Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Film Ve stínu se promítá v USA, recenze chválí Trojana

USA

14:00
PRAHA - Celovečerní film Davida Ondříčka Ve stínu, který je mezi 71 tituly usilujícími o oscarovou nominaci pro nejlepší zahraniční film roku 2012, má za sebou první projekce v USA i recenze.

Z filmu Davida Ondříčka Ve stínu foto: Falcon

"V těchto dnech představují producenti David Ondříček a Kryštof Mucha v USA snímek odborné veřejnosti. Především z řad akademiků, kteří budou zanedlouho o nominacích hlasovat," oznámila mluvčí projektu Uljana Donátová.

"V Los Angeles jsme měli zatím dvě projekce a připravujeme se na další. Celkem bychom jich měli uskutečnit kolem deseti," uvedl Kryštof Mucha. Potvrdilo se podle něj, že osobní přítomnost tvůrců filmu je při prezentacích v Americe nezbytná a také v jak těžké konkurenci se film ocitl. Pro tento ročník se sešel rekordní počet uchazečů. Jsou mezi nimi tituly, které již získaly ocenění na renomovaných zahraničních festivalech, i divácké hity. Například Hanekeho snímek Láska, francouzská komedie Nedotknutelní nebo drama Královská aféra, který reprezentuje Dánsko, ale natáčelo se v Čechách a s českou koprodukční účastí.

Vesměs příznivé recenze

Film Ve stínu zaznamenal také první reakce v americkém tisku. V recenzi se mu věnovaly dva z prestižních filmových časopisů - Hollywood Reporter a Variety. Oba texty vyznívají pro film vesměs příznivě, recenzenti se shodují v pochvale pro představitele hlavní role Ivana Trojana, kterého Hollywood Reporter připodobňuje k herci Davidu Strathairnovi (např. Bourneovo ultimátum).

"Snímek využívá pro ztvárnění doby velkého politické napětí senzitivitu filmu noir, podobným způsobem jako se u Warner Bros. natáčely společensky uvědomělé hollywoodské snímky ve 30. a 40. letech 20. století," píše časopis Variety. "Film boduje jako slušné policejní drama a zároveň jako nelítostný dobový politický komentář," uvádí kritik časopisu Hollywood Reporter. Obě recenze zároveň volají po větší prokreslenosti postav a motivů.

Šance na případnou americkou distribuci filmu, je podle magazínu Hollywood Reporter nejistá: "Jedna z hvězd filmu, Sebastian Koch, účinkoval v dřívějším oscarovém snímku Životy těch druhých, brilantní pitvě východoněmecké Stasi. Kochův nový film, zkušeně režírovaný Davidem Ondříčkem, přináší stejně ostře kritický pohled na mašinérii české Státní bezpečnosti. Může se ovšem stát, že jistá obehranost námětu bude na překážku získání amerického distributora."

Americká filmová akademie vyhlásí jména snímků, které postoupily mezi pětici nominovaných, 10. ledna příštího roku. Oscary se budou předávat 24. února.

Autoři: ,

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara