27. dubna 2011 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Jak nenaletět: Poznáte
nezávislou recenzi?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Sushi - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sushi - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
Mám rád kvalitní recenze restaurací. Jenže ne všechny, které se v českých sdělovacích prostředcích objevují, jsou skutečně nezávislé.

Ještě dnes si živě pamatuji na peklo, které před dávnými lety propuklo, když vyšla recenze na naši restauraci od respektovaného autora v novinách, které četla převážně naše cílová skupina hostů.

Kompletní personál s kopiemi recenze v rukou nastoupený v pozoru proti majiteli podniku, napůl vzteklému k nepříčetnosti a napůl zklamanému k slzám, si vyslechl asi hodinovou, vysoce nepříjemnou přednášku. Všechny oči sklopené k zemi a nikdo neměl jedinou připomínku.

Ono totiž té recenzi nebylo co vytknout. Byla napsaná bez emocí, věcně a každý argument byl podepřen fakty. A tak jsme si onoho smutného dne odnesli kromě informace, že se odměny až do odvolání ruší, i dostatek instrukcí, co všechno bude potřeba změnit.

Nezávislé recenze? Kde je hledat?
Lze v současné době vůbec ještě najít recenze, které mají tyto parametry? Recenze, které obsahují fakta, jež nám čtenářům pomohou s rozhodováním, zda restauraci navštívit, či nikoliv, a na druhé straně mohou pomoci i samotné restauraci s pojmenováním a řešením problému?

Když se dnes otočím zpátky, vidím, jak moc jsem byl v posuzování kvality recenzí naivní. Automaticky jsem předpokládal, že se jedná o žánr, ke kterému jsou potřeba určité znalosti a hlavně důvěryhodná nezávislost. V tomhle přesvědčení jsem žil až do chvíle, kdy jsem se kromě běžných provozních záležitostí byl nucen podstatně více věnovat také marketingu naší restaurace.

Cokoliv se totiž v restauraci "upeče", je také potřeba pořádně prodat co největšímu počtu potenciálních hostů.

Na něco stačí podnik sám, ale časem třeba zjistí, že se vyplatí spolupráce s PR agenturou, která pomůže šířit slávu a aktivity podniku tam, kam samotná restaurace bez kontaktů nedosáhne. V tu chvíli přichází na přetřes i možnost článků, které na objednávku sepíše někdo, kdo se jídlem zabývá. Osobně s touto formou prezentace nemám sebemenší problém, avšak jedině za podmínky, že je z výsledku každému čtenáři ihned jasné, že se v žádném případě nejedná o nezávislé hodnocení.

A tak tomu, bohužel, v České republice často není (sobotní přílohu LN Relax, ve které recenze vycházejí, musím v tomto ohledu vzít v ochranu, nezávislá prokazatelně je).

Přečtěte si recenze restaurací LN


Recenzentka LN Laura Baranik radí, kolik platit spropitné.

Dnes již vím, komu nezávislou recenzi z principu neuvěřím a od kterého autora si ji naopak s chutí přečtu. Vím, kdo mi formou recenze bude doporučovat pouze podniky svých přátel nebo mi bude tlačit jím adorovanou kuchařskou hvězdu. Kdo je schopen na objednávku sepsat tiskovou zprávu a po čase ji – jemně poupravenou – recyklovat do podoby pozitivní recenze.

Zároveň ale také vím, ke komu zajít pro skutečně kvalitní informace a ke komu třeba jen pro michelinské drby. Vím také, že přílišný mediální výskyt jedné restaurace nemusí hned znamenat, že je lepší než restaurace, které nemají své PR tak dobře zvládnuté. Prostě beru recenzenty jako dodavatele.

Dodavatele informací, u kterých mě zajímá hlavně kvalita, poctivost a konzistence názorů.

Jaké recenzi věřit?
Pokud mám dát svůj vlastní tip na opravdu dobrého dodavatele nezávislých recenzí, musím zmínit průvodce po restauracích Scuk.cz. Je to projekt s jasně deklarovaným kodexem recenzenta, který vznikl jako protipól mnoha seriózně se tvářících průvodců, plných esemeskových recenzí od bůhvíkoho.

Myslím, že doba nepřeje solitérům, ale především podobným komunitním projektům. A osobně nevěřím, že si u nás může udělat jméno a potřebný kredit nějaký nový, začínající recenzent stojící mimo podobnou platformu. Takový, jehož recenze by dokázaly restauraci "udělat" nebo naopak postavit personál do pozoru a hosty odlákat od případné návštěvy. Naopak pevně věřím, že maximálně do dvou tří let bude pro úspěch restaurace důležité právě její postavení na Scuku. A stejně tak důležitou roli bude hrát Scuk pro nás hosty při výběru restaurace. Určitě podstatně důležitější než sice nejrespektovanější, ale u nás prakticky nepoužitelný michelinský průvodce.

Matouš Petráň
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz