Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Radnice kritizované květináče neodstraní. Slibuje ale změnu

Betonové květináče v Nádražní ulici na pražském Smíchově.

UKONČENO

Budou to tři měsíce ode dne, kdy se na území Prahy 5 začaly objevovat betonové květináče. Projekt Snížení imisní zátěže ozeleněním ulic téměř okamžitě vzbudil vlnu nevole, jejíž součástí je jedna petice a proběhl i happening, během kterého se květníky proměnily v bazény. Teď se ale má situace změnit, starosta Prahy 5 MUDr. Radek Klíma oznámil přerušení projektu s tím, že radnice brzy představí nový návrh rozmístění květináčů, na kterém se podílejí i odborníci a občané. Jak to tedy s květináči skončí? Jak je to s dotacemi a co brání rychlejším změnám? Na dotazy čtenářů odpovídal radní Jaroslav Nedvěd.

položených otázek: 56 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (19.9.2012 10:42) Josef Novák
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak a kde je možné ovlivnit rozmístění květináčů. Narozdíl od jiných bych je chtěl mít v ulici co bydlím. Děkuji.
ODPOVĚĎ (19.9.2012 17:48)
Zdravím všechny z vás, kteří jste zaslali své dotazy a připomínky k projektu "Snížení imisní zátěže ozeleněním ulic", který prošel v posledních dnech několika zásadními změnami. Pokusím se ve vytyčeném čase odpovědět na maximum z vašich dotazů. V každém případě děkuji za váš zájem o veřejný prostor a rozvoj městské části Praha 5. Vážený pane Nováku, v nejbližších dnech radnice představí podobu spolupráce s občany na návrhu nového rozmístění zeleně. Úředníci městské části kromě konzultací s odborníky shromažďují podněty od občanů i návštěvníků Prahy 5, aby mohli připravit novou mapu umístění květníků. Své připomínky můžete směřovat na adresu snizenimisi@praha5.cz
OTÁZKA (19.9.2012 10:51) Arnošt Babický
Zdravím pane radní, umístění stromů do ulic vítám, ale zajímalo by mě, podle čeho byly vybrány ulice pro květníky a podle čeho je budete vybírat teď?
ODPOVĚĎ (19.9.2012 17:50)
Vážený pane Babický, výběr lokalit a přesné umístění květníků připravilo minulé vedení radnice v roce 2010 a bylo součástí původního projektu, který byl závaznou součástí poskytnuté dotace. V současnosti jsme ale u poskytovatele dotace (Státního fondu životního prostředí) vyjednali možnost přemístění květníků. Cílem ovšem zůstává rapidní pokles imisí, které musí naši občané i návštěvníci Prahy 5 doslova prodýchat plícemi. V tuto chvíli spolupracujeme například s dopravními odborníky, architekty a památkáři. Velmi důležitá je také denní komunikace s občany Prahy 5, na jejichž připomínky dáváme velký zřetel. Své tipy můžete zaslat na adresu snizenimisi@praha5.cz a věřte mi, že se všemi tipy zabýváme.
OTÁZKA (19.9.2012 10:58) František Černý
Dobrý den, četl jsem, že strom, který je v květníku místo v zemi může ve velkých mrazech uhynout. Obzvlášť, když je vysadíme až teď na podzim. Můžete se k tomu vyjádřit? Nebojíte se, že budete na jaře muset nakoupit stromy znova? František Černý, Praha 5
ODPOVĚĎ (19.9.2012 17:52)
Vážený pane Černý, netřeba se obávat. Rostliny byly vybrány tak, aby v květnících mohly plnohodnotně růst. A pokud by došlo k nějakému úhynu například v důsledku extremních mrazů či neuchycení rostliny po vysazení, součástí smlouvy s dodavatelem je pětiletý ochranný interval, ve kterém dodavatel na své vlastní náklady uhynulou rostlinu vymění! Radnice ani občané se tedy nemusí obávat zvyšování nákladů.
OTÁZKA (19.9.2012 11:11) Jan Kalivoda
Zdravim, nemam nic proti sazeni zelene, ale kvetniky v nekterych mistech prekazi-napriklad na Horejsim nabrezi. Snad odtamtud brzy zmizi! Proc nedate ty rostliny do zeme? Jak budete chodniky udrzovat, az napadne snih? Diky za odpoved.
ODPOVĚĎ (19.9.2012 17:59)
Dobrý den, původní rozmístění květníků vycházelo z dokumentů k žádosti o dotaci, které připravilo minulé vedení radnice v roce 2010. Konkrétně v ulici Hořejší nábřeží došlo k úpravám rozmístění ihned instalaci květníků. Více změn ale bylo nejprve nutné projednat u poskytovatele dotace. Projekt má přinést čistší ovzduší, nikoliv způsobit lidem obtíže. Proto květníky přesuneme tak, aby nepřekážely před vchody do domů. V novém návrhu rozmístění postupujeme tak, aby vždy zůstal dostatečný prostor pro pohyb lidí. Změnou je také, že nikde nebudou květníky tvořit dlouhou souvislou řadu. Vždy budou nejvíce tři u sebe tak, aby mezi jednotlivými „alejemi“ vznikl manipulační prostor. Co se týká sázení rostlin do země, na nejvíce dopravně vypjatých lokalitách je husté zasíťování (v některých místech v řádu desítek různých sítí), které sázením do země bohužel brání. Co se týká zimní údržby, společnosti, které tyto aktivity pro městskou část vykonávají v tomto nespatřují problém. Jsou vybaveny potřebnými nástroji pro úklid sněhu v okolí svislých stěn a překážek.
OTÁZKA (19.9.2012 11:47) Jindřich Dvořák
Dobrý den, jaké náklady (v jaké výši) by Praze 5 vznikly, kdyby projekt nyní zastavila? Příp. kde by je hodlala ušetřit? Děkuji Dvořák
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:01)
Dobrý den pane Dvořáku, v tuto chvíli je projekt na pokyn pana starosty Radka Klímy pozastaven a sbíráme podněty pro nové přeskupení květníků a další změny, které jsme navrhli. Náklady nám tímto pozastavením nevznikají žádné, dodavatel se přizpůsobil změnám. V tuto chvíli připravujeme ve spolupráci s odborníky i veřejností novou podobu rozmístění zeleně občanům.
OTÁZKA (19.9.2012 11:51) Ondra
Dobrý den, snad jen připomínku, než otázku. Na mnoha místech maji květináče smysl, respektive, ničemu nevadí, ale květináče umístěné na chodníku před domem tak, že se dva protijdoucí musí kolem sebe doslova protáhnout, a maminky s kočáry se nevyhnou, tam to smysl nedává. Díky
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:03)
Dobrý den, naprosto s Vámi souhlasím. Situaci navíc často zhoršili obyvatelé domů, kteří navíc na zúžené chodníky umístili popelnice a odpadové nádoby, což je v rozporu s vyhláškou. Úzké průchody jsou jednou z věcí, které při hledání alternativního rozmístění květníků velmi hlídáme. Dle nového návrhu rozmístění květníky nemohou zůstat tam, kde by překážely volnému pohybu chodců nebo např. handicapovaných spoluobčanů. Příkladem je ulice Hořejší nábřeží. Mohu prozradit, že s vysokou pravděpodobností se květníky z této lokality přesunou jinam. Mimo jiné právě proto, že překážely. Bohužel to tak minulé vedení radnice navrhlo a až do nedávna jsme se to museli při realizaci akceptovat.
OTÁZKA (19.9.2012 12:01) adéla
Dobrý den, která firma zakázku realizovala? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:04)
Dobrý den, realizátorem je firma Pražské služby, a.s., která vzešla z transparentního výběrového řízení. Vedení radnice zdědilo projekt po předchozí garnituře. Právě díky veřejnému výběrovému řízení klesly plánované náklady na projekt „Snížení imisní zátěže ozeleněním ulic“ zhruba na polovinu. Navíc 90 % peněz pochází z Evropské unie, městská část se podílí jen zhruba 1,5 mil. korun. Součástí projektu není pouze výroba květníků. Část výdajů tvoří například ozelenění protihlukových stěn na Barrandově, projektová příprava a studie, umístění květníků pomocí těžké techniky, výsadba a zeleň, chemické postřiky apod. Vzhledem k eurodotaci je projekt také administrativně náročný.
OTÁZKA (19.9.2012 10:31) Jan Formánek
Projekt má údajně snížit jedovatou imisní zátěž o 14 tun/rok. Z jakých látek se imisní zátěž skládá ? Kam se těchto 14 tun poděje ?
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:10)
Dobrý den, součástí měření byly látky typu benzopropyleny, oxid uhelnatý, oxidy dusíku a pevné prachové částice. Zeleň tyto škodlivé látky absorbuje.
OTÁZKA (19.9.2012 12:02) David
Dobrý den, ve většině lokalit na Praze 5, kde jsou nové květináče by šlo zasadit stromy normálně do země. Proč se nejde touto standardní cestou? Navíc by to uštřilo většinu peněz za údržbu a zalévání.
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:12)
Dobrý den, v tomto bohužel nemáte pravdu. Cílem projektu je snížení imisí vznikajících dopravou a proto musí být nová zeleň umístěna v dopravně nejvíce vytížených ulicích. Ty jsou především na Smíchově podél dopravních tepen. Vzhledem k historické výstavbě je pod chodníky ulic až 38 různých sítí, od internetu až po elektřinu. Proto umístit rostliny do země není možné. Co se týká nákladů na údržbu i zalévání, jsou srovnatelné i s normálně umístěnými stromy, které po vysazení musí být též zalévány. Pro zajímavost – například v horkách zaléváme na vlastní náklady i mnoho další zeleně.
OTÁZKA (19.9.2012 12:05) David
dobrý den, na mnoha květináčích jsou dnes již vzkazy sprejerů. Budete na ně odpovídat, nákladně je mazat, nebo si budeme každý den číst jak to lidé vidí s korupcí na P5?
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:16)
Dobrý den, rád bych řekl, že je zapotřebí si uvědomit, že květníky umístěné v ulicích zdaleka nejsou ve své finální podobě. Proto považuji za připomínky ke vzhledu za předčasné, neboť téměř nikdo se nezajímal o to, jak bude zeleň ve výsledku vypadat. Dovolím si Vám zaslat link na vizualizaci srovnání ulice bez a s květníkem, abyste se sami mohli podívat, která varianta se Vám zdá lepší: http://www.ipetka.cz/images/srovnani.jpg . K Vašemu dotazu – květníky dostanou antigraffiti nátěr, který usnadní údržbu. Doufám, že občané Prahy 5 nebudou vandalismus podporovat.
OTÁZKA (19.9.2012 12:16) Mikulík
kdybyste místo květináčů vytvořili více parkovacích míst, udělali byste lépe. Neustále se vymlouváte, že chodníky kvůli novým parkovacím místům zúžit nemůžete, ale najednou místo tentokrát na květináče máte. Kdyby se tímto vytvořily nová park. místa, nemusely by být super placené zony. Vždyť likvidujete podnikatele, služby, nikdo tam nepůjde. Skutečně chcete dopadnout jako v Holešovicích? Hlavně, že budou široké chodníky pro nikoho.
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:17)
Vážený pane Mikulíku, zavedení parkovacích zón není předmětem této diskuze. Myslím si ale, že v oblasti parkování musíme činit kroky, abychom stávající situaci změnili – dnes zaznamenáváme překročení kapacity parkovacích míst často o více než 130 %, což má za důsledek nemožnost zaparkovat pro rezidenty žijící v centru Smíchova, ale i ucpání důležitých dopravních komunikací. Bořit chodníky a místo nich stavět parkovací stání by vedlo především k situaci, že naše Praha 5 by sloužila jako odkladiště aut pro lidi, kteří zde nežijí a pouze dojíždějí do centra. A to přeci není zájmem občanů Prahy 5.
OTÁZKA (19.9.2012 12:20) Ivana
Myslel někdo (kromě jiného) taky na to, že se při parkování na kraji silnice nedá kvůli "květináčům" otevřít dveře auta a pohodlně vystoupit?
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:21)
Dobrý den, v současnosti připravujeme ve spolupráci s občany i dopravními experty návrh nového rozmístění zeleně. Mezi akceptované podněty občanů patří i tento. Opatřením bude například to, že květníky nebudou zdaleka tak „nahuštěné“ vedle sebe. Navrhujeme, aby byly maximálně 3 za sebou a poté mezera dostatečná, aby do ní dokázalo zajet auto (například pro potřeby záchranných složek). Zastavit autem tedy budete moci, samozřejmě za předpokladu, že toto umožňuje daná komunikace a dopravní značení. Rád bych připomenul, že umsítění bude také respektovat všechny normy vyplývající ze zákonů a vyhlášek pro dopravu. Tyto normy například zajišťují, že přeměty na chodnících umístěné nejsou "přisunuty" až k okraji vozovky. Jde sice o dvojsečné opatření, nicméně řeší Váš dotaz. Pokud u silnice zastavíte, vystoupit můžete.
OTÁZKA (19.9.2012 12:36) Val
Dobrý den, velice by mne zajímalo, kdo se bude zabývat čištěním betonových "květináčů" které aktuálně slouží spíš jako odpadkové koše? Děkuji
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:23)
Dobrý den, projekt je v současnosti pozastaven. Bohužel lidé tohoto využívají a do nádob vyhazují odpadky, což považuji samozřejmě za špatné. Nicméně až dojde k přeskupení dle nového návrhu květníků, na kterém i ve spolupráci s veřejností pracujeme, nebude se zdaleka tolik otálet s osazením stromy a keři. Čistění květníků od odpadků bude součástí běžné údržby, doufám ale, že lidé budou slušní a nebudou záměrně zeleň ničit. Cílem projektu je přeci čistší ovzduší. Tento záměr je doufám společný pro všechny obyvatele nejen Smíchova, ale i celé Prahy 5.
OTÁZKA (19.9.2012 12:39) Marie Medunová
Proč květináče nestojí v parkovacích pruzích, ale na chodnících? Mohly by tak vytvořit bezpečné cyklostezky. Budou sloužit květináče i k umisťování reklam?
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:24)
Vážená paní Medunová, informaci o umístění reklamy přinesl deník Metro a šlo o takzvanou „novinářskou kachnu“, tedy naprosto mylnou informaci. Květníky slouží pro umístění zeleně a zlepšení ovzduší, reklama na nich opravdu nebude ani být neměla.
OTÁZKA (19.9.2012 12:41) martina
...prosim, kdy uz je date pryc -jsou neskutecne osklive a se stavajici mestskou zastavou nemaji nic spolecneho. Oslovte architekty, aby mestu pomohli s urbanizmem.
ODPOVĚĎ (19.9.2012 18:29)
Dobrý den, respektuji Váš názor, nicméně doporučuji v tuto chvíli počkat na finální podobu, především na nový vzhled po osazení rostlinami. Dovolím si Vám zaslat link na vizualizaci srovnání ulice bez a s květníkem, abyste se sami mohli podívat, která varianta se Vám zdá lepší: http://www.ipetka.cz/images/srovnani.jpg V současnosti spolupracujeme na novém návrhu rozmístění zeleně, na kterém se podílejí i odborníci na městskou architekturu a dopravní experti. Díky za Vaši trpělivost.