20. května 2011 17:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Julianna byla velmi
dobrá, ale ne strhující

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Mladá klavíristka Julianna Avdějeva | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mladá klavíristka Julianna Avdějeva | foto: Reprofoto
V úterý koncertovala na Pražském jaru šestadvacetiletá ruská klavíristka Julianna Avdějeva, zatím poslední vítězka chopinovské soutěže ve Varšavě.

Málokterého mladého hudebníka předchází letos na světových koncertních pódiích takové očekávání jako na vítěze této nejprestižnější klavírní soutěže v roce 2010. Velké Chopinovo jubileum, rekordní počet přihlášených, věhlasná porota a celé Polsko na nohou. Ale také organizační těžkosti, islandská sopka, pád letadla s polským prezidentem, dohady a machinace kolem počtu postupujících... A pak zaznělo konečné rozhodnutí poroty - a okamžitě vznikly kontroverze, že nebyl vybrán ten pravý. To všechno patřilo vloni k varšavské soutěži.

A dojem, který zanechala Julianna Avdějeva, vlastně odpovídá tomuto obrazu. Nebyl to vůbec špatný koncert, ale nebyl to ani koncert objevný a strhující. Klavíristka nezapře ruskou školu, i když v postmoderním duchu mluví o tom, že v čase globalizace mají všichni svobodu poznávat všechny krásy světa.

Pohádkové momenty bez preciznosti

V jejím přístupu je něco hledačského a jakýsi nádech improvizace. Dovede tak vykouzlit pohádkové momenty, ale není tu fascinující preciznost a úhozová dokonalost Krystiana Zimermana. Ale ani objevná vášnivost Marty Argerichové. Jenže právě toto srovnání je určitým prokletím každého vítěze chopinovské soutěže - bude už vždycky porovnáván s těmi, kteří se nesmazatelně zapsali do dějin klavírní interpretace.

V první polovině večera vybírala Julianna Avdějeva z Fryderyka Chopina, a to záměrně protikladně. Dvě Nokturna op. 62, kultivovaně dramatické Scherzo č. 1, čtyři Mazurky op. 33 hrané poněkud zatěžkaně a Polonéza-Fantazie, která byla v tomto podání mnohem víc fantazií než polonézou. Ještě osobitější byl výběr z Lisztových děl, ve kterém převažovaly krátké skladby z pozdního skladatelova tvůrčího období: Smuteční gondola, Šedá oblaka, Bagatela bez tonality a také zcela netypická Uherská rapsodie č. 17.

Epochy z dějin hudby

Skladby, které předjímají další epochy dějin hudby, daly klavíristce velký prostor ke hře s úhozem. Závěrečným kusem byla virtuózní Lisztova transkripce Wagnerovy předehry k opeře Tannhäuser zahraná barvitě, technicky velmi spolehlivě, ale ne oslnivě.

Klavíristka se sympaticky neokázalým vystupováním dvakrát přidávala a zejména lyrický Čajkovskij znovu ukázal, která poloha je jí možná nejbližší. Bylo dobré tuto ostře sledovanou vítězku v Praze slyšet a Pražské jaro zase jednou osvědčilo schopnost bleskově reagovat na světové hudební dění. Ne vždycky si ale člověk rád připouští jinak evidentní fakt: největší hudební osobnosti se nerodí na objednávku prestižních soutěží ani skladatelských výročí.



Jindřich Bálek, hudební publicista
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz