Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Jak zabránit srážkám na přejezdech? Ťok navrhuje čidla a méně závor

Evropa

  17:05
PRAHA - Nebezpečné železniční přejezdy budou hlídat laserová čidla. Mají prostor monitorovat a v případě překážky urychleně informovat strojvedoucího přijíždějícího vlaku. Na úterním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Aby se neopakovaly srážky vlaku s autem uvízlým na přejezdu mezi závorami, mohly by být závory z pohledu řidiče jen před přejezdem.

3. ledna 2013 vjel na přejezd u Studénky polský kamion, tehdy ke srážce s vlakem jen zázrakem nedošlo. foto: Reprofoto

Diskusi o bezpečnosti na přejezdech vyvolala nedávná srážka pendolina s nákladním automobilem ve Studénce na Novojičínsku, kterou nepřežili tři lidé.

Dým a pak ‚bezvládné‘ pendolino. Objevilo se nové video tragédie u Studénky

Nákladní automobil ve Studénce uvízl mezi závorami, které byly po obou stranách vozovky na obou stranách železničního přejezdu. Nemohl tak po spuštění závor vyjet z kolejiště. Kdyby byl přejezd na druhé straně bez závory, nehoda by se nemusela stát. Zda budou přejezdy, na nichž jsou nyní čtyři závory, v budoucnu chráněny jen dvěma závorami, bude muset úřad ještě vyhodnotit. Podle Ťoka není vyloučeno, že by toho řidiči zneužívali a mezi závorami kličkovali.

Čidla zaznamenávající překážky na trati jsou ve světě poměrně nová. Hromadně se používají v Japonsku, kde jich je na přejezdech instalováno na čtyři tisíce, šest desítek čidel slouží ve Švédsku. Technologii zvažuje dále zavést například Velká Británie, která předpokládá jejich umístění na zhruba 450 přejezdech. V Česku zatím slouží jediné takovéto zařízení v opravárenském železničním depu v Přerově. Zařízení, které vyrobila firma AŽD Praha, k detekci překážek na kolejích používá infračervený paprsek a s jeho pomocí hlídá přejezd na veřejně nepřístupném pozemku.

Česká železnice stále nestíhá utrácet peníze z EU. O miliardy může přijít

Další možností, jak snížit počet nehod na přejezdech, je efektivnější postihování řidičů, kteří ignorují výstražná světla signalizující příjezd vlaku. Podle Ťoka se proto jedná o zavedení kamer, které budou zaznamenávat přestupky na přejezdech a automaticky odesílat pokuty majiteli vozidla. Zpřísnit by se měly i pokuty za přestupky. Současná vyhláška se totiž patnáct let neaktualizovala a pokuty za nedodržování pravidel silničního provozu jsou podle ministra nízké.

Autor: