27. listopadu 2009 14:35 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Jen marketing Opencard stál tolik,
co celý provoz karty v Plzni

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 44Diskuse
Opencard | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Opencard | foto: cdr.cz
PRAHA Náklady, které dala Praha na marketing a nejrůznější služby spojené s opencard, stály tolik, kolik celý provoz a zavedení podobné karty v Plzni. Jde o zhruba 240 milionů korun. Plzeňská karta přitom poskytuje více služeb než opencard. Celkové náklady na opencard jsou ve srovnání s Plzeňskou kartou více než trojnásobné. Vyplývá to z výsledků auditu karty opencard.

Projekt Plzeňské karty funguje od června 2004. Kromě jízdenek na MHD a integrovanou dopravu Plzeňského kraje ji mohou lidé používat také na nákup vstupenek do kulturních a sportovních zařízení i mimo město Plzeň nebo díky ní získávají slevy v nejrůznějších obchodech, restauracích nebo fitness centrech.

Plzeňská karta je propojena s mezinárodním studentským průkazem ISIC, proto ji využívá také několik tisíc studentů. Kartu je možné nahrát do mobilního telefonu, uživatelé ji pak nemusejí nosit s sebou. Žádné takové služby ale držitelé pražské opencard používat nemohou.

Opencard funguje jako tramvajenka a stejně jako v Plzni jako průkazka do knihovny. Pražané mohou tímto průkazem platit parkovné. Další funkce ale město dosud nezprovoznilo, přestože je dlouhodobě slibuje.

Náklady na jednu vydanou kartu opencard přitom dosahují 2380 korun, což je více než dvojnásobek toho, kolik stojí vystavení jedné Plzeňské karty.

Náklady na vystavení In-karty Českých drah, která funguje na podobném principu, jsou dokonce jen 314 korun.´

Náklady 888 milionů, zisk 0

Praha vydává karty opencard od jara 2007. Celkové náklady na projekt opencard byly k 30. červnu letošního roku vyčísleny na zhruba 888 milionů korun. Podle auditorů náklady neodpovídají současnému stavu projektu.

Nejvíce peněz, asi 418,7 milionu korun, šlo podle auditu do firmy Haguess, která městu zajišťovala technologie, provoz a vydávání karet. Podle firmy to bylo ale méně.

Dalších asi 240 milionů korun stál marketing a poradenské, konzultantské a dozorové služby. Do kterých firem tyto peníze putovaly, ale město nezveřejnilo. Podle informací médií si desítky milionů rozdělily firmy spojené s dopravním podnikem nebo navázané na podnikatele Michala Voráčka, který má obchodní vazby s přítelem primátora Pavla Béma Romanem Janouškem.

Srovnání

  Opencard Plzeňská karta In-karta ČD
Celkové náklady 888 060 250 000 185 000*
Vydaných karet 395 117 240 000 590 000
Náklady na 1 kartu 2380 1042 314

* pouze investiční náklady

Lidovky.cz, ČTK
  • 44Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz