Diskusi o bezpečnosti na přejezdech vyvolala nedávná srážka pendolina s nákladním automobilem ve Studénce na Novojičínsku, kterou nepřežili tři lidé.
Dým a pak ‚bezvládné‘ pendolino. Objevilo se nové video tragédie u Studénky |
Nákladní automobil ve Studénce uvízl mezi závorami, které byly po obou stranách vozovky na obou stranách železničního přejezdu. Nemohl tak po spuštění závor vyjet z kolejiště. Kdyby byl přejezd na druhé straně bez závory, nehoda by se nemusela stát. Zda budou přejezdy, na nichž jsou nyní čtyři závory, v budoucnu chráněny jen dvěma závorami, bude muset úřad ještě vyhodnotit. Podle Ťoka není vyloučeno, že by toho řidiči zneužívali a mezi závorami kličkovali.
Čidla zaznamenávající překážky na trati jsou ve světě poměrně nová. Hromadně se používají v Japonsku, kde jich je na přejezdech instalováno na čtyři tisíce, šest desítek čidel slouží ve Švédsku. Technologii zvažuje dále zavést například Velká Británie, která předpokládá jejich umístění na zhruba 450 přejezdech. V Česku zatím slouží jediné takovéto zařízení v opravárenském železničním depu v Přerově. Zařízení, které vyrobila firma AŽD Praha, k detekci překážek na kolejích používá infračervený paprsek a s jeho pomocí hlídá přejezd na veřejně nepřístupném pozemku.
Česká železnice stále nestíhá utrácet peníze z EU. O miliardy může přijít |
Další možností, jak snížit počet nehod na přejezdech, je efektivnější postihování řidičů, kteří ignorují výstražná světla signalizující příjezd vlaku. Podle Ťoka se proto jedná o zavedení kamer, které budou zaznamenávat přestupky na přejezdech a automaticky odesílat pokuty majiteli vozidla. Zpřísnit by se měly i pokuty za přestupky. Současná vyhláška se totiž patnáct let neaktualizovala a pokuty za nedodržování pravidel silničního provozu jsou podle ministra nízké.