Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jak začínal známý čínský aktivista? I jako chůva

Kultura

  9:00
BERLÍN - Rozsahem střídmá, ale významem důležitá berlínská výstava ukazuje fotografie, na kterých čínský umělec Aj Wej-wej zachytil svůj více než desetiletý pobyt v New Yorku.

Mladý Aj Wej-wej v New Yorku (rok 1983) foto: Reprofoto

Když letos v dubnu čínské úřady na tři měsíce zavřeli Aj Wej-weje (* 1957) za údajné daňové delikty, málokdo měl pochyby o tom, že pravým důvodem jsou umělcovy občanské postoje. Jak se z konceptuálního umělce vůbec stal disident?

Jisté je, že Wej-wejovy názory ovlivnily dvě okolnosti: Jeho otec patřil k prominentním básníkům a kritikům režimu. V roce 1958 byl na téměř patnáct let poslán do vyhnanství. V něm nedobrovolně vyrůstal i Aj Wej-wej. Když kulturní revoluce odezněla, rodina se mohla vrátit do Pekingu a Aj Wej-wej dokonce dostal příležitost studovat v USA.

Během pobytu v New Yorku v letech 1981 až 1993 vytvořil asi deset tisíc fotografií. V Číně byly dvě stovky z nich vystaveny poprvé předloni, v létě v New Yorku a nyní v Berlíně v galerii Martin Gropius Bau.

Střet mladíka s New Yorkem

Na snímcích, které nevznikaly s úmyslem tvořit velké a zásadní umění, můžeme sledovat střet čínského mladíka s newyorským životem i kulturním undergroundem. Aj Wej-wej studoval na dvou uměleckých školách, ale především se protloukal, jak se dalo. Živil se jako pouliční portrétista, komparzista v opeře nebo chůva.

Kritik Aj Wej-wej

Kromě svých uměleckých aktivit je Aj Wej-wej znám jako disident a kritik čínské vlády. Kvůli tomu zřejmě letos strávil tři měsíce ve vězení na neznámém místě. Oficiálně však kvůli daňovým podvodům. Po velké vlně nespokojenosti západních států byl koncem června propuštěn pod podmínkou, že dodrží určitá pravidla – nepřispívat na sociální sítě, nehovořit se zahraničními médii a rok neopustit Peking. Na daňovou pokutu teď přispívají dobrovolně tisíce Číňanů.

Mnohé z fotografií jsou autoportréty, některé z nich ho zachycují s díly jeho oblíbených umělců (Warhol, Duchamp) nebo v přítomnosti ikon nezávislé kultury (Allen Ginsberg). Aj Wej-wej žil v malém bytě v East Village, čtvrti, jejíž charakter utvářeli squateři, feťáci, pankáči, anarchisté a umělečtí aktivisté. Zažil a fotograficky zdokumentoval okupační stávku v Tompkin Square Parku, která byla v roce 1988 tvrdě potlačena.

Ramínko ve tvaru Marcela Duchampa

O několik měsíců později došlo k masakru studentů na náměstí Nebeského klidu v Pekingu. Aj Wej-wej se přesto vrátil do Číny, aby byl nablízku svému umírajícímu otci. Už ale věděl, že umění se může stát prostředkem společenské kritiky a provokace nástrojem sociálních změn.

Ai Weiwei in New York, Fotografien 1983–1993

Martin Gropius Bau, Berlin do 18. 3. 2012

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...