale potkal sympatickou inženýrku hydrauliky...

Čím víc nedokonalosti, tím víc „pravdy“

Ayerův film by mělo ozvláštnit pseudodokumentární snímání, většina záběrů jako by pocházela z kamery, jíž Brian v rámci jakéhosi projektu zaznamenává svou práci, z kamery v autě, kamery v mobilu členů místních gangů atd. Patrola se tím trefuje do momentální módy – čím víc nedokonalosti, syrovosti obrazu, tím víc „pravdy“.

V některých pasážích ta metoda snímku pomáhá (především ve statických záběrech jakoby z palubní desky auta), stejně často ale musejí autoři vysvětlovat přítomnost kamery pomocí oslích můstků nebo jakoby „z místa“ podávají scény, jež nikdo z postav natočit nemohl. Díky oběma hlavním představitelům a odsýpajícím dialogům ale film nepůsobí jako náborový plakát, uchovává si živost v rámci žánru ne zrovna obvyklou.

Větší část filmu zabere vykreslování světa, v němž se Mike a Brian pohybují, snaha vložit do něj nějaký scelující příběh ovšem působí trochu chtěně a nedomrle. Ayer jako kdyby se pokoušel naplnit dva záměry zároveň, v důsledku čehož ale každá z rovin Patroly působí trochu ošizeně. Spojení zeširoka podaného portrétu místa se silným příběhem je možné v televizním seriálu, film na ně je většinou příliš krátký.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.