Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Kam na jídlo a kde sedí přátelé? Aplikace poradí

Jídlo

  7:00
Kam zajít pro dobrou radu, když jste v cizím městě a máte hlad nebo minimálně chuť na něco dobrého? Pokud máte v kapse mobilní telefon s připojením k internetu, zkuste si nějaký dobrý podnik vyhledat. Možností máte hned několik.

Nová mobilní aplikace vám poradí, kam vyrazit do restaurace a zjistí, kde právě jedí vaši přátelé.

Moderní mobilní telefony umí pracovat i s vaší aktuální polohou: díky souřadnicím je pak vyhledávač schopný najít seznam podniků v okolí. Jenže to má hned několik nevýhod: informace na internetových stránkách nejsou aktuální, proklikáte se maximálně na dva roky starou recenzi a už vůbec vás nikdo nevaruje, zda podnik mezitím nezavřeli. Objevování nových míst - nebo i návštěva těch osvědčených – se přitom může stát zábavnou záležitostí. Pro některé (hlavně pro ty, co se nebojí nových technologií) dokonce návykovou dobrodružnou hrou.

Foursquare den na Ladronce

Po dvou letech fungování Foursquaru u nás se jen obtížně najdou místa, která v databázi služby ještě nejsou. Počet podniků, které nabízejí zajímavé nabídky také utěšeně roste a tak bude zajímavé pozorovat, jak se bude celá věc vyvíjet do budoucna.

Nakonec ještě jedna zajímavost, která také vzešla z komunity uživatelů a tou je mezinárodní Foursquare den. Letos se již podruhé sejdou uživatelé na celém světě 16. dubna, aby se vzájemně poznali, pobavili a získali speciální virtuální odznáček do své sbírky. Pražský foursquare den se vyjímečně s jednodenním předstihem koná v pátek na Ladronce. Takže jestli vás téma oslovilo, přijďte nezávazně poznat nové přátele nebo dokonce hosty.

Stačí se jen 'čeknout' a přátelé vás najdou
Před dvěma lety vznikla v New Yorku mobilní geolokační služba, která se jmenuje Foursquare. Prvním cílem bylo umožnit sdružování se s přáteli a vzájemné sdílení zajímavých tipů o místech, která stojí za návštěvu. Uživatel má možnost vyhledat si služby ve svém okolí podle momentální chuti či zájmu: stačí si jen na obrazovce mobilu otevřít Foursquare a už má přehled, co se děje v jeho okolí a kam zajít: třeba se rozhodnout kam zajít na kávu, či si vyhledat nějakou dobrou pizzerii. Nebo jen zjistit ve které hospodě zrovna sedí jeho přátelé, kteří s ním službu sdílí (stejně jako se může podívat ke svým kamarádům na sociální síť Facebook, co právě dělají).

Pokud jste v nedávné době slyšeli u kavárenských stolků otázku "Už jsi se čeknul?”, šlo o zákazníky, kteří Foursquare využívají. Na každém místě se mohou na svém mobilním telefonu zahlásit formou takzvaného "check-inu,” který bude viditelný pro jejich okruh přátel. Navíc za každé "čeknutí” dostávají virtuální odznáčky, stejně jako za opakované přihlášení v tom samém podniku nebo v některé z kategorií ("čeknout” se dá totiž nejen v restauraci, ale i na autobusové zastávce).

Třeba tak získáte odznáček s motivem kávového šálku, když se třicetkrát přihlásíte na místo, které spadá do kategorie kavárna.

Novodobí štamgasti
Nejvyšší metou je získat titul takzvaného starosty, kterého má každé místo v databázi služby Foursquare. Hlavně mladí muži se s oblibou předhánějí, kdo bude "starostovat” které krčmě, dříve se takovým lidem říkalo jednoduše "štamgast”. Uživatel také může místo založit, pokud ještě v databázi není. Pak se stačí dvakrát přihlásit a služba z internetového otce zakladatele udělá hned starostu, který vyfásne odznáček, aniž by se musel s někým předhánět (zejména odlehlé vesnice nebo malá města jsou co se týče Foursquaru ještě nepoznamenaná). V případě, že je jiný uživatel služby ve svých návštěvách onoho místa aktivnější, přechází virtuální starostovství na něj.

Pivo (ilustrační foto)

Pivo zdarma pro starostu
A tady přichází asi ta nejzajímavější věc na této službě. Tohoto soupeření o starostovství mezi uživateli Foursquaru a tudíž i vítaných opakovaných návštěvníků si záhy všimli provozovatelé restaurací a začali tuto řevnivost podporovat různými reklamními akcemi. Asi takovou první zaznamenanou akcí bylo "pivo zdarma pro každého nového starostu.” Obchodní potenciál Foursquaru při propagaci podniků byl během dvou let doveden téměř k dokonalosti: vždyť který vlastník restaurace nebo kavárny by nechtěl využít takovou reklamu, navíc k mání zcela zdarma? Na webových stránkách služby si pomocí malého formuláře "obsadí” své místo jako jeho zaměstnanec. Do měsíce mu na fyzickou adresu podniku dorazí poštou potvrzovací kód a nálepka na dveře.

Ta má návštěvníkům, kteří službu využívají připomenout, aby se "čekli” a informuje je o možnosti nějakého místního benefitu. Díky "čeknutí” má pak správce místa (v tomto případě provozovatel restaurace) statistický přehled o klientele, která tuto službu využívá a může šít speciální nabídky na míru. Stránky mu ukáží kolik žen a kolik mužů a v jakých věkových kategoriích jeho podnik navštívilo. V kolik hodin je návštěvnost nejvyšší a kdy naopak stagnuje, nebo i TOP 10 štamgastů.

Vidí fotografie svého místa, které službě poskytli její uživatelé a také komentáře a tipy zanechané návštěvníky pro další případné hosty na které jako provozovatel může, ale zároveň nemusí reagovat. Což je ideální v případě, kdy je potřeba elegantně uhasit nějakou nepříjemnost, která se v podniku stala a o kterou se uživatel samozřejmě neváhá rozdělit se svým okolím.

Restaurace nabízí benefity
Podle uvedených statistik, které služba nabízí, se dá precizně cílit na uživatele (tedy návštěvníky podniku) a možností je takřka nepřeberně. Hezkým příkladem je třeba skupinová sleva, která se odemkne v případě, že se během jedné hodiny v podniku přihlásí předem daný počet uživatelů. Restaurace, která takovou slevu nabídne je pak automaticky zvýhodněna při výběru podniku pro nějakou větší společenskou událost.

Nebo jsou tu různé slevy pro návštěvníky, kteří jsou v podniku poprvé, nebo naopak věrnostní slevy za opakované přihlášení, omezené slevy třeba pro prvních pět uživatelů v čase oběda nebo večeře. Tak by se asi dalo pokračovat do nekonečna.

Jedinou drobnou nevýhodou služby je, že její rozhraní zatím není přeloženo do češtiny, což by se sle mělo během letošního roku konečně změnit. Nebrání to ovšem plnohodnotnému použití služby, protože informace o podnicích, tipy a komentáře českých uživatelů jsou samozřejmě v češtině.

Autoři: