Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Obdivuji absolutní krásu a jednoduchost, říká Aleš Najbrt

Aleš Najbrt

UKONČENO

Pojem v české grafice, ale i divadle nebo muzice. Aleš Najbrt zakládal své studio v roce 1994, na kontě má desítky výstav, je spojen s Bienálem grafického designu Brno, časopisem Raut i divadlem Sklep. Odborníci každoročně tleskají jeho grafické práci, za všechny zmiňme osmnáct let spolupráce s MFF v Karlových Varech, re-design restaurací Ambiente, za který je Studio Najbrt nominováno na ocenění Czech Grand Design, nebo třeba CD Ivy Bittové Zvon z roku 2012. Jaká je jeho vysněná zakázka? A co by doporučil začínajícím grafickým designérům?

položených otázek: 15 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (22.1.2013 21:30) Anonym
Dobrý den, když jste začínali Studio Najbrt, kdo se ještě zabýval grafikou a byl pro vás něco jako konkurencí, nebo inspirací...?Díky Pavel
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:13)
Dobrý den, studio jsme založili společně s Pavlem Lvem v roce 1994, poté co jsem skončil jako art director v časopisu Reflex. Grafickým designem se v té době zabývalo mnoho designérů stejně jako teď. Inspirovali mě členové končícího sdružení Typo&, mnoho zahraničních designérů a také moji kolegové Tomáš Machek, Petr Babák nebo vznikající studio Redesign.
OTÁZKA (22.1.2013 21:31) Martina Nováková
Zdravím, máte už nějaké nápady na další plakát do Varů? Nemůžu se dočkat: ) Jaký se vám osobně z těch 18 líbí nejvíc? A je pan Bartoška velmi vybíravý nebo máte volné ruce?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:19)
Vybíravý pan Bartoška si právě v těchto dnech vybírá jeden z našich návrhů, takže musíte ještě nějaký čas počkat. My už ale na novém ročníku pracujeme od začátku října. Z těch předchozích mám rád 2001, 2002, 2008, 2009 a taky ten poslední 47.
OTÁZKA (22.1.2013 21:47) Modrý Petr
Dobrý den. "Najbrt" je nyní už jasná značka, nakolik zaštiťujete svým jménem práce spolupracovníků, ve studiu, mimo studio ... a jaký bývá váš osobní podíl? A - sdílíte můj dojem, že kovbojové z Prahy - co se týká reklamní kreativity - už mají ve většině delší dobu vystříleno a vše tak nějak zatím stále funguje jen proto, že se vždycky najde něčí hodný strejda a byznys jede dál? Díky a zdravím. Modrý Petr
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:24)
Všechno co vzniká pod hlavičkou našeho studia supervizuji, ale ne vždy do práce druhých designérů vstupuji. Ve studiu probíhá permanentní diskuze nad našimi návrhy a i práce, které dělám přímo já jsou podrobovány kritice kolegů. Váš názor na kovboje z Prahy nesdílím.
OTÁZKA (23.1.2013 0:00) Adam
Hezký den, zajímalo by mě, zda by vaše studio bylo schopné pracovat pouze na open source software... Díky Adam...
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:27)
Myslím, že by to nebylo možné. Musíme totiž komunikovat s klienty a našimi partnery, kteří open source většinou nevyužívají.
OTÁZKA (23.1.2013 5:48) Dan
Alesi, praci vasi a vaseho studia sleduji po radu let a nelze vam uprit, ze jste byl schopen na poli grafickeho dizajnu prichazet s opravdu neotrelymi, zajimavymi a funkcnimi napady. Filmove plakaty, Raut, Reflex a dalsi - to vse pusobilo v porevolucnich letech jako zjeveni. Bohuzel mam v posledni dobe pocit, ze jste trochu ''vycpeli'' a zacina z toho byt smira. Nejsilneji jsem to pocitil pri posledni zmene grafiky Ceske Televize, ktery je dle meho nazoru vyslovene odflaknuty, nedotazeny, nezajimavy a nebojim se rict - nehodny vaseho jmena. Mate i ted s odstupem nekolika mesicu pocit, ze vami vytvoreny graficky manual dosahuje kvalit toho predesleho? Neuspechali jste tuto zakazku?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:33)
Myslím, že jsme práci pro Českou televizi neuspěchali a jsem přesvědčený, že kvalita upraveného loga ČT i celého vizuálního stylu se projevuje každý den na obrazovce i v aplikacích mimo ni. Váš pocit z naší vyčpělosti vám neberu, ale nesdílím ho. Naopak cítím energii pro novou práci, která nás čeká.
OTÁZKA (23.1.2013 11:00) Petr Mareš
Mám rád Váš konceptuální minimal design, nicméně sám za sebe vím, že se tyto "jednoduché" návrhy těžko prosazují. Důvěřují Vám vaši zákazníci jen kvůli vaší prestižní značce, nebo musíte vždy zas a znovu obhajovat svůj přístup k věci.
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:37)
Každý den musíme svou kvalitu znovu a znovu dokazovat a obhajovat. Důvěru ale u mnohých našich klientů cítím.
OTÁZKA (23.1.2013 11:12) Petr Mareš
Jak vnímáte proměnu typgrafie a designu s příchodem webového prostředí a mobilních aplikací, kde musí grafik zápasit se zcela jinými požadavky než klasických tištěných médiích a má k dispozici jen 8 bezpečných fontů včele s Arialem a nutnou podmínku udržet pouze několikavteřinovou pozornost většiny uživatelů?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:46)
Samozřejmě se naše práce částečně proměňuje. zároveň se ale vyvíjejí a zkvalitňují i nové technologie a softwary. Jsou to pro nás nové výzvy. Design webových stránek i mobilních aplikací děláme stále víc a víc.
OTÁZKA (23.1.2013 12:54) Petr Mareš
Ve svém portfóliu máte ty nejvýznamější společnosti či instituce. Jak jste se k nim dostali? Na kolik jde o soutěže a na kolik o přímé zakázky. A jaké jméno Vám naopak chybí a rádi by jste spolupracovali, ale zatím nebyl zájem nebo to prostě nevyšlo.
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:52)
Zakázky získáváme napřímo a někdy i díky soutěžím. Je to velmi individuální. Po nikom konkrétním ale netoužím. Spíš mě zajímají komplexní a mimořádné výzvy.
OTÁZKA (23.1.2013 13:01) Michal Sadílek
Jako grafický designer jsem už skončil na úřadu práce, a to nejspíš proto, že jsem co by kreaturista v Karlovarském rajónu, tedy regiónu, moc provokoval jako pirát - od www.tranparencytrade.com po www.obcanjedobryzakaznik.cz .... V této souvislosti se chci zeptat, zda si myslíte, že stylem a podporou PIRÁTŮ si jakýkoli tvůrce, tedy autor pod sebou podřezává větev a připraví se tím o práci?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 16:56)
Každý volíme způsob práce a komunikace tak, jak nám to vyhovuje. Věřím, že i jako pirát můžete uspět a najít mezi dalšími piráty dobré zákazníky. Nevzdávejte to!
OTÁZKA (23.1.2013 13:06) Petr Mareš
O tvorbě loga by se dalo říct, že je to v podstatě garfické haiku. Grafik musí na minimální ploše vyjádřit maximum. Máte nějakou osobní "hitparádu" logotypů, které to podle Vás dokonale vyjádřily?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 17:17)
Ano. Souhlasím. Logo musí být v dnešní době maximálně úsporné. Výstižné a zároveň absolutně jednoduché je logo Deutche Bank nebo logo holandských železnic. Mě zajímá jak logo funguje a slouží v rámci vizuálního stylu. Z tohoto hlediska obdivuji třeba design letiště v Kolíně nad Rýnem od Rudi Baura nebo holandskou policii od Studia Dumbar.
OTÁZKA (23.1.2013 13:25) Petr Mareš
Grafika je snad jediný obor, v kterém je zvykem dělat práci předem, bez jistoty, že Vám to klient zaplatí. Někdy se stává, že pak vidí svůj "vykradený" návrh, který mu neprošel a přitom nedostal ani skicovné. Stává se to i na poli velkých firem a jak se tomu případně dá bránit? Nevypovídá to nakonec o celkovém stavu společnosti?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 17:23)
Myslím, že se to děje všude. Nejenom u nás. A otázka placení nebo neplacení honorářů je věc obchodních podmínek, které si každý z nás musí umět dohodnout a být neústupný, když je to třeba. Uznávám, že to není vždycky jednoduché.
OTÁZKA (23.1.2013 13:26) Michal Sadílek
PS: Zkusil jste někdy svůj nápad nebo projekt prosadit nebo prodat formou aukce? Sám jsem roky zkoušel oslovovat klienty jen e-mailem, individuálně, nebo přes takový designBAZAR na www.metafory.cz ( třeba brand www.44you.eu ), ale zatím bez výsledku. Kdyby se pod vaší záštitou pořádala kreativní aukce na výrazné a zajímavé nápady - třeba by to dost pomohlo nejen podnikatelům, ale i designu.
ODPOVĚĎ (23.1.2013 17:26)
Zastávám postoj, že bychom se jako designéři neměli podbízet a nechat se stavět do podřízené role vůči klentům.
OTÁZKA (23.1.2013 15:37) Petr Mareš
Jaké tvorba je pro Vás přínosnější. Tvorba korporátních identit, které jsou jistě zdrojem velkých peněz, nebo spíš projekty podporující umělecké aktivity jako audioobaly, katalogy nebo knihy?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 17:33)
Byl byste možná překvapen, že spolupráce s velkými klienty je někdy zajímavější než práce na nějakém uměleckém projektu. Záleží na konkrétních lidech se kterými spolupracujete a prostoru, který máte.
OTÁZKA (23.1.2013 15:46) Kroupa
Je někde (kromě portfolia) možné vidět průřez Vaší tvorbou (biografie, výstava)? A kdy a kde je Vás možné vidět s Tros Sketos?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 17:37)
Kromě našich webových stránek existuje ještě kniha Život štěstí překvapení, která vyšla v roce 2007 v nakladatelství Torst. Tros sketos je možné vidět 19. února v Paláci Akropolis.
OTÁZKA (23.1.2013 16:00) Petr Mareš
Co by byl vrchol Vašeho minimalistického snažení? Černý čtverec na bílém pozadí nebo jen čistá bílá plocha? :) Inspirovali Vás ve vaši práci např: Malevič, Duchamp nebo Bauhaus...případně jiní? Do jaké míry berete grafický design jako uměleckou činnost...?
ODPOVĚĎ (23.1.2013 17:47)
Obdivuji absolutní krásu a jednoduchost. Je třeba k ní ale dospět usilovnou prací a zkoumáním jako třeba Kazimir Malevič s Černým čtvercem na bílé ploše. Zajímá mě proces, který tomu předchází. Myslím, že grafický design se může ve svých vrcholných dílech stávat uměním a být i inspirací pro uměleckou tvorbu. Díky za všechny otázky a volte s radostí Karla Schwarzenberga.