Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Jak se zlepší České dráhy? Ptejte se ombudsmana Fejka

Petr Fejk

UKONČENO

Bývalý ředitel pražské zoo Petr Fejk od března pracuje pro České dráhy. Zastává tu post ombudsmana kvality - zabývá se péčí o cestující a řeší stížnosti zákazníků. Jeho dalším úkolem je zvyšování úrovně služeb Českých drah. Jaké jsou jsou jeho plány? Co chce u Českých drah zlepšit? Petr Fejk odpovídal on-line. K otázkám čtenářům se ještě vrátí.

položených otázek: 61 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (4.4.2011 13:26) Milan
Predne vam preji uspechy,jako red. zoo jste byl skvely.Ma otazka zni:Kde vidite nejvetsi problem mezi privatnimi dopravci a statnimi a proc je stale problem nedoresen,myslim pousteni priv.dopravcu na koleje
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:18)
Dobrý den. Omlouvám se za malé zpoždění. Už jsem otázkám plně k dispozici. Děkuji za přání. Privátní dopravci již několik let mohou vyjet a nikdo jim v tom nebrání. Problém je spíše v tom, že bez veřejné objednávky a úhrady nákladů státem nebo regionem je takové podnikání ztrátové. I v zahraničí funguje většina soukromých dopravců na základě státní objednávky a za státní peníze. Osobně nemám s konkurencí na kolejích žádný problém. Je to zdravé.
OTÁZKA (5.4.2011 9:36) Ivan
Myslíte si,že řídit české dráhy je stejné jako řídit zoologickou zahradu?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:22)
V něčem je to podobné, v něčem rozdílné, jako ve všech oborech. Pro mě hlavní rozdíl spočívá v tom, že pražskou zoo jsem řídil, České dráhy ne. Jsem zde jen kolečko ve velkém stroji. To však můj úkol pro mě osobně nijak nesnižuje. Pokud jste myslel otázku jako metaforu, vůbec tak nepřemýšlím.
OTÁZKA (4.4.2011 12:07) helena
Mohly by být na větších nádražích vozíky na odvoz zavazadel k autu, jako jsou v supermarketech či na letištích? V Bavorsku na malém nádraží jsem je viděla.
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:29)
Souhlasím s Vámi. Podněty, jako je ten Váš, si rád vezmu za své. Na nádražích, která jsou bezbariérová, jde o logický a celkem jednoduše realizovatelný doplněk zákaznického servisu, který je zcela oprávněné po nás chtít.
OTÁZKA (4.4.2011 17:15) Martin Š.
Pane ombudsmane, nikdo nikdy neřešil, že některá česká nádraží jsou zamořena holuby. Namátkou si vzpomínám: Praha Masarykovo (všude), Praha-Holešovice (vestibul, 1.nástupiště), Ústí nad Labem (1.nástupiště), Plzeň (vestibul). V některých místech nevíte, zda máte hlídat padání trusu shora anebo s pohledem na zem kličkovat mezi cákanci. V zimě se hojně vyskytovali i v hale pražského hlavního nádraží, dnes je jich tam míň, ale stále jsou. Střílet ani lovit se nedají, uklízet pořád dokola se nedá, cestující budou po zemi házet drobky a zbytky pořád. Změní se něco?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:37)
Holubi jsou obecným problémem měst, nikoli jen nádraží. ČD se tomuto problému věnuje se srovnatelnou intenzitou a metodikou jako města. Mnoho míst na nádražích je vybaveno sítěmi nebo trny proti usazování holubů. Nejnověji je vybavena těmito opatřeními stanice Praha hl.n. Zábrany proti holubům byly nákladem několika desítek tisíc korun instalovány např. v Plzni na hlavním nádraží, v Rokycanech, v Hodoníně atd. To jen namátkou, co jsem operativně zjistil.
OTÁZKA (4.4.2011 16:57) kladnyhrdina
Budete něco dělat s naprostou degradací cestování první třídou? Všechny nové vozy první třídy jsou jen velkoprostorové, což nevyhovuje každému - telefonování a hlučné hovory manažerů o práci ruší ostatní, nelze si individuálně nastavit teplotu, což kupé umožňuje. Sedačky v první třídě by měly být ztělesněním komfortu i při dlouhých cestách, místo toho se tam montují tvrdé skořepiny oblíbené firmy Borcad. Koberce se ruší, ačkoliv vyrazně tlumí hluk. Máte alespoň nějakou dobrou zprávu pro uživatele 1. třídy?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:40)
Většina moderních vlaků má pouze velkoprostorové uspořádání a v celé Evropě je patrný odklon od oddílových vozů v první i ve druhé třídě. Většina nových vozů včetně uvažovaných souprav Railjet jsou velkoprostorové koncepce. Samozřejmostí u nových vozů 1. třídy jsou elektrické zásuvky a pracujeme na dosazení wi-fi. Jako první by měla být wi-fi v pendolinech.
OTÁZKA (4.4.2011 15:27) richtrova
Dobrý den,mezinárodní vlaky EC na sebe vzájemně pro přestup mezi nimi při zpoždění nečekají (dle sdělení na inf."dneska se čeká tak max.5minut".).Je to rozhodnutí ČD nebo to v tomto případě zahr.vlaků záleží na zahr.partnerech?Konkrétní zážitek,příště raději autobusem,byť vlaky mám mnohem raději,ale tohle už nikdy nechci absolvovat:Cesta Brno-Bratislava,EC směr Vídeň,trasa Brno-Břeclav,tam přestup na EC směr Budapešť.Na přestup podle jízd.řádu ca 3min. v Břeclavi,jede-li na čas,dá se stihnout. Jenže 1.spoj měl 25min. zpoždění-výsledek: člověk v podvečer trčí v Břeclavi,neb spoj EC ujel a zoufale se snaží zjistit,jak se dostat do BA.Jediná možnost byla dva osobní vlaky.Cesta místo ca 1,5h trvala 3h.Uprostřed prac.týdne docela nezanedbatelná časová ztráta.Nelze s tímto systémem (myslím obecně) něco udělat.Ještě podotknu,že by alespoň neškodilo pasažéry VČAS, již na nádraží, rozhlasem informovat,že spoj skutečně nepočká! Ne každý má již tuto zkušenost aby to SÁM věděl!Přístup ČD k zákazníkům stylem "neznalost neomlouvá" je přinejmenším dost přezíravý...Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:45)
Čekací doba mezi vlaky EC je ve většině Evropy 5 minut, v Břeclavi jsou čekací doby delší, např. mezi vlaky Vindobona a Moravia je to 10 minut. Informace o případných přípojích a delších čekacích časech může zprostředkovat vlakvedoucí přímo ve vlaku. V opodstatněných případech může dispečer povolit i delší čekání, např. při nevelkém překročení 10 minutového zdržení a větší frekvenci přestupujících zákazníků. Při delším čekání ale může dojít k rozvázání přípojů v dalších zemích, např. v Bratislavě nebo v Budapešti, a proto není možné vždy s přípojným spojem čekat, např. 25 minut. Pro cestu z Brna do Bratislavy můžete využít i přímé spoje bez přestupu, např. vlaky EC Jan Jesenius z Brna v 18.24 nebo SC Slovenská strela ve 20.38 hod. Před odchodem na nádraží lze zjistit aktuální přesnost spoje na internetu nebo přes mobilní telefon a při jeho větším zpoždění a zřejmé možnosti rozvázání přípoje je možné ještě před odchodem např. z domova nebo kanceláře upravit plánovanou cestu a využít například pozdější přímý spoj.
OTÁZKA (4.4.2011 13:44) Marek
Dobry den, 1/ konkretni podnet : Sp 1906 Šembera - Nymburk -> Praha Mas. n. - v jizdnim radu je uvedeno, ze ve vlaku je zarazen vuz 1. tridy. V 25% pripadu ale vuz zarazen neni. 2/ Jakto, ze revizor nema pravo (alespon tak mi to bylo receno) nauctovat cernemu posozerovi pokutu? Potkal jsem ho parkrat v primestskem vlaku v Praze, ale pokud nekdo nemel listek, nebo sedel v 1. tride s listkem do druhe, revizor udelal POUZE TO, CO NORMALNE DELA PRUVODCI! Prodal jizdenku, a bylo. K cemu potom jsou? Jak k tomu prijdu ja, ktery si tu jednicku poctive plati?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 10:52)
Ad 1) Upřímně nevím, zda má nezařazování 1.třídy na tomto spoji tak vysoké procento případů. Určitě by k tomu mělo docházet opouze výjimečně, v případě technické závady apod. Ad 2) Revizor ukládá pokutu pokud je k tomu oprávněn. U železnice je ale jiný systém odbavení než v městské dopravě a revizor zde postupuje jinak. V MHD musíte mít koupený lístek před vstupem do metra nebo hned po nástupu do tramvaje nebo autobusu a pokud ho nemáte, musíte hned zaplatit pokutu. U železnice jsou ale neobsazené zastávky a jízdenku si kupujete až ve vlaku u průvodčího. Pokud přijde revizor dříve než průvodčí, tak kontroluje a vydává jízdenky jako průvodčí. Pokud ale cestující měl mít jízdenku a nemá ji, pak může účtovat příslušnou pokutu, např. z obsazené stanice nebo na tratích se samoobslužným systémem, kde to funguje podobně jako v MHD.
OTÁZKA (4.4.2011 13:12) škutek
vlak v pátek 13.40 do Chebu je narvaný a nebo jede zadní vagon prázdný a zamčený, nejde přidat volnou kapacitu?,děkuji
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:03)
Pravděpodobně myslíte odjezd z Prahy Holešovic a rychlík Bílina. Vlak má 3 a půl vozu druhé třídy s kapacitou 270 míst k sezení ve 2. třídě. Podle posledních průzkumů je v pátek tento vlak obsazen z centra Prahy přibližně 180 cestujícími a z Holešovic cca 200 až 210 cestujícími. Víkendové využití kapacity spojů monitorujeme a o nasazení posily vždy rozhodují čísla. Chápu, že se plným vlakem cestuje méně příjemně než poloprázdným, ale pokud jsou ve vlaku prázdná místa k sezení, není důvod nasazovat posilu. Navíc je samozřejmě možné gatantovat si místo jeho rezervací nebo využít jiný, méně zatížený spoj. Např. pokud cestujete do Ústí nad Labem, můžete využít spoje ve 12.59 hod. nebo ve 14.40 hod. Prázdný a zamčený vagón jede se soupravou pouze, je-li jako závadný převážen do příslušného depa k opravě závady. Měl by však být v takovém případě řádně označen, aby nevyvolával dojem, že jde o "schválnost".
OTÁZKA (4.4.2011 13:03) Lukáš Podrojski
Dobrý den, jezdím vlakem denně do práce do Prahy. Zajímalo by mě kdy začnou jezdit normální, nové rychlíkové soupravy běžné v západní Evropě tj. s funkčním vytápěním, klimatizací, WC, přípojkou na notebook apod. Cesta stávajícím 40 let starým šrotem je už neúnosná. Upřímně doufám spíše v možnost, že bude moci jezdit co nejdřve konkurence a já pak již nebudu muset používat ČD. Otázka ohledně ČD se pak vyřeší rychle sama...
