31. března 2011 18:57 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Helmut Berger: Visconti
byl perfekcionalista

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Helmut Berger na pražském Febiofestu 2011 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Helmut Berger na pražském Febiofestu 2011 | foto:  František Vlček, Lidové noviny
PRAHA Helmut Berger dělal všechno možné, aby na pražském Febiofestu dostál své pověsti skandalisty a protivy. Tiskovku prospal, a když byl konečně "dovlečen" na rozhovor, odpovídal "na půl huby". Zkrátka nepůsobil zrovna vstřícně, v lepším případě nezúčastněně a strašně unaveně.

Nepochybně je to složitá umělecká osobnost, a přesto, že se vůbec nesnažil, určité charisma z něj stále vyzařovalo. A nepřehlédnutelný intelekt.

Večer na předávání ceny Kristián ovšem už předvedl dokonalou image hvězdy, která ví, jak se předvést svým obdivovatelům. A také vtipně ukázal, jak zrušit dlouhé proslovy – rychle popadl sošku, poděkoval, zvedl ji nad hlavu a pravil: a teď si musím jít sednout. Během následujících čtyř hodin, kdy jsme mohli sledovat, jak hraje titulní roli ve Viscontiho Ludvíkovi (a bylo mu pouhých 28 let), jsme se opět mohli přesvědčit, že patří k nejskvělejším hercům této planety. A ten si kaprice může dovolit.

LN Vaši rodiče měli hotel, což se často dědí. Vy jste nechtěl pokračovat v rodinném byznysu?
Ani v nejmenším, vůbec mě to nezajímalo. Navíc to byla šílená dřina, moje matka pracovala od rána do večera a otec také, vůbec nemohli pomyslet na to, že by někam jeli na dovolenou. Ale oni byli jiná generace, po válce byli v produktivním věku a vnímali svou práci jako samozřejmou povinnost.

LN Takže jste od toho utekl?
Takhle bych to neřekl, prostě jsem odešel, nebyl to můj osud.

Helmut Berger Luchino Visconti

LN Jak jste se dostal do Itálie a seznámil s Viscontim?
Studoval jsem v Perugii na univerzitě pro cizince italštinu. A když jsem měl volno, jezdil jsem po Umbrii na výlety a dostal jsem se i do Volterry, kde je muzeum svýznamnými etruskými památkami, ty jsem chtěl vidět. Tenkrát tam zrovna Visconti točil Hvězdy velkého vozu s Claudií Cardinalovou a Jeanem Sorelem. Potloukal jsem se kolem a tak jsem se poznali a spřátelili. 

LN Přímo při natáčení?
Ano, mě to moc zajímalo, byl jsem zvědavý, jak se dělá film.

LN Od takového zájmu k hlavním rolím ale bývá dlouhá cesta...
To jistě, ale Visconti právě sháněl neokoukaného mladíka, protože chtěl točit Musilovy Zmatky chovance Törlesse. A poslal za mnou svého asistenta do Rakouska a já jsem na tuhle roli udělal konkurz. Jenže práva ke zfilmování dostal o týden dřív Völker Schlöndorff, takže z projektu sešlo. Krátce nato pak začal psát scénář Soumrak bohů.  

LN A jak přišel na tohle téma?
Přijel za mnou do Kitzbühlu, kde jsem ho představil poslednímu potomkovi rodiny Kruppů. A to byl takový první impulz, protože Visconti už znal celou dekadentní historii této dynastie. A tak viděl, jak poslední Krupp žije, věděl o jeho vztahu s autoritativní matkou a bylo mu jasné, že je to on, kdo sám nese celou tíhu rodu.

LN Dostal jste jednu z hlavní rolí, měl jste vůbec do té doby nějakou hereckou zkušenost?
Ne, ale když jsem v osmnácti odjel do Londýna, zapsal jsem se na herecké kurzy a nějakou dobu je navštěvoval, ale pak mně to přišlo celé směšné a nechal jsem toho. Ale zaplatil jsem si soukromé hodiny herectví.

LN Ale vaše herecká škola byl hlavně Visconti, jaký byl režisér?
Pro mě ten první film byla hodně tvrdá práce. Nic neodpouštěl, bylo mu úplně jedno, že nemám žádné zkušenosti a že ostatní kolem mě naopak jsou profesionálové, pro které byly některé věci hračka.

LN A jaký byl způsob jeho práce?
Byl velký perfekcionista, což je o něm známé. Nesnesl žádnou kašírku, květiny musely být květiny, musel mít všechno pravé od svíček až po stříbro a krajky. A samozřejmě autentické. Sklo se přivezlo z Benátek, koně ze Sicílie, ale to nebylo nějaké pedantské lpění na reáliích, přesně věděl, proč to chce. A svou představu realizoval důsledně. Neexistovalo, aby nechal na někom jiném, jak budou vypadat kostýmy, líčení, všechno měl pod kontrolou.

LNA který z vašich společných filmů považujete za nejlepší?
Jednoznačně Ludvíka. To byla úžasná práce, připravoval jsem se na ni šest měsíců a studoval všechny dostupné dokumenty včetně Wagnerovy hudby. Ale nemám moc rád Rodinný portrét, nejde ani tak o to, jak je moje postava napsaná, ale jak hraju, rozčiluje mě to, vidím spoustu chyb a uvědomuji si, že jsem nebyl moc ve formě, a také Luchino už byl hodně nemocný, špatně chodil, takže pořád seděl a nemohl se tak důsledně věnovat hercům. Často se stalo, že dával psané pokyny a připomínky, vlastně to už tak úplně nebyl on, už byl na odchodu.

Helmut Berger a Dirk Bogarde ve snímku Soumrak bohů

LN Jak jste se vyrovnal s jeho smrtí?
Rok jsem nemohl pracovat, byl jsem na dně. Byla to pro mě tragédie. A ještě mě někteří osočili, že jsem ho využíval.

LN Netoužil jste přece jenom po jiném typu rolí, než byli cyničtí mladíci, kterými jste se u Viscontiho proslavil?
I jiní režiséři mi po Soumraku bohů nabízeli postavy mladých nacistů, třeba Rosselini. Naštěstí mě z toho klišé vysvobodil Vittorio de Sica. Nabídl mi roli židovského chlapce ve filmu Zahrada Finzi Continiů, který se odehrává ve Ferraře ve 30. letech 20. století. Snímek pak dostal Oskara, ale pro mě to byla složitá práce, de Sica byl výborný herec a režisér, ale mě pořád nutil, abych hrál jako on a pořád jsme se nemohli dohodnout. Já mu vysvětloval, že jsem Helmut Berger, a ne de Sica. Ale nemůžu říct, že by se mi s někým dělalo hůř a s někým lépe, každý režisér je jiný, s každým to byla jiná zkušenost, která člověka, když ovšem chce, obohatí.

Helmut Berger (*1944)

Patřil k nejkrásnějším mužům světovém filmu – mladý eféb, vedle něhož bledly i vyhlášené krasavice. O první místo soupeřil s Alainem Delonem a traduje se, že když jej v Římě potkal na Španělském náměstí, křičel na něj: To já jsem vdova po Viscontim, já, rozumíš! "Ale to už je strašně dávno," řekl při rozhovoru a o svém divokém mládí v 60. a 70. letech v podstatě vůbec nechtěl mluvit, zatímco v mladších letech býval sdílnější a otevřeně mluvil o své bisexualitě. Ovšem pokaždé říkal něco jiného. Vztah s Luchinem Viscontim, jeho objevitelem, trval až do režisérovy smrti, která pro Bergera znamenala velký psychický zlom a vlastně i materiální potíže. Závěť, v níž mu Visconti vše odkázal, se nikdy nenašla. Berger se také rok po jeho smrti pokusil o sebevraždu a měl vážné problémy s drogami a alkoholem. O pár let později prohlásil na dotaz, zda ještě truchlí: "Co je to za nesmysl?"

LN Vy jste také točil v Americe, kromě třetího dílu Coppolova Kmotra třeba i seriál Dynasty, to mně k vám moc nesedí. Jak k tomu došlo?
Seznámil jsem se v Londýně s Joan Collinsovou a ta dostala nápad, že bych v tom mohl hrát. Tak jsem si řekl proč ne. Ze začátku to byl zmatek, ale pak si to sedlo a hrály tam také velké americké hvězdy Kirk Douglas, Burt Lancaster. Na mě ale byl způsob práce v Americe příliš neosobní, jelo to jako stroj.

LN Vydal jste svou autobiografii s názvem Já, která ale vyšla pouze v Německu, prý jste její vydání v Itálii zakázal. Proč?
Nic jsem nezakázal, nevím proč v Itálii nevyšla, třeba je nějaký problém s autorskými právy, co já vím. Napsala ji moje přítelkyně spisovatelka a novinářka a chronologicky a otevřeně vypráví, jak šel můj život. Když ta kniha vznikala, teprve jsem si uvědomil, že se odehrával mezi natáčením a že jsem pořád byl pryč, v cizině – v Paříži, Londýně, Barceloně, v Americe.

LN A na 60 a 70. léta vzpomínáte jak?
To byla nádhera. Pořád na cestě. A pořád jsme proti něčemu bojovali a mysleli to vážně.

LN A teď žijete v Itálii, nebo v Rakousku?
Před šesti lety jsem se vrátil do Salcburku za maminkou, která byla tehdy moc nemocná a pak zemřela. A už jsem tam zůstal.

  • 0Diskuse
Jana Machalická

Autor

Jana Machalickájana.machalicka@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na Lidovky.cz