Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Francouzský obchod nabízí islámem posvěcená jídla halal

Jídlo

  17:02
PAŘÍŽ - Mladý francouzský podnikatel marockého původu zavedl ve městě Nanterre západně od Paříže novou značku stoprocentního halal jídla. A to s cílem přilákat nejen muslimy, kteří jdou s dobou, ale i každého spotřebitele, kterého zajímají orientální chutě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek foto: ČTK

Třicetiletý Rachid Bakhalq opatřil obchod výmluvným názvem Hal'Shop, promyšleným průčelím a sloganem "Chutě jsou hodnotou". Již je rozhodnutý, že v případě úspěchu prvního provozu rozšíří svou značku do alších míst kolem metropole.

Hlavní očekávanou klientelou jsou muslimové ze střední třídy, kteří žijí západním způsobem, ale nemohou jíst jako ostatní, protože to není halal, tedy islámem posvěcené jídlo, vysvětluje Bakhalq, který se vrhl do tohoto dobrodružství poté, co pracoval ve firmách General Motors a Danone.

Žádný alkohol
Obchod o ploše 200 metrů čtverečních nenabízí v duchu nařízení islámu žádný alkohol. Jsou zde ale například bonbóny bez vepřové želatiny a ocejchovaná kachní a husí játra a další francouzské pochutiny pro "bohémské maloburžoazní" muslimy.

Koupit lze samozřejmě i orientální koření, tuniské cukrovinky a olivy, čaj, zavařeniny a olivový olej z Maroka s cílem zaujmout ty, které podnikatel nazývá "potravinovými turisty". "To je můj další terč, běžní lidé, kteří si přijdou pro originální produkty," dodal Bakhalq.

Při otevření obchodu tvořily klientelu hlavně matky z muslimských rodin, které přišly například pro halal maso. Byli zde ale i důchodci, kteří se přišli seznámit s novým obchodem na jedné z nejživějších ulic tohoto lidového a multikulturního města.

Z Islámem posvěcených jídel často firmy těží
"Nevadí mi, že je to halal. Ceny mi připadají zajímavé a pak je to svět, ve kterém žijeme," vysvětlila padesátiletá Dominique, která přišla jen ze zvědavosti a nakonec koupila vanilku.

Podle studie poradenské kanceláře Solis trh s potravinami halal se stále zvyšuje a letos by měl ve Francii dosáhnout obratu asi 5,5 miliardy eur. Popularita halalu, islámem posvěceného jídla, jako košér v případě Židů, souvisí návratem k islámským tradicím. Začaly z toho těžit distribuční sítě, například firma Casino takto označila na 400 svých produktů. Loni v létě se zmínka o halalu objevila také vůbec poprvé v televizní reklamě, což jen potvrzuje, že i obchodníci si všimli trendu a snaží se ho komerčně využít. Ve Francii žije podle odhadů pět milionů vyznavačů islámu.

Autor: