On-line

Jaké jsou výhody a nevýhody výchovy homosexuálním párem? Ptejte se sociologa

Sociolog Zdeněk Sloboda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

V Parlamentu se aktuálně projednává novela zákona o registrovaném partnerství, podle níž by homosexuálové žijící ve svazku mohli adoptovat dítě svého partnera. Cestu k tomu otevřel na začátku léta už Ústavní soud. A jak se ukázal nedávný průzkum, Češi jsou k tomuto tématu čím dál otevřenější. Jaký může mít výchova dvěma matkami, nebo dvěma otci na dítě? Jaké jsou výhody, případně nevýhody netradičního rodinného modelu? Ptejte se sociologa Zdeňka Slobody, který se otázkám souvisejícím se stejnopohlavními rodinami dlouhodobě věnuje. Čtenářům serveru Lidovky.cz bude od půl dvanácté.

položených otázek: 22 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (19.10.2016 8:34) Vladimír
Jak si vysvětlujete, že zákon umožňující adopci dítě jednoho z partnerů/partnerek neustále leží v Poslanecké sněmovně a stále není projednáván? Chybí politická vůle? Mělo by dle Vás být jedním z témat nadcházející kampaně do sněmovních voleb? Díky
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 13:00)
Děkuju za tuto dvojotázku. Odpověď na ni je vlastně společná - téma rodičovství stejnopohlavních párů je pro ty, kteří jsou pro (nebo jim to je jedno) natolik malé, že není vždy uplně vůle se o něj aktivně snažit. Obzvláště za situace, že pro ty, kteří s tím mají problém to je téma velké, na němž chtějí získávat nějaké body a prostor v médiích. Takže kvůli novele o 3 větách v zákoně o RP, která by pomohla několika stovkám dětí a jejich rodičů a nikomu by nijak kvalitu života nezhoršila, ani by nenarušila nějaké hodnoty (aby se např. začali rozvádět, nebo mít méně dětí), a která by tak mohla být ze stolu několika úvodními větami a hlasováním, se dočká někdy smutných a jindy zábavných zpravidla emocionálních, odborně nepodložených slovních vodopádů (viz situace s poslankyní Nytrovou v červnu tohoto roku). Vzhledem k tomu, že LGBT lidé nevolí podle toho, kdo by se zastal o jejich práva, ale podle jiného svého politického přemýšlení, a tak by liberálním a levostředovým stranám toto téma žádné zásadní body nepřineslo, zatímco by přineslo pár bodů stranám konzervativním, jelikož stmeluje (proti imaginárnímu nepříteli, který je imaginárně velice organizovaný, a který chce všechno zničit - naši civilizaci), tak si nemyslím, že by se téma stalo nějakým zásadním tématem voleb.
OTÁZKA (19.10.2016 10:37) Ivana S.
Je pravda, že studie prováděné na toto téma prokazují, že dětem vychovávaným ve stejnopohlavních párech se daří stejně dobře jako jejich vrstevníkům vychovávaným v klasické rodině?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:56)
Ano. Několik stovek výzkumů za posledních 30 let to prokazuje. Ty (těch několik v počtu jednotek), které mluví o opaku, pracují s problematickými daty a problematicky definují co je a co není homosexuální rodič.
OTÁZKA (19.10.2016 11:16) Adam K.
Co si myslíte o tom, že kritika této novely zákona vychází spíše z předsudků a takřka "středověkého" vnímání homosexuality jako takové než z obavy o výchovu dítěte, která pak v tomto případě může sloužit pouze jako zástěrka pro homofobní postoje daného člověka?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:52)
Upřímně? Po těch 8 letech veřejného vystupování k tomuto tématu mě to už dost unavuje. Těch argumentů je zhruba 7 až 8, které se neustále opakují. Za tu dobu se vytratil asi jeden, možná dva. Ty ostatní pořád pracují se silnou stereotypizací, nejsou podložené ani empiricky, ani reálnou zkušeností. Ale je třeba s lidmi komunikovat a vysvětlovat. Cesta k pochopení a poznání vede přes dialog, ne přes nařizování a zamlčování. Děkuju a hezký den přeju. ZS
OTÁZKA (19.10.2016 10:53) Kateřina
Zdravím Zdeňku, místo otázky spíš zamyšlení. Mám heterosexuální sousedku, která se svým heterosexuálním partnerem zplodila dítě. Po pár letech se rozešli a sousedka pokračuje ve výchově syna společně se svojí matkou. Všichni jsou heterosexuálové, tedy je to v pořádku. Obě ženy aktivně brání otci stýkat se se synem, kterého vychovávají v domě bez el. energie, plynu a teplé vody, ve velmi nehygienických podmínkách, topí se v dluzích. Tento stav není důvodem odebrání dítěte OSPODem, neboť se o výchovu starají a dítěti neubližují. Naproti v domě žiju já se svojí partnerkou a vychováváme tři děti. Máme doma el. energii, plyn i vodu. Řádně platíme všechny závazky. Děti ničím nestrádají, ničím se neliší od vrstevníků, nikdy se nesetkaly se šikanou kvůli svým dvěma matkám, které se v domácnosti dělí o všechny práce od vaření po opravu plotu. Proč ten první model považují lidé za správný a ten druhý, náš, nikoliv?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:50)
Už jsem na to odpovídal. Protože lidé se bojí nečeho, co neznají a pak reagují (a myslí) podle stereotypů. Stereotypy o gayích a lesbách nejsou sice mnoho stovek let staré, ale jsou silně negativní. Chce to vytrvat, neschovávat se, být hrdí na to, že vše je normální a v pořádku, a časem se to posune. Žádný rychlý recept bohužel asi není. Sociální statika je silná, i přes to, že se společnost dynamicky vyvíjí. Hezký den a hodně síly v péči o děti.
OTÁZKA (19.10.2016 12:20) Jiří Škodák
Domníám se,že výchova jakýmkoliv párem je problematická,pokud je jejich soužití problematické. Které nevýhody jsou u těch homosexuálních?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:44)
Dobrá otázka. Nevýhody jsou stejné jako u různopohlavních párů. V tom se nijak neliší. Jedna nevýhoda tam je navíc, a to je heteronormativita společnosti, která často vede k homofobii namířené vůči dítěti. Tady je ale otázka, jestli to, že budeme šikanovat dítě, protože má dva otce, nebo dvě matky, je problém toho dítěte, příp. toho pár, nebo je to náš problém, že vůbec máme potřebu někoho diskriminovat, příp. šikanovat za tohle.
OTÁZKA (19.10.2016 11:11) Franta
Je pravda, že drtivá většina (dotovaných) studií prováděných na toto téma jsou asi tak hodnotné jako vědecký marxismus-leninismus, VUML a jeho pokračovatelky na Gender Studies?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:41)
Je pravda, že nevíte, o čem mluvíte? Jestli zpochybňujete erudici desítek odborníků a odbornic, které standardními sociologickými a psychologickými metodami zkoumají tuto oblast už od konce 70. let, tak by mě zajímalo, odkud čerpáte, když např. americká psychologická nebo pediatrická asociace zhodnotily výsledky výzkumů jako relevantní a validní. Méně emocí, méně používání populistických strašáků a více analytické práce s více zdroji. ;-) Hezký den, ZS
OTÁZKA (19.10.2016 11:05) Petr Marek
Citite se kompetentni v problematice vychovy homosexualnim parem? Co za Vami stoji, o co se opirate? Dekuji. S pozdravem, Petr Marek
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:39)
Cítím. Několik desítek přečtených odborných knih, stovky článků, 5 semestrů různých psychologií, 5 smestrů sociologií, 15 let odborného zájmu a 8 let přednášení, diskusí a kulatých stolů. Jak jste na tom odborně Vy? ZS
OTÁZKA (19.10.2016 10:16) Miroslav K.
Co si myslíte o argumentu oponentů tohoto zákona, že dítě potřebuje mužský a ženský vzor, jinak že nebude chápat společenské role mužů a žen? Není tento argument absurdní už z toho důvodu, že genderové stereotypy nejsou pro společnost přínosné a naopak omezují jedince - ať už muže, či ženy, kteří jsou pak tlačeni do nějakých sociálních rolí, které jim samotným nemusí vyhovovat?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:37)
Už jsem odpovídal jinde. Žijeme v pluralitě mužských a ženských identit. Myslet si, že všichni muži jsou stejnými muži a otci pořád, a všechny ženy stejnými ženami a matkami také pořád je daleko od reálné skutečnosti.
OTÁZKA (19.10.2016 11:04) Ing. L.Balvin - Sokrates
Evolúcia živočíchov aj ľudstva prebieha od hermafroditizmu ku pohlavnej bipolarite. To je že rozdelenie duševných aj telesných znakov na dve pohlavné bytosti, za pokusmi prírody po milióny rokov ukázalo ako najúspešnejšie vo vývoji od primitívnějšieho ku rozumnejšiemu živému organizmu až po muža a ženu. Presadzovanie návratu nazad k hermafroditizmu nie je degenerácia a genocída lidstva? I když zatím ješte k dosáhnutí degenerace na hermafrodity sú predstavitelia degeneratívnej politiky ôlen" v prvej polovici svojich plánov?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:36)
Evolucionostické pojetí vývoje společnosti aplikované na vývoj jedince je přežité. Doporučuju vzít do úvahy to, že se několik tisíc let nenacházíme jen v přírodě (a mezi přírodními zákony), ale ve společnosti a kultuře, kterou si upravujeme a která upravuje nás. Proto rigorózní aplikování evolucionistické teorie, která jakš takš funguje na přírodu, moc nefunguje na tak komplexní věc, jako je vývoj společnosti a kultury. Ale děkuju za názor. ZS
OTÁZKA (19.10.2016 10:15) Franta
Domnívám se, že dítěti zajišťují velkou variabilitu různých vzorů zpravidla všichni rodiče, kteří chtějí, aby jejich dítě mělo co nejvíce podnětů. Ale jako sociolog, souhlasíte s tím, že např. otce nahradí zprostředkovávání mužských vzorů kontakty s různými příbuznými, přáteli, vrstevníky dětí a podobně, tj. někdo kdo slovy E. Goffmana není s dítětem "za oponou" každodenního rodinného života?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:34)
Teď v rychlosti to je dost složitá úvaha. Navíc si myslím, že Vaše interpretace Goffmana není přesná. Každopádně: Dítě nežije v sociálním vakuu, takže kolem něj je pluralita vzorů (mužských, ženských i jiných). Zároveň dítě není pasivní subjekt, které přijímá vliv okolí, ale aktivně si vybírá a zpracovává si vzory ze svého okolí.
OTÁZKA (19.10.2016 10:55) Václav
Lze vůbec porovnat rodinu a "nějaký svazek"? Lidstvo stojí tisíciletí na rodinném základu a nyní v roce 2016 je třeba to měnit?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:32)
Doporučuju si přečíst nějakou základní literaturu k sociologii rodiny. Rodina vesnická feudální (zpravidla multigenerační) nebo rodina aristokratická feudální, rodina industriální bohatá (se služkami a kojnými) a rodina industriální chudá (dělnická; s muži a ženami v továrnách), rodina jak ji zamýšlel socialistický stát - to jsou všechno různé rodinné modely jen posledních 250ti let. Představa, že dnes víme, jaká je rodina a že tak vypadala celé tisíciletí, je mýtus / stereotyp. Který nám sice dává jistotu, ale ta je jen iluzorní, jelikož je to ideál, který v současné době (ale nejen v ní) splňuje jen málokdo. S pozdravem, ZS
OTÁZKA (19.10.2016 10:35) Honza
Genderová ideologie stojí na bludu, že je např. u rodiče jedno, zdali je někdo muž nebo žena. Mám za to, že tzv. dělání genderu (tj. škatulkování na mužské a ženské) není beze smyslu, i každý vědec ve své práci škatulkuje, třídí, podle kritérií, jejichž smyslem je nalézt úlohu, řád, pravdivé poznání. Např. se závodním autem také můžeme odvážet stavební materiál, ale protože jsme jej zaškatulkovali (genderovali) do kategorie volnočasový dopravní prostředek, tak to neděláme, s traktorem zase nejezdíme do divadla. Sohlasíte s tím, že tzv. dělání genderu v případě rodičů je v pořádku?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:28)
Genderová ideologie stojí na tom, že lidé by neměli mít horší kvalitu života jenom proto, že mají podobu genderu, která není privilegovaná, nebo, že chtějí vstupovat do partnerských vztahů s osobou, která má gender, který není aktuální společností vhodný. Všichni děláme gender - máme ho a nějak ho produkujeme. Je mono podob mužství a ženství, jsou to docela dynamické kategorie. Doporučuju si něco o konceptu genderu nastudovat a nerecyklovat nějaké představy, že gender = pohlaví. Díky a hezký den.
OTÁZKA (19.10.2016 9:49) Honza
Dítě potřebuje (jednoho) otce a (jednu) matku. Otce žádná "druhá matka" nenahradí, ani matku žádný "druhý otec". Naopak to dítě může ještě více znevýhodnit. Představte si, že by vašimi právoplatnými "rodiči" byla např. vaše matka s nějakou její kamarádkou. Dvě ženské (se svými hysterickými dny) na jednoho bezbranného kluka, to je docela hrozná představa. Jenda matka je tak přesně akorát, dvě už je moc, to platí i o otcích. Lepší je, pokud má dítě jenom matku a otce nepřítomného (protože např. zemřel nebo z jiného důvodu). Dítě má jasné vědomí, že do páru, který tvoří jeho rodiče, patří i muž, i když je nepřítomen. Podobně pokud, je dítě jen s otcem a chybí matka.
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:26)
Dítě potřebuje ideálně dva rodiče, kteří se umí zastoupit, kteří spolu umí mluvit, kteří o dítě pečují a mají ho rádi. To, jaké mají genitálie u toho nehraje zásadní vliv. Jelikož jsou ženy, které neumí pečovat, a muži kteří umí pečovat. Různopohlavní páry, které umí pečovat a ty, které neumí pečovat. Být dobrý rodičem není o pohlaví, ale o zcela jiných kvalitách - psychických a sociálních. Děkuji za dotaz a nashle.
OTÁZKA (19.10.2016 10:07) Adam
Nemělo by se kromě osvojení dítěte partnera uvažovat i o možnosti společné adopce registrovanými partnery? Nepovažujete to za diskriminaci vůči těmto párům?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:24)
Mělo by, uvažuje se.
OTÁZKA (19.10.2016 9:16) Mik
Pokud bojujete proti tradicím, snažíte se je překonávat, proč právě trváte na používání tak tradičních pojmů jakými jsou manželství a rodina? Proč nezvolíte rozdílné pojmy, které nebudou mít za následek posouvání významu obou pojmů?
Zdeněk Sloboda: (19.10.2016 12:24)
Dobrá otázka. Jelikož gayové a lesby vyrůstají a žijí v této společnosti a v manželství a partnerství vidí hodnotu, která je / měla by být i pro ně. A jelikož to jsou hodnoty a oblasti, které jsou vysoce považované a podle kterých se také stratifikují lidé na ty dobré a špatné (občan(k)y). A gayové a lesby jsou a chtějí být dobrými občany a lidmi. Chtějí žít v párech a vychovávat děti. Velká část z nich to chce. To je praktická úroveň toho na co se ptáte. Kdybych měl prostor hovořit čistě akademicky, tak to bude ještě tak na dvě hodiny přednášky.
přeposlat e-mailem


Najdete na Lidovky.cz