Nízká pěna, nakyslá chuť a podmírák. To jsou podle zástupců Gambrinusu, který si průzkum nechal vypracovat, nejčastější nešvary, kterých se hospodští a výčepní na pivu dopouštějí a kvůli kterým se prý většina Čechů nechce do hospod vracet.
Pomoci má projekt Strážci výčepu, který má Gambrinusu vylepšit odbyt v gastronomii.
Zájem o hospody upadá
Situace je přitom vážná. Prodej sudového a tankového piva je pro pivovary díky vyšší marži výhodnější, ale vytrvale už 6 let padá a loni už převažoval odbyt baleného v lahvích, petkách a plechovkách nad čepovaným v poměru 60:40.
Hlavním důvodem (stejně jako jinde ve světě) je především změna životního stylu, méně času chodit do hospod i nižší cena piv, prodávaných v obchodech. Na tom pivovary těžko něco změní. Chtějí ale aspoň zčásti napravit nešvary, které odrazují ty zákazníky, kteří do hospod ještě stále chodí.
Obchoďáci Gambrinusu už vybrali 2 tisíce restaurací a hospod z celkem 23 tisíc, kde se u nás prodávají piva Plzeňského Prazdroje, a ve kterých zástupci pivovaru gratis pomohou vylepšit způsob a podmínky čepování.
V podniku se musí člověk cítit dobře, pak mu chutná každé pivo, říká propagátor pivní kultury Adam Vlček |
„Naši lidé budou například pomáhat se správnou sanitací, výběrem tlačného plynu nebo školením personálu,“ říká sládek Gambrinusu Pavel Zítek.
Od konce srpna spustí pivovar na svých webových stránkách mapu s přehledem hospod, nabízejících v Česku značky Gambrinus, a pivaři k nim budou moci přidávat hodnocení výčepního, hygieny nebo kvality čepování. K hříšníkům pak bude pivovar vysílat své lidi, kteří pomohou s nápravou.
Vlastní restaurace i fotbal v televizi
Pivovary bojují o pivaře v hospodách i záplavou dalších projektů. Všichni větší výrobci provozují a hýčkají si vlastní sítě značkových restaurací, Prazdroj má například i kategorii Volba sládků, v rámci které výhradně pro gastronomii vaří limitované várky různých speciálních piv.
Pivovary Staropramen, dvojka českého trhu, zas ve spolupráci s operátorem O2 poskytují svým hospodám v rámci projektu Sportovní kino slevu na internetovou televizi a lákají pivaře na sledování fotbalu a dalších exkluzivních sportovních přenosů.
Zavedenou praxí ve Staropramenu je také pivovarnická škola, spíš kurz, ve kterém sládek Libor Vávra už sedm let školí všechny zájemce, hospodské a výčepní z podniků, které čepují smíchovské a ostravské značky tohoto pivovaru.