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:15)
Bohužel jste neuvedl konkrétnější trať, aby mohla být odpověď přesnější. V příměstské dopravě v Praze jezdí přes 60 souprav CityElefant s klimatizací, v první třídě se zásuvkami 230 V pro napájení PC, novější série mají uzavřený systém WC. Tyto vlaky jsou plně srovnatelné s tím, co jezdí na západ od České republiky. Hodnota těchto vlaků je přes 12 miliard korun. V letošním roce zřejmě začnou jezdit i na Benešov u Prahy. U rychlíků probíhá revitalizace 110 vozů, modernizace vozů pro vlaky EC a IC a připravuje se modernizace přibližně 250 dalších vozů, které se používají i v rychlících. Pro trať Cheb – Plzeň – Beroun – Praha chceme koupit vozy z Rakouska a nyní o tomto nákupu jednáme a do provozu je chceme nasadit letos. Jinými slovy, odpovědí na Vaši otázku je postupný proces nápravy něčeho, co bylo v minulosti zanedbáno přerušením kontinuity investic do vlaků. Modernizace vlaků je nyní v ČD naprostá priorita a zaručuji Vám, že postupně pocítíte výsledky. Konkurence je určitě dobrá věc a nijak se jí ČD nebrání. Jako národní dopravce s několika tisíci vlaky řeší však ČD diametrálně jinou investiční problematiku a zátěž než soukromý dopravce, který si pořídí a provozuje několik souprav na vybraných tratích.
OTÁZKA (4.4.2011 12:14) Monika Muchová
Dobrý den, už přede dvěma týdny jsem Vám posílal e-mail, v němž jsem se dotazovala,zda konečně nebudou nasazeny vyhovující vlaky na nový koridor Praha - Strančice. Stál jistě nemálo peněz, ale jezdí po něm ve všedních dnech staré, technicky hluboko za zenitem vybavené soupravy. No vybavené je přehnané - absolutně nevybavené, poruchové a nedůstouné cestujícím, kteří denně dojíždějí za prací do Prahy (nikdy nevíte, zda dojedete do práce a zpět). Na všechny možné regionáoní tratě jsou nasazovány nové soupravy, jen tato trať je stále mimo zájem drah. Škoda vynaložených peněz za naprosto nevyužívaný koridor! Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:19)
Nasazení nových souprav na tuto trať letos projednáme se Středočeským krajem a pokud se to podaří, první by tam mohli vyjet ještě letos. Již nyní někdy nové soupravy nahrazují ty starší. Zároveň je uzavřen kontrakt na dodávku dalších 4 souprav určených speciálně pro tuto trať v hodnotě přes 800 milionů korun. Budou vyrobeny v roce 2012.
OTÁZKA (4.4.2011 12:54) bt
Bylo by dobré, aby nebyly v zimě přetápěné vagony, jak motorákové s naftou, tak elektrické. Když se netopí, bývá to porucha. Ale špatně nastavené topení by být nemuselo. Příjemná t = 20° C někdy bývá hodně překročená.
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:24)
Souhlasím s Vámi. Na to nelze jinak odpovědět. Někdy může jít o chybu obsluhy vlaku, většinou je však na vině stáří vozu a technická omezení regulace tepla. Vždy v takovém případě asertivně oslovte průvodčího. Pokud může, nastavení regulace změní. Za případy, kdy se tak v budoucnu nestane, se Vám předem omlouvám :)
OTÁZKA (4.4.2011 18:56) Heřmánková L.
