Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

KAMBERSKÝ: ‚Lidovci lžou, podráží a ještě to přiznávaj‘. Ironie ve veřejném projevu je sebevražda

USA

  14:30
PRAHA - Pavel Bělobrádek zabodoval. Respektive jeho kratičké video, v němž paroduje “proradného lidovce” získává od úterního rána raketovou oblibu. Oblibu mezi mladými profesionály, trpícími celý den u svých monitorů. Lidovecký šéf si přitom nepřímo, ale zcela jednoznačně utahuje z Andreje Babiše.

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. foto:  Michal Šula, MAFRA

Bělobrádek si vystřelil z šéfa ANO. Na Babišovu kavárnu zareagoval cukrárnou

S ním jej pojí oboustranně velmi láskyplný vztah a jeho, tedy Babišův, videovzkaz vedle Bělobrádka působí jako duchamorné stranické aktuality z roku 1984. Jenže - působí tak na „nás” - a „nám” není taková promluva určena.

To že se vy smějete a „všichni vaši známí” také jen vypovídá o bublině, v níž každý z nás žije. Lidí, kteří pravidelně sledují politiku a vnímají každou mocenskou kličku ve sněmovně je nanejvýše pár set tisíc. A ti volby nerozhodují. Voličů je osm a půl milionu, pět milionů jich nakonec k urnám cestu vždycky najde.

Ze stejného barelu nepochopení pochází je takřka geniální ironie, s níž Pavel Bělobrádek popisuje „práci tradičních politických stran”. S naprostou bravurou a kamennou tváří říká: „Ve volném čase se snažíme vymýšlet koaliční podrazy, popřípadě okopávání kotníků. A když nám ještě zbude volný čas, tak se systematicky připravujeme, abychom mohli lhát, protože to je náplní nás tradičních politických stran”. Mladí se smějí, my starší přemýšlíme o inkontinenčních pomůckách. Jenže...

Ironie je strašně zrádný nástroj. Jak říká mediální a komunikační konzultant Karel Křivan: „Ironii miluji. Moje zkušenost však je, že kdykoli jsem ji použil například na prezentaci, moc se nechytla. Lidem je bohužel potřeba říct: teď vám řeknu vtip. Pak říct vtip, zasmát se a pak je znova informovat, že to byl vtip.”

A v časech rychlé a klipové komunikace to platí obzvláště. Konzumujeme rychle, bez kontextu, a ironické sdělení strašně snadno zbaštíme i s navijákem - leč bez postřehnutí oné ironie.

Ty internety

Noviny v tom mají letitou a bolestnou praxi, díky níž se jí nakonec skoro vždy vyhýbají. Na počátku devadesátých let měly jak Lidové noviny, tak Mladá fronta dnes pravidelnou satirickou rubriku. Všechny rychle zmizely, a nikoli jen pro autorskou vyčpělost.

Slavná Agentura Wild Duck měla už v názvu (Divoká kachna) určeno, že píše nesmysly - ale přesto se denně čtenáři zlobili. Nejen to. Její zprávy občas pronikly i do servisu zahraničních agentur.

Ironie samozřejmě na někoho funguje - ale velká část konzumentů ji nepostřehne. Tuto zkušenost popisuje dnes už slavný „Poeův zákon”, byť se původně týkal debaty mezi kreacionisty a darwinisty ve Spojených státech: „Bez mrkajícího smajlíku nebo jiného zřetelného upozornění na humor je zcela nemožné parodovat kreacionistu tak, aby to někdo nezaměnil za skutečný článek.”

Takže, milý Pavle Bělobrádku: Díky. Už dlouho nás žádný politik takhle nepobavil, tedy rozhodně ne úmyslně. Ale až se bude na „těch internetech” psát že lidovci “lžou, podráží a ještě to sami přiznávaj”, budete vědět, od koho voliči tu hnusnou pomluvu slyšeli.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...