Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Kamery ohlídají mýtné

Česko

  7:29
PRAHA - Už za rok zaplatí řidiči za vjezd do centra Prahy. Podle studie, kterou pro magistrát vytvořila poradenská společnost Deloitte a kterou mají LN k dispozici, bude v hlavním městě zprovozněn kamerový systém výběru mýtného.

Lidé nesouhlasí s pozemními parkovišti. foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

V praxi to bude vypadat tak, že poznávací značku automobilu, který vjede na území placené zóny, zaměří kamery. Speciální software vzápětí identifikuje registrační číslo vozu a vyhledá, jestli má auto zaplacený poplatek za vjezd. Nebudeli mít zaplaceno, bude dále monitorováno policisty, kteří budou řidiče pokutovat.

Takový systém funguje například v Londýně. Díky mýtnému tam klesl o 33 procent počet vozidel ve městě.  Náklady na zprovoznění kamerového systému vyčísluje studie na 1,5 milionu korun za jedno detekční místo. Počet míst však v současnosti není jasný. Jenom přibližné jsou zatími hranice zpoplatněné oblasti. Jako nejvýhodnější pro pilotní provoz mýtného se jeví plocha o rozloze 8,5 km2, jejíž hranice téměř kopírují Pražskou památkovou rezervaci. Je to území ohraničené magistrálou, Hlávkovým mostem, Hradčany, míchovem a Vyšehradem. Přesné názvy ulic, kterými hranice zóny povede, zatím známy nejsou. Do takových detailů předložená studie nezacházela. Nezná je ani magistrát.

Cena? Až 50 až 100 korun za den
Mýté je ve fázi úvodní strategické studie,“ říká radní Radovan Šteiner a dodává: „Technické podrobnosti vykrystalizují až z odborných studií.“ Neznámou zůstává také částka, kterou řidiči za vjezd do zóny zaplatí. Primátor Pavel Bém již dříve uvedl, že cena mýtného by měla být od 50 do 100 korun za den.

 To vyplyne v průběhu září, kdy má Deloitte předložit radním a zastupitelům v odboru dopravy podrobnou ekonomickou analýzu. Zpracovává také jejich připomínky k předložené strategické studii. Teprve poté nastane kolo jednání a schvalování zavedení systému mýtného. Minimálně do podzimu se tak nebude o ničem rozhodovat.
Zatím není jasné kdy
 Projekt mýtného již nyní počítá s dodržením napjatého časového harmonogramu. Jinak by podle studie Deloitte, nebylo možné projekt za rok v prosinci spustit. Někteří o dodržení termínu. „Nedovedu si představit, že se ten systém rozjede do konce roku 2009,“ řekla Petra Kolínská, zastupitelka za Stranu zelených.
 Včas například musí proběhnout legislativní změny. Praha by podle současného znění zákona nemohla poplatky za průjezd městem vybírat. Podle časového harmonogramu musí být novela potřebných zákonů provedena do ledna příštího roku. „Musí se udělat množství legislativních kroků, důležité je dobře sladit systém s rezidenty, aby nebyli tratní na poplatcích,“ řekla Kolínská. „Lidé musí mít skutečně možnost kvalitního parkování, musí se zvýšit intenzita městské hromadné dopravy,“ komentovala předloženou studii Kolínská.

Autoři: