Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak Zgarba dohlíží na podvody

Názory

  10:33
PRAHA - Byl metodou převodu lukrativních pozemků v Uhříněvsi i jinde prostřednictvím změny výdeje náhradních pozemků, schválené Prezidiem Pozemkového fondu ČR (PF), porušen zákon?

Ministr zemědělství Petr Zgarba. foto: Lidové noviny

Kdepak. Nebylo to zapotřebí, protože PF si sám uzpůsobil zákon k tomu, aby mohla transakce proběhnout. Výsledek? Osoby, které měly možnost pozemky získat, mohly zbohatnout o miliardy korun a o tyto prostředky naopak mohla zchudnout státní kasa, protože převáděné parcely byly pozemky státní, spravované pozemkovým fondem.

Jak se něco takového vůbec mohlo stát a jaká je v této kauze role ministra zemědělství Petra Zgarby? Ten se staví do role člověka, který o podstatě transakce nevěděl, bytostně s převodem nesouhlasí, proti dalším podobným praktikám bude bojovat a vinu hledá v prezidiu PF a pracovnících fondu. Jenže ministr ve svých dosavadních prohlášeních uváděných na svou obranu přinejmenším hrubě zkreslil některé závažné skutečnosti.

Ministr například několikrát veřejně prohlásil, že při hlasování, které otevíralo urychlenou možnost převodu pozemků, byl proti navrženému postupu. Jenže ze zápisu příslušného jednání prezidia vyplývá, že se pouze zdržel hlasování. Tragické je, že ministr nevnímá rozdíl mezi „proti“ a „zdržel se“ jako fatální - podle něj jsou obě varianty vyjádřením stejného postoje.

Ministr také tvrdí, že o „nebezpečí Uhříněves“ nevěděl. Jenže jeho předchůdce Jaroslav Palas veřejně prohlásil, že Zgarbu na problém upozornil, což zatím nedokázal stávající ministr věrohodně vyvrátit. Ministr Zgarba dále tvrdí, že nemohl změnit rozhodnutí kolektivního orgánu, prezdia PF, jenže za měsíc je změnil. Je také zřejmé, že je mohl změnit dříve (k převodu pozemků došlo v řádech hodin před jednáním, po kterém by to již nebylo možné), a pokud s rozhodnutím prezidia tak zásadně nesouhlasil, jak tvrdí, mohl na tuto skutečnost upozornit v médiích. Neučinil tak.

Suma sumárum: Pokud ministr Zgarba nedává přesné informace o tom, jak kauza probíhala, jak je potom možné věřit, že opravdu o ničem nevěděl? Zvláště když Gabriela Večeřu, který uhříněveské pozemky původně získal, velmi dobře zná.

Opravdu gumové zákony
Celá věc má ještě jeden háček: V den, kdy se kauza Uhříněves dostala na veřejnost, proběhla mimořádná schůze parlamentu, kde měl být z iniciativy opoziční ODS schválen materiál, který měl posunout takzvanou restituční tečku.

V principu jde o to, že s koncem letošního roku by měl podle stávající legislativy skončit i proces výdeje náhradních pozemků restituentům formou pozemků, poté by již měli mít nárok na náhrady jen prostřednictvím finančního odškodnění. To je nevýhodné, protože cena půdy v ČR roste a poroste.

Občanská demokratická strana chtěla, aby restituenti mohli získat pozemky i po 31. 12. 2005, neboť výdej náhradních pozemků nebyl dosud ukončen. Na druhou stranu je skutečností, že zhruba 80 procent restitučních nároků skoupili podnikatelé, kteří původní restituční nároky neměli. Tito takzvaní postupitelé (např. Večeřa) přitom mohou požadovat pozemky se stejnými právy jako původní restituenti. Podle Zgarby jde ovšem o překupníky, kteří by neměli mít na pozemky nárok, a zamezit tomu hodlá právě tím, že nebude prodloužena restituční tečka. A kauza Uhříněves mu posloužila jako exemplární případ, kam až to může vést, pokud restituční tečka prodloužena bude. Neskutečná drzost tedy spočívá v tom, že zákonný podvod za dohledu ministra zemědělství je ještě politicky zneužit k tomu, aby se kriminalizovali stávající legitimní držitelé restitučních nároků.

Je ovšem korektní dodat, že ani opozice neříká plnou pravdu. Skutečnost je taková, že restituční tečka ani za stávajícího stavu koncem letošního roku zcela definitivně nekončí -pro ty, kteří se o náhrady za své pozemky soudí. Jinými slovy pro ty, kteří se nějakým způsobem aktivně starají o svůj majetek.

Jinak ale udělat restituční tečku na konci tohoto roku není zas tak špatná myšlenka. Na českém a moravském venkově nejsou dořešeny vlastnické vztahy k půdě, a pokud by se donekonečna protahovaly procesy, v nichž je možné o pozemky bojovat, může taková situace ústit do významného brzdění aktivit rozvoje venkova. Kdo bude podnikat na parcelách, o nichž nebude vědět, zda zůstanou v jeho vlastnictví? Již dnes nemůže řada obcí realizovat žádné rozvojové projekty.

To, že k transakci s pozemky u Uhříněvsi nakonec možná nedojde, alespoň ne v rozsahu, v jakém to umožnilo rozhodnutí prezidia pozemkového fondu, nemění vůbec nic na podstatě problému. Totiž že PF může svébytně měnit podmínky výdeje pozemků a poškodit budoucí nebo současné vlastníky pozemků výrazným způsobem.

Na první pohled je možná chvályhodné, že se díky aktivitě médií podaří státní pozemky od spekulativního prodeje uchránit. Jenže na druhou stranu je varující, že se nejprve v rámci zákona pozemky prodávat nemohly, následně se (opět v rámci zákona) prodávat mohly a do třetice se znovu v rámci zákona může již uskutečněný prodej zpochybnit a se zpětnou platností lze spekulativním nabyvatelům pozemky odejmout. Opravdu gumové zákony.

Tak či tak není kauza Uhříněves jediná. Její jedinečnost tkví pouze v tom, že jde o velké peníze. Ukazuje však na několik podstatných věcí. Na to, jak manipulovatelné jsou zákony této země, jak nekontrolovatelnou institucí je státní pozemkový fond a jak nízká je etická kvalita státních úředníků.

***

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

Autor:

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč