Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Islamisté si do Sýrie vozí iPady a chválí si pětihvězdičkový džihád

Afghánistán

  14:56
Co potřebuje islamista bojující v Sýrii? Tedy kromě své zbraně? Do "kápézetky" správného válečníka patří iPad, Red Bull či gel na vlasy, napsal The Daily Telegraph. Alláh nás odměnil, v Sýrii je džihád pětihvězdičkový, lákají radikálové na sociálních sítích nové rekruty.

Syrští rebelové s iPadem foto: Reuters

Jak v Sýrii přibývá zahraničních extremistů z technologicky vyspělých civilizací v Severní Americe nebo Evropě, šíří se dlouholetou válkou nový fenomén - často zvaný "pětihvězdičkový" džihád. Bojovníci chatují na internetu, posílají fotografie na sociální sítě a místa bojů přirovnávají k luxusnímu hotelu.

Chtějí tím přilákat další radikalizované mladíky, kteří se zatím k odchodu z domova do syrské mely nerozhoupali. V jednom z velmi rozšířených tweetů se píše: "Bratr, který byl v Mali (konflikt z roku 2012), si dva měsíce nemohl vyměnit oblečení nebo se osprchovat. Zato teď ho Alláh odměnil, tady je to pětihvězdičkový džihád."

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Širaze Mahera z Mezinárodního centra pro studium radikalizace (ICSR), který podrobně sleduje aktivity džihádistů na internetu, jsou v doporučené výbavě bojovníka 21. století tři věci: toaletní papír, krabička první pomoci a iPad.

To ostře kontrastuje například se svatou válkou v Afghánistánu v 80. letech, kde džihádisté dodržovali téměř asketické postupy a vydrželi odříznutí od světa i několik měsíců.

Nyní mohou hrát po nocích on-line hry, sledovat nová videa al-Káidy nebo posílat vzkazy blízkým ve Velké Británii, Dánsku či třeba Spojených státech.

"Hodně mužů přišlo ze západních společností a jsou zvyklí používat média jako Twitter a podobně. Je to pro ně rychlá a užitečná platforma, jak sdílet informace," řekl Maher pro .

Když máte pauzu, dáte si KitKat

Právě britský deník začal zkoumat on-line aktivity radikálních islamistů na syrské frontě a zjistil, že internet je využívaný jako efektivní nástroj k verbování nových posil. Ti, kdo nemají v Sýrii žádné kontakty, ale rádi by se zapojili, se snadno mohou na cokoliv zeptat. Například bojovníka s účtem .

Ten nedávno napsal, že je nezbytné mít s sebou iPad (nebo něco jiného s wi-fi), mýdlo a vlasové přípravky. "Moje afro se rozpouští," vzkázal.

Džihádisté popisem luxusu uprostřed bojů chtějí naznačit, že v Sýrii je zvláštní prostředí, které však nebude trvat navěky. Ať tedy nováčci přijdou a také si ho ještě užijí. "V porovnání s odříkáním v Kandaháru tito kluci sdílejí fotografie, kde pijí Red Bull a jedí čokoládové tyčinky. Oni vědí, že zemřou, že se obětují za džihád. Zároveň tím ale také říkají, že když máte pauzu, dáte si KitKat," tvrdí Maher.

Analytik tvrdí, že sociální média pomáhají radikálním islamistům z Británie v odchodu do boje. "Když anglicky mluvící džihádista napíše na Twitter, hned se objeví mnoho komentářů z Británie a otázek: Jak se tam můžu dostat?"

Kromě rad pro nezkušené bojovníky, autentických zážitků z bitev a vzkazů rodinám a kamarádům se na sociálních sítích objevuje také nový úkaz zvaný "mučednické tweety". Islamisté tam zveřejňují fotografie a zprávy o spolubojovnících, kteří zemřeli "jako mučedníci" ve jménu svaté války. Snadno tak dají světu vědět, kdo další se obětoval za principy islámu, a šíří tím svůj vliv.

Autor: