Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Hitchcock: Obraz mistra napětí zanikl pod líčidly

USA

  7:00
Životopisný snímek Hitchcock se opírá o herecký výkon Helen Mirrenové, statování Anthonyho Hopkinse a prvoplánovou představu o natáčení filmů.

Anthony Hopkins ve filmu Hitchcock foto: 20th Century Fox

Filmové dějiny nejsou žádným bezpečně zakonzervovaným tvarem a režisér Alfred Hitchcock se nyní - víc než třicet let po své smrti - dostává znovu na pořad dne. Důkazem znovuoživeného zájmu o tohoto výjimečného tvůrce je i biografický film Hitchcock, který vznikl loni a právě vstupuje i do našich kin.

Pozornost v loňském roce vyvolalo také životopisné televizní drama společnosti HBO The Girl, zabývající se vztahem slavného režiséra a jeho oblíbené herečky Tippi Hedrenové během natáčení filmů Ptáci a Marnie. Film Hitchcock, který režíroval Angličan Sacha Gervasi, se odehrává jen o pár let dříve a do děje zapojuje některé spletité okolnosti vzniku předchozího Hitchcockova snímku, thrilleru Psycho (1960).

Respektovaný „mistr napětí“ po úspěchu špionského thrilleru Na sever Severozápadní linkou odmítl natočit další podobný oddechový kousek s hereckou hvězdou v hlavní roli. Nadchl se naopak pro adaptaci románu Roberta Blocha, inspirovanou skutečným případem psychopatického vraha Eda Geina. Když Hitchcock nenašel podporu u svého dvorního produkčního studia, vložil do projektu vlastní peníze a realizoval ho úsporně, jako nízkonákladový černobílý snímek.

Hitchcock

USA 2012
Režie: Sacha Gervasi
Hrají: Anthony Hopkins, Helen Mirrenová a další
Premiéra 7. 2. 2013

Psycho je přitom dnes považováno za jedno z vůbec nejlepších Hitchcockových děl, přestože prim momentálně hraje jeho o dva roky starší Vertigo: to v loňském žebříčku hlasování o nejlepší film všech dob iniciovaném časopisem Sight and Sound dokonce sesadilo po půlstoletí dominance z první příčky kultovní umělecký hit Občan Kane.

V kariéře Alfreda Hitchcocka však právě Psycho patří k divácky nejúspěšnějším projektům: s rozpočtem 800 tisíc přineslo do pokladen kin jen v USA 32 milionů dolarů. Po režisérově smrti studio Universal realizovalo dvě jeho pokračování. Vznikl i televizní prequel o mládí psychopatického hrdiny filmu Normana Batese a velmi doslovný, nepovedený remake v režii Guse Van Santa.

Žádný z těchto snímků ovšem nepřibližuje nepředvídatelnost a mrazivou děsivost původního díla - a na tom naneštěstí nic nemění ani ledabylá životopisná črta Hitchcock.

Zábava pro orangutana

Snímek Sachy Gervasiho líčí s nadhledem některé okolnosti vzniku a uvedení Psycha (ze kterého však divák neuvidí ani jediný záběr).

Scenárista John J. McLaughlin se ovšem soustřeďuje především na vztah mezi tehdy jednašedesátiletým režisérem a jeho životní partnerkou a letitou spolupracovnicí Almou Revilleovou. Umělecké tápání slavného filmaře tak těsně propojuje s krizí manželského vztahu, který trval víc než třiapadesát let - až do Hitchcockovy smrti v roce 1980.

Alfred Hitchcock je v podání zkušeného Anthonyho Hopkinse narcistním tlusťochem, který krizi středního věku kompenzuje arogancí, tučným jídlem a zálibným týráním další z řady svých oblíbených blonďatých hvězd - Janet Leighové (jíž svou plavou krásu propůjčila Scarlett Johanssonová). Přitom však „Hitch“ s tichou hrůzou sleduje, jak jeho stále atraktivní a do té doby oddaná Alma podléhá kouzlu štramáckého spisovatele Cooka. „Nevěra“ ženy, zmožené po boku slavného manžela dlouholetou pracovní nevytížeností, se přitom zakládá na tom, že Alma s Cookem píše tajně scénář. Nové sblížení partnerů pak nastává ve chvíli, kdy se Alma ujme střihu Psycha a vtiskne Alfredově poněkud nesoustředěné práci úsporný a racionální tvar.

Alma a Alfred. Vztah manželů Hitchcockových zachrání společná práce.

Zatímco případný herecký přínos Anthonyho Hopkinse v titulní roli zcela potlačují maskérské efekty (jimž se kupodivu dostalo oscarové nominace), britská herečka Helen Mirrenová podává v roli Almy přirozený, roztomile ironický výkon. To díky ní film Hitchcock alespoň částečně funguje coby standardní romantická komedie - respektive jako její populární poddruh pro starší a pokročilé, „remarriage story“ (tedy jako vyprávění o manželském páru, který úspěšně čelí odstředivým tendencím uvnitř svého vztahu).

Pro toho, kdo zná nějaké Hitchcockovy filmy a případně něco ví i o slavném filmaři, je Gervasiho dílo mnohem větší prohrou, než jakou byl nedávno civilně pojatý životopisný snímek Můj týden s Marilyn. Nepříliš zkušený Sacha Gervasi totiž ještě zdůrazňuje nejapnosti scénáře, který se pokouší profesi režiséra a jeho práci s diváckým očekáváním přiblížit způsobem, hodným leda tak inteligence unaveného orangutana.

Filmový „Hitch“ tak absolvuje psychoanalýzu u předobrazu svého hrdiny Eda Gaina a při premiéře Psycha v předsálí doslova „diriguje“ jednotlivé reakce publika. Pokud ovšem nepatříte mezi Hitchcockovy ctitele, může na vás Gervasiho dílko působit jako rozmarná vyprávěnka o jakémsi frustrovaném chlapíkovi, který je shodou okolností filmový režisér a natáčí zrovna cosi jako horor, který byste nikdy v životě nechtěli vidět. S výjimkou slavné scény vraždy ve sprše - a tu si můžete pustit na YouTube.

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...