Ráda bych věděla, kdy budou jezdit "lepší" vlaky na trati Luhačovice - Praha. Stále jezdí staré,špinavé,koženková sedadla, často nepříjemní průvodčí (ani neumí pozdravit,jen zařvat "nachystejte si jízdenky".Prostě - nic se za dvacet let (!) nezměnilo. PROSÍM O KONKRETNÍ ODPOVĚĎ !!!!!! A vůbec, můžete na které trati na Moravě jste nasadili novější soupravy ?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:35)
Se stářím a často nevyhovujícím stavem vozů na dálkových spojích nelze než souhlasit. Železniční doprava je obor, v němž musí fungovat plynulá investiční kontinuita obnovy a modernizace vozového parku. Jak se tato kontinuita přeruší, těžko a s velkou rozpočtovou zátěží se pak dohání. To se přesně stalo v posledních téměř 20 letech na dálkových spojích. S nápravou se začalo loni a první dvacítka vozů je již v provozu. Uzavřené kontrakty jsou na revitalizaci 110 vozů pro rychlíky, probíhá modernizace vozů pro EC/IC vlaky, což se nejvíce projeví na expresech a InterCity vlacích. Na modernizaci dalších rychlíků jsou už nyní vyhlášena výběrová řízení. Revitalizované rychlíkové vozy budou jezdit v Brně a např. na trase Brno – Olomouc – Jeseník. Na trase Praha – Zlín jsme nasadili zcela novou plně klimatizovanou soupravu zapůjčenou ze Slovenska. Více změn je v regionální dopravě, nové nebo modernizované vlaky jezdí do Luhačovic, ve Zlíně, z Kojetína přes Hulín do Valašského Meziříčí, na mnoha tratích okolo Olomouce, z Opavy přes Ostravu do Těšína a příkladů je ještě více.
OTÁZKA (4.4.2011 21:31) Pavel D.
Dobrý den, pracuji u ČD a občas musím spolupřipravit odpověď na dotaz či připomínku již "profláknutých" tazatelů, kteří zřejmě sednou do vlaku s notebookem na klíně a celou cestu se baví psaním stížností a dotazů na web ČD. Nehodláte alespoň některé odpovědi na dotazy od cestujících zpoplatnit, abyste odradil od neustálého pokládání otázek různé grafomany a profesionální stěžovatele, kteří pouze zaměstnancům ČD při přípravě odpovědí ubírají čas na řešení skutečné pracovní náplně?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:42)
Dobrý den. Myslím, že podnět ke zpoplatnění stěžovatelů se neujme. Vím, o čem mluvíte, a sám jsem objektem celých kaskád stížností od opakujících se jednotlivců. Stížnost nebo podnět od klienta je však obecně jeden z nejúčinnějších metodických nástrojů ke zlepšení služby a je naší povinností našim zákazníkům naslouchat. Uvedené výjimky jen potvrzují toto pravidlo a jsou prostě součástí života hromadného poskytovatele veřejné služby, jakým ČD jsou.
OTÁZKA (4.4.2011 18:36) valborg
dobrý den, chci se zeptat, od kdy můžeme očekávat nové, nebo alespoň čisté vagony na frekventované trase Praha-Říčany? děkuji
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:43)
Na trati Praha – Říčany – Benešov počítáme s provozem moderních souprav CityElefant. Budeme jednat se Středočeským krajem o možnosti jejich nasazení ještě v letošním roce a u výrobce jsou objednány již 4 vlaky v hodnotě přes 800 milionů Kč speciálně pro tuto trať.
OTÁZKA (4.4.2011 22:01) Anthony Machacek
Zdravim z New Yorku, udelal jste zde kus dobre prace. Rad bych se zeptal jak by cestujici CD mohl jit do jidelniho vozu aby mu mezi tim neukradli kufry?
ODPOVĚĎ (5.4.2011 11:50)
Také Vás zdravím a dovolím si s Vámi nesouhlasit. Z New Yorku jsem odešel, protože jsem neměl prostor k tomu tam kus dobré práce odvést. K Vašemu dotazu doporučuji zcela přirozené řešení - požádat spolucestující o dohled nad zavazadly a veškeré cenné věci a doklady (např. fotoaparát, kameru atp.) je si vzít se sebou do jídelního vozu. V 1. třídě pak upozorňuji, že je obvyklá služba donášky občerstvení přímo na místo cestujícího. Obecně v ČD vnímám, že se tu zvedá tlak na bezpečnost přepravy, intenzivně se spolupracuje s Policii, připravuje se výběrové řízení na bezpečnostní agenturu, která bude doprovázet vybrané vlaky a dávat bezpečnostní problematice ve vlacích a nádražích vyšší standardy...