Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Karneval ošklivosti. Čeští obchodníci lákají zákazníky nuznými výlohami

Design

  6:40
PRAHA - C’est moche, tedy to je ošklivé, řekli by Francouzi. Při pohledu do nehezké výlohy by nejspíš měli problém vejít do obchodu a nakoupit. Jenže Praha není Paříž a Česko není Francie. Ošklivými výlohami a zběsilými aranžmá máme lemované celé ulice. Obchodníci jako by zapomínali, že výloha není ošklivé kačátko, ale výkladní skříň vybízející k nákupu.

Obchodníci nabízejí zákazníkům nehezký pohled do výloh. Ne jinak je tomu na Zbraslavi, kde potraviny lákají na uvadlý ráj jménem Margot. foto: Lidovky.cz

„Velká část obchodníků si neuvědomuje, jak důležitou roli v jejich marketingu a obchodu výloha hraje. Že výloha není jen jejich vizitka, ale také hlavně důležitý obchodní nástroj jak oslovit zákazníka. Výloha obchodníkům přináší peníze. Nebo je o ně připravuje. A na to mnoho obchodníků nemyslí. Velké značky to ví. Baťa to před válkou také dávno věděl. Dnešní obchodníci důležitost výloh bohužel často podceňují,“ zkonstatovala smutný trend v Česku Romana Sudová ze společnosti VeVýloze.cz, která se specializuje na aranžmá výloh.

Ani rolety nejsou ve výloze výjimkou.

Podle ní přitom doba nahrává tomu, že se lidé postupně vrací do center měst a za maloobchodníky pro čerstvé a kvalitní potraviny, služby. „Tím spíš by dnes měli obchodníci výloh využívat. Tenhle přístup je zatím bohužel vidět jen u těch osvícenějších, těch, kteří se inspirovali v zahraničí nebo u nadnárodních značek. Přitom internet je plný nápaditých výloh, kterými se obchodník může snadno inspirovat,“ doplnila Sudová. (Inspirovat se můžete zde)

Smutná vizitka

Pokud bychom se drželi právě toho, že výloha by měla být vizitkou obchodníka, tak se Čechům naskýtá opravdu smutný pohled. Například Večerky často připomínají s trochou nadsázky stánek kolotočářů. Ve výloze visí blikající cosi, nedej bože zaprášené umělé květiny. Speciální kategorií bývají obchody s levnou konfekcí či spodním prádlem. Na potenciální zákazníky mnohdy uhrančivě koukají bombarďáky bez ladu s kladu připomínající spíše celoroční výprodej, i když do sezóny slev je daleko.

V tomto případě výloha koresponduje s názvem zařízení, nicméně ani tak neláká...

Speciálním příkladem jsou pak reklamní předměty. Ty někdy nadělají větší paseku než parádu. Prodejci je dostávají většinou zdarma při odběru výrobků, bohužel místo zkrášlení se z nich stává dříve nebo později nuzná rekvizita. Obdobně tomu bylo ve výloze ve Zbraslavi, která se asi původně snažila lákat na ráj v podobě tyčinky Margot.

Zažíváte hrůzu českých výloh?

Pokud máte ve svém okolí také strašidelné výlohy, vyfoťte je a zašlete nám je mailem na internet@lidovky.cz.. Vybrané příspěvky zveřejníme.

Jenže pro společnosti vyrábějící potraviny, nejsou výlohy využívající (v některých případech spíše zneužívající) prvků daného výrobku prioritou. Obdobně reagovala Andrea Brožová ze společnosti Nestlé na dotaz Lidovek ohledně uvadlého ráje Margot: „Každá značka má samozřejmě své grafické atributy a také pravidla, jak je používat, aby byl zachován konzistentní obraz značky, jež od ní spotřebitel očekává. Výlohy jsou jistě vizuálně přitažlivým prvkem. Ze zkušenosti posledních let ale víme, že do konečného nákupního rozhodnutí spotřebitelů zasahuje kvalita výlohy jen minimálně. Naše výrobky jsou k nalezení snad v každé prodejně potravin v republice, náklady vynaložené na centrální kontrolu a výstavbu výloh by tedy značně převýšily konečný efekt. V podpoře prodeje tak dáváme přednost právě investicím do atraktivního obalu či podpůrných materiálů v místě prodeje.“

Kolik pěkná výloha může stát?

Přestože kvalitní aranžmá může působit jako nákladná záležitost, není nutné vynakládat i desetitisícové částky, jako u luxusních značek ve výlohách v Pařížské ulici v Praze. Nejdůležitější ej nápad. To potvrzuje i Sudová.

„Zajímavou výlohu, která osloví vybranou cílovou skupinu, lze určitě pořídit za pár korun. Jde hlavně o nápad. Dnešní doba umožňuje téma realizovat mnoha způsoby - stejný příběh může obchodník podle svých možností realizovat z papíru, lepenky, plexiskla nebo jiných dražších materiálů,“ uzavřela. 

Prázdná výloha a v ní jen umělohmotná kytka, v tomto případě ovocný strom.

Základní pravidla pro vytvoření výlohy:

Pro běžný malý obchod často postačí vytvořit zajímavé pozadí, například z banneru, látky, tapety apod. a před ním rozehrát jednoduchý příběh nebo už jen umístit dort. Čím je výloha přístupnější, tím častěji ji můžete měnit, rozehrávat další části příběhu. Nicméně obecně by výloha měla minimálně korespondovat s ročními obdobími. Samozřejmě můžete mít i vkusnou celoroční výlohu. Záleží na možnostech obchodníka a jeho obchodních cílech pro daný rok.

„Důležité je zmínit i jeden poměrně častý nešvar, na který při realizacích občas narážíme, obchodníci se při návrhu a realizaci výloh často řídí pouze svým vkusem a může být pro ně těžké přijmout, že jejich vkus nerovná se vkus jejich zákazníků. Člověk může být veganem, ale pokud provozuje večerku, nebo prodejnu potravin, nedává obchodně smysl, nemít v nabídce prodejny maso, salám atp., který většina zákazníků vyžaduje. Totéž platí u návrhu a realizace nové výlohy a je někdy těžké majitelům vysvětlit, že to, co se jim osobně třeba nemusí úplně líbit, může fungovat na velkou část jejich zákazníků,“ upozornila Romana Sudová ze společnosti Vevýloze.cz.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...