Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Jsou naše údaje ze sčítacích dotazníků v bezpečí?

Právník Jan Vobořil

UKONČENO

Sčítání lidí začalo. Tisíce českých domácností nyní vyplňují dotazníky. Stát chce vědět, kde pracujeme, jakého jsme vyznání a jestli máme počítač. Budou ale naše informace po statistickém zpracování v bezpečí? Občanské sdružení Iuridicum Remedium si myslí, že ne. Rozhodlo se podat podnět ke kontrole zabezpečení osobních údajů. Proč? Ptali jste se právníka sdružení Jana Vobořila.

položených otázek: 18 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (28.3.2011 12:06) M. Kasková
Nemyslím si, že poskytnuté osobní údaje státu jsou v bezpečí a proto se ptám, pokud nevyplním sčítací dotazník právě z tohoto důvodu, dokáži právně prosadit nesmyslný fakt pokuty 10000 Kč?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:08)
Dobry den, hrozba pokuty tu v těchto případech bohužel je. Tezko odhadovat nakolik je realna, ale povinnost formular odevzdat je zakotvena v zakone prave pod hrozbou sankce. Otazka, zda sam zakon neni protiustavni, napriklad v tom, ze je zde nedostatecna minimalizace zasahu do soukromi (pripominam, ze napriklad na Slovensku budou scitaci formulare anonymni). Kazdopadne by to mohl byt zajimavy proces. JV
OTÁZKA (28.3.2011 13:46) Mirek
1. Proc neni scitani anonymni tak, jak tomu bude za 2 mesice na Slovensku? 2. Proc je zde sankce az 10 000 Kc za nezucastneni se? viz Slovensko, kde toto neni! 3. Proc jsou naklady na jednoho scitance cca okolo 250 Kc? Napr. v Cine je to cca neco pres 1 Kc na osobu! 4. Proc chcete po lidech udaje, ktere stat jiz zna - matrika, magistrat, financni a jine urady 5. Proc se neprovadi scitani pouze na vzorku obyvatel - jiz jen z duvodu nakladu a dodrzeni tzv. "smernice EU o scitani"? 6.Jakym zpusobem posta "zaruci", ze se scitaci formulare radne doruci na statisticky urad, kdyz maji sami ve svych smernicich uvedeno, ze za ztratu obycejne listovni zasilky adresatovi neruci? S tim nasledne souvisi pripadna ochrana ztracenych osobnich dat.
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:15)
Dobry den, tyto otazky by mely spise smerovat na nekoho z CSU. Uz v minule otazce jsem zminil pripad Slovenska, kde jsou formulare anonymni a zadnou sankci tam obcanum nehrozi. Je tedy zrejme, ze jinak scitat lze. To proc tomu tak neni v CR je otazka. Trochu bych nicmene varoval pred vami zminenym propojovanim udaju ze statnich databazi a registru. To muze totiz v konecnem dusledku znamenat mozna nizsi naklady, nez scitani, ale zasah do soukromi muze byt mnohem vetsi, aniz by se bezny obcan o tom, ze nekdo vyuziva udaje o nem z ruznych statnich registru a sdruzuje je k sobe, nekdy vubec dozvedel. Pokud jde o posilani formularu postou, tak zde je skutecne jakasi "dira" v pravidlech. Nejen ze se muze dopis ztratit a nelze v podstate vypatrat, jak se to stalo. Zaroven pokud tvrdite, ze jste formular odeslal a predtim jste si vyzvedl obalku, tak CSU prakticky nema jak dokazat, ze tomu tak nebylo. JV
OTÁZKA (28.3.2011 20:48) František
Jak bude tedy probíhat anonymizace údajů z formulářů? Bude po sčítání možné vypátrat konkrétní sčítané, tedy jejich formuláře?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:23)
Dobry den, uprimne receno, nevime. Zastupci CSU podavaji rozporuplne informace, pripadne na tyto otazky odmitaji vubec odpovidat. Zadali jsme, aby nam byl poskytnut nejaky dokument, ktery tuto problematiku resi. Byl nam prisliben, ale nakonec nam jeho poskytnuti CSU odmitl. Proto se obracime na UOOU, ktery ma pravomoci cely proces proverit. Podle posledniho vyjadreni tiskoveho mluvciho scitani v patek v CR Radiozurnalu bude zrejme na CSU vytvorena jakasi databaze, z niz by mely byt odstraneny jmeno, prijmeni, rodne cislo a datum narozeni. Odstraneni techto dat nelze za plnou anonymizaci povazovat, protoze osoby budou dohledatelne dle dalsich udaju. To k cemu by tato databaze mela slouzit je otazkou, kterou by se mimo jine mel pri kontrole zabyvat UOOU. JV
OTÁZKA (29.3.2011 9:58) Karel
Vyplňovat dotazník nechci. Považuji to státní šikanu a zneužití moci systému. Jestliže nám úředníci statistického úřadu tvrdí, že podstatná byla noc z pátku na sobotu - a já byl v Berlíně, mohu toto považovat za logický důvod k nevyplnění formuláře?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:29)
Dobry den, bohuzel vas zklamu, povinnost nechat se secist plati podle zakona mimo jine pro vsechny, kteri maji na uzemi CR trvaly pobyt. Souhlasim s vami, ze letosni scitani je do jiste miry demonstraci moci statu. Je otazkou zda hrozba sankci nema pouze zakryt fakt, ze vlastne nevime, k cemu data budou vyuzivana a nejsme to schopni lidem presvedcive vysvetlit. Netransparentni zabezpeceni udaju, ktere se omezuje na vycet moznych postihu za unik dat, na snimky protiatomoveho krytu a mnohaznacna tvrzeni, ze zabezpeceni je z pochopitelnych duvodu predmetem utajeni, je jen dalsi demonstraci statni arogance. JV
OTÁZKA (29.3.2011 10:02) karel
Co se mi stane, když do formuláře nevyplním svojí adresu? Nechci vám tento údaj sdělovat. Napíši pouze Praha 4, ale ulici a číslo popisné ne. Proč ho potřebujete?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:31)
Dobry den, ja od vas tento udaj nechci a k nicemu ho nepotrebuji. Dotaz by tak mel smerovat na CSU, pripadne na ty, kteri zakon o scitani schvalovali. JV
OTÁZKA (29.3.2011 10:46) Jan
Pokud mají být údaje anonymní, jak lze vymáhat pokutu za neodevzdání či nesprávné vyplnění dotazníků?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:34)
Dobra den, formulare ani scitani anonymni neni, takze CSU zjisti porovnanim s udaji z evidence obyvatel, kdo se secetl a kdo ne. Nasledne maji byt formulare naskenovany do elektronicke podoby a pote ma byt provedena anonymizace techto udaju. To jak bude tato anonymizace vypadat a jestli vubec o anonymizaci pujde (tedy jestli nebude mozne i pote dohledat konkretniho cloveka) neni podle naseho nazoru stale zrejme a je to predmetem nasi kritiky i podani na UOOU. JV
OTÁZKA (29.3.2011 12:08) rupek harmonika
Dobrý den, jsem zásadně proti sčítání lidu. Tato státní buzerace nás v době napjatých veřejných financí stojí téměř 3mld., zmatek v organizaci navíc zvyšuje pravděpodobnost potenciálního zneužití osobních údajů. Tohoto bordelu bych se účastnil velmi nerad. Existuje nějaká možnost, jak se odevzdání dotazníků vyhnout, aniž bych riskoval 10k pokutu? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:37)
Dobry den, souhlasim s vami, ze dalsim argumentem jsou i vysoke naklady na scitani, obzvlaste v dobe napjateho statniho rozpoctu. Musime se ptat, jestli je skutecne nutne provadet takto rozsahlou akci, jestli vysledky a jejich mozne vyuziti tyto naklady opodstatnuji. JV
OTÁZKA (28.3.2011 12:06) Jenda
Vyplníte vy osobně sčítací archy? S čím máte největší problém?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:38)
Dobry den, scitaci­ komisar me nekontaktoval a tuto otazku bych tak ponechal bez komentare. :-) JV
OTÁZKA (28.3.2011 11:55) Jan
Dobry de, Myslite si, ze muzu verit urednikum ve state s manipulujicimi medii, politicky ovladanou policii a justici a kde je korupce na urovni africke zeme? Dekuji.
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:42)
Dobry den, kazde shromazdovani a zpracovavani osobnich udaje s sebou prinasi rizika jejich zneuziti. Proto je vhodne uz pri prvnich uvahach o podobnych projektech, ktere maji znamenat vyrazny zasah do ochrany soukromi, vychazet ze zasady privacy by design, tedy ze zasady, ktera pozaduje, aby veskere procesy a pouzite technologie od pocatku pocitaly s ochranou udaju, aby byla prubezne zvazovana a minimalizovana rizika. Obavam se, ze to se v pripade letosniho scitani nedeje. Jedna otazka je ptat se jestli jsou udaje radne zabezpeceny, musime se ale ptat i na to, jaky konkretni udaj a k jakemu konkretnimu ucelu stat potrebuje. Pokud by se z techto uvah vychazelo, tak bych to povazoval za lepsi zabezpeceni nez vsechny mozne sankce za poruceni mlcenlivosti dohromady. JV
OTÁZKA (28.3.2011 12:38) Michal Jordán
Dobrý den p. Vobořil, V pátek nabízel TN.cz chat s mluvčím sčítání p. Kubalou. (http://web.nova.cz/rozhovory/?288085c=~&288085e=300949&300950o=7) Já jsem svůj dotaz k ochraně os. údajů a bezpečnost dat při cestě od občana k ČSÚ položil a urgoval třikrát, bez odezvy. jinému na urgence (ale ne na jeho dotaz) odpověděl tím, prý otázek je moc a nestíhá se...během více než 1 hodiny odpověděl pouze na 35 dotazů... Dvě jeho odpovědi jsou dle mého soudu zcela mimo výklad zákona 296/2009 o sčítání... jedná se o tyto odpovědi -> Jiří 20:27 Má seetřenice má u mne trvalé bydliště,ale žije v cizině. Týká se jí také sčítání? ----- Dobrý večer, Jiří, pokud někdo žije dlouhodobě v zahraničí, sčítat se nemusí. Pokud byste ale chtěli za sestřenici formuláře vyplnit, nebo jí poslat kódy pro internetové vyplnění, můžete tak samozřejmě udělat. Záleží na Vás. ************** Míla 20:23 Dobrý den,sčítací listy jsem už odevzdala na poště před 14cti dny paní za přepážkou se divila ale nic neříkala tak snad to nevadí nebo ano? Děkuji. --- Dobrý večer, Mílo, paní za přepážkou se divila správně, formuláře bychom měli odevzdávat všichni až teď po rozhodném okamžiku. Pokud je ale někdo poslal už dopředu, nic se neděje a započítáme je. *********** V prvém radí nezapočítat osobu, která má trvalé bydliště v ČR ale nyní se zde nesdržuje, a to v rozporu se zákonem 296/2009 § 5 Rozsah sčítání (1) Sčítání podléhá a) každá fyzická osoba, která má v rozhodný okamžik trvalý pobyt (v ČR)... Ve druhé nabádá osobu k předání neplatných údajů - vyplněných před rozhodným okamžikem, tedy v rozporu se zákonem 296/2009 § 4 Termín sčítání (2) Rozhodným okamžikem pro zjišťování údajů podle tohoto zákona je půlnoc z pátku 25. března na sobotu 26. března 2011. Rád bych podal na pana mluvčího stížnost ČSÚ a případně trestní oznámení pro nabádání k porušení zákona o sčítání. ----------------------------- Děkuji za rady jak postupovat, případně rád před [tato otázka byla zkrácena]
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:47)
Dobry den, souhlasim, ze je podivne, jak zastupci CSU o scitani informuji. Na jedne strane hrozi sankcemi, na druhe strane slibuji "milost" v pripade malych prohresku. Sankce je tak zrejme namirena predevsim na "popirace z presvedceni". Je to dosti zvlastni psychologicka hra na hodneho a zleho policajta v jedne osobe (instituci). Pokud jde o nabadani k trestnemu cinu, tak zde musim upozornit, ze prestupky spojene se scitanim jsou stale jen prestupky a nikoli trestne ciny. JV
OTÁZKA (28.3.2011 12:41) Michal Jordán
Omluvám se za délku mého dotazu, políčko pro vklad dotazu do chatu bohužel zcela vypustilo konce řádků. Doufám že i tak odpovíte. Děkuji
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:49)
Nic se nedeje, jen tu mam trochu problem s diakritikou u vasich datazu, cimz bych se zaroven chtel omluvit, pokud v nekterych odpovedich zapomenu, ze diakritika cini me odpovedi necitelnymi i pro vas, budu se snazit se ji vyhybat. JV
OTÁZKA (28.3.2011 12:53) Martin Kuba
Jak sečíst chalupu s jedním bytem po rodičích která je cca 100 km daleko od mého bydliště a pojedu tam až v dubnu nebo květnu. Žádný domovní ani bytový list jsem k tomu nedostal
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:51)
Dobry den, jde spise o dotaz na CSU, ale pokud bychom vychazeli z predchozich vyjadreni zastupcu CSU, tak tento pripad je presne tim, kdy CSU bude "mhourit oci", pokutu za nevyplneni formulare vam neulozi a udaje si vezme sam z katastru nemovitosti. JV
OTÁZKA (29.3.2011 10:41) Aberlova Emilie
Anonymní sčítání (průzkum) zajišťují, že není možné zjistit identitu respondenta. Jak bude zajištěna proklamovaná anonymita od chvíle, kdy odevzdám sčítací archy s plným jménem, rodným číslem a adresou bydliště, až do okamžiku zpracování dat? Je pravdou, že se kromě pracovníků ČSÚ a pracovníků České pošty na shromažďování a zpracování dat podílejí i externisté - jednotlivci i firmy?
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:55)
Dobry den, to, ze zpracovani formularu a anonymizaci ma provadet soukroma firma je fakt. Pokud jde o jeji prubeh, tak se bohuzel diky rozporuplnym reakcim muzeme jen domnivat, jak probehne (viz predesle odpovedi). Uz samotna skutecnost, ze formulare budou nejprve prevedeny do elektronicke podoby a aĹľ pote budou odstranovany osobni udaje, povazuji za vysoce rizikovy. JV
OTÁZKA (29.3.2011 10:50) Jan Novák
Lze sčítací obálky odesla doporučeně prostřednictvím Č. pošty, abychom tak měli jistotu, že máme v ruce doklad o navrácení formulářů? Díky za odpověď.
ODPOVĚĎ (29.3.2011 14:57)
Dobry den, oopet jde spise o otazku, ktera by mela smerovat na CSU. Pokud vim, tak jednim ze zpusobu odevzdani je moznost poslat formular ve specialne vydane a predplacene obalce, ktera se bude posilat normalni cestou, to znamena bez potvrzeni. Predpokladam ale, ze pokud odeslete formulare doporucene, tak by vas zadny postih cekat nemel. JV
OTÁZKA (29.3.2011 11:02) Michal Vlasak
Vazeny pane Voborile, domnivam se ze v CR nejsou zadne zaruky ochrany dat, ani zadne zabrany ohledne zneuziti jakekoliv moci. Duvodu je jiste mnoho, avsak rizeni se trznim mechanizmem snad v kterekoliv mozne situaci, zda se byti duvodem nejaktualnejsim. Co si myslite o moci a o respektovani zakona na ochranu dat, ve srovnani s lakavymi nabidkami pro jejich zneuziti? Dekuji a zdravim MV
ODPOVĚĎ (29.3.2011 15:04)
Dobry den, samozrejme, ze moznosti, jak se daji data ze scitani zneuzit je cela rada. Zaruky proti tomuto zneuziti sice mame v zakonech, ale problem je, ze tyto zakony nejsou casto respektovany, a to jak ze strany soukromych spolecnosti, tak statnich nebo samospravnych organu. Nemyslim, ze by vetsi nebezpeci zneuzivani dat bylo nejak zvlast spojeno s trznim mechanismem. Ke zneuzivani dochazi vsude bez ohledu na statni zrizeni nebo fungovani trhu. Ve statech bez demokraticke kontroly se tak deje jeste ve vetsi mire bez moznosti tento proces do jiste miry kontrolovat a predevsim kritizovat. JV