RECENZE: Joan Baezová pozvala kolegy na koncert ve folkovém nebi

10:00
Písničkářka Joan Baezová letos 9. ledna v plné svěžesti oslavila pětasedmdesátiny. O osmnáct dní později se v newyorském divadle Beacon sešla vybraná hudební společnost, aby zpěvačce ke krásnému jubileu pogratulovala. Záznam koncertu vyšel na kompletu dvou CD a jednoho DVD.

Joan Baezová při hudební oslavě svých 75. narozenin foto: PBS/Great Performances

Večer na pódiu sice Baezová strávila v usedlém černém kalhotovém kostýmu, který příliš nevypovídal o tom, že byla ikonou beatnického folkového hnutí začátku šedesátých let i hvězdou batikovaného národa hippies na konci téže dekády, ovšem písně a nakonec i velká část hostí s touto částí její minulosti plně korespondovaly.

Dylan nepřišel

Někoho možná zarazí, že na programu večera byly s výjimkou jedné jediné vlastní písně protagonistky (hitová Diamonds & Rust z roku 1975) vesměs songy převzaté nebo tradicionály. Ale je to logické, Baezová nikdy nebyla výraznou autorkou a jednu ze svých „historických úloh“ splnila právě tím, že pomohla hodně písní, ba i tvůrců samotných svými coververzemi zpopularizovat.

Joan Baezová při hudební oslavě svých 75. narozenin - s Judy Collinsovou

V tomto ohledu je samozřejmě nejznámější případ Boba Dylana, jemuž byla v jeho začátcích vzorem, poradkyní a jeden čas i partnerkou. Z tohoto úhlu pohledu je skutečně zvláštní, že na téhle akci právě Dylan chyběl. Je o něm sice všeobecně známo, že je poněkud divný patron, který se kromě jiného nerad „hrabe v minulosti“, ale v případě Baezové měl – byl-li samozřejmě zván, o pozadí přípravy koncertu takové detaily známy nejsou – udělat výjimku.

Jestliže ale Dylan chyběl osobně, alespoň přišly ke slovu jeho písničky. Baezová tu za doprovodu svého syna perkusisty Gabriela Harrise zpívá nepříliš známou Seven Curses, pak s dámskou dvojicí Indigo Girls „dává“ naopak veleslavnou Don’t Think Twice, It’s All Right a na úplný závěr, symbolicky, zcela sólo Forever Young. Tehdy nadšení publika, které se po většinu doby koncertu chová v souladu s poněkud „koženou“ atmosférou divadla i celé show, nezná mezí.

Nový Garfunkel

Ten, kdo diváky nejvíc (doslova) zvedne ze sedadel, je ovšem ve finále koncertu Paul Simon, při vší úctě k oslavenkyni a jejím ostatním hostům bezpochyby největší zúčastněná hvězda. Simon si společně s Baezovou zazpíval hit The Boxer a člověka napadne, že oslavenkyně by mu vlastně ve větším bloku starších písniček mohla být skvělým „Artem Garfunkelem“. Zezadu pak tuhle dvojici snů jistí krásnými kytarovými vyhrávkami a vokálem ikona britského sofistikovaného folkrocku Richard Thompson.

Joan Baezová při hudební oslavě svých 75. narozenin - s Davidem Crosbym

Večer ovšem měl i další velmi silné okamžiky. Třeba když se vedle Baezové postavil zcela šedivý, ale stále neústupně dlouhovlasý David Crosby a společně s oslavenkyní spustil skvostnou beatlovskou miniaturu Blackbird. Když na scénu přišla excelentní gospelová zpěvačka Mavis Staplesová a dala své hostitelce lekci z toho, jak se zpívají spirituály. Nebo když se svou irskou trochou do mlýna přišel vlastně jediný výrazně mladší muzikant Damien Rice, jenž si na tomhle večeru musel připadat jako ve folkovém nebi. Ostatně právem.

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...