24. února 2010 12:37 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Hurá na Toyotu. Kápne z toho všem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Toyota (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Toyota (ilustrační foto) | foto: Reuters
Hon na japonskou Toyotu ve Spojených státech vrcholí. Právníci si mnou ruce a přes inzeráty v novinách hledají lidi, kteří s toyotou nabourali a v ideálním případě si přitom něco udělali. Už léta letoucí přece platí, že taková hromadná žaloba může vynést balík. Doposud se povedlo nashromáždit 34 případů smrtelných havárií starých až devět let, které mohlo, ale nemuselo zavinit to, že se auto chovalo "nepředloženě" a buď nevysvětlitelně zrychlovalo, nebo špatně brzdilo. Mohlo, píší noviny, ale lidem v hlavě uvízne jen to číslo.

Právě dnes by měl před zvláštní komisí amerického Kongresu mluvit šéf automobilky Akio Toyoda. Deník The New York Times ho v editorialu (Questions for Mr. Toyoda) vyvzval, aby popravdě řekl... co vlastně? Toyoda se už zákazníkům omluvil, jeho lidé dělají všechno pro to, aby přišli záhadě s několika případy špatně fungujících pedálů na kloub, takže o co ještě jde?

V sázce je hodně. Toyota si vybudovala pověst nejspolehlivější značky - připomíná to i Toyoda v komentáři napsaném pro list The Wall Street Journal (Back to Basics for Toyota) s tím, že jen v uplynulých dvou desetiletích získala automobilka od nezávislých expertů víc než 700 ocenění kvality. Stejně tak platí, že udává tón nejen ve způsobu výroby (Toyota Way studují a využívají i jiné automobilky, příklad najdeme i v Česku, v kolínské fabrice TPCA) i ve vývoji nových technologií, což dokazuje hybrid Prius. Aby toho nebylo málo, stala se největším výrobcem aut na světě. Prvenství vyfoukla americkému GM. Jen tato základní fakta dělají z Toyoty terč pro celou řadu střelců.

V první linii stojí už zmiňovaní právníci. Běžní Američané je vlastně nenávidějí, ale ochotně změní názor, když se naskytne příležitost přivydělat si (své o tom ví například Ford atd.).

Hned za právníky stojí další automobilky. Výrobci aut spolu svádějí nemilosrdný boj už desítky let. Trh se rychle smrskává a kdo se chce prosadit, musí mít nejen ostré lokty, ale i pečlivě studovat a analyzovat trh a nebát se investovat do technologií typu hybridního pohonu. Americkým výrobcům rozhodně nechybějí ostré lokty, s tou chutí inovovat už je to horší (GM se například v době, kdy začaly růst ceny ropy, rozhodla investovat do licence na výrobu původně armádního Hummeru, který lidově řečeno žere i trávu kolem silnice - zájem Američanů o velká auta nikdy nepoleví, zněl argument GM).

Za vším je zkrátka boj o trh (viz článek v dnešním vydání listu The Los Angeles Times "Toyota´s rival rush to fill void"). Ve specifických podmínkách Ameriky jde ale o víc. Rozpoutal se i boj o vliv. Hned několik novin v uplynulých dnech rozebíralo, jak moc se Toyota etablovala ve Washigtonu - komu kolik přispívá atd. Takže komentáře jako v dnešním editorialu deníku The New York Times typu: "Toyota by měla vysvětlit, kdy a jak oznámila Úřadu pro bezpečnost provozu, že řeší problémy s auty. Američané mají víc než dobrý důvod obávat se, že úřad nekonal dobře svou práci" jsou současně výzvou k tomu, aby se automobilka přiznala k tomu, že uplácí zákonodárce.

Z většiny článků se pomalu začíná vytrácet podstata problému, přesněji řečeno závada, která v několika případech způsobila náhlé a nevysvětlitelné zrychlení. Toyota přišla s vysvětlením a stáhla kvůli tomu pro jistotu do servisu po celém světě miliony aut. Daleko zajímavější je ale spekulovat o tom, že je za vším nevyzpytatelná elektronika, která auta mění v pojízdné rakve. Tón článků v americkém tisku nese ještě jeden podobný rys - vykresluje Toyotu jako firmu, která si byla tak jistá svým postavením a nedotknutelností, že prostě odmítla přiznat, že by mohla mít problém.

Vypadá to, že problémy přišly v pravou chvíli. Američané by zas po dlouhé době mohli dostat chuť kupovat jenom americké zboží - v čele s auťáky.

Článek The New York Times najdete zde:

Sloupek Akia Toyoty v The Wall Street Journal najdete zde:

Článek The Los Angeles Times najdete zde:

